היהלום של באפט, והבכיר שהפסיד 250 מיליארד דולר

סיפורו של וורן באפט עם אפל, או כמו שהוא מכנה אותה: "היהלום של ברקשייר" • הבכיר שפרש מענקית הטק בראשית דרכה ופספס 250 מיליארד דולר

רונלד ויין, וורן באפט / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, ויקיפדיה, Shutterstock
רונלד ויין, וורן באפט / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, ויקיפדיה, Shutterstock

"היהלום" ששווה לקונצרנן של וורן באפט 120 מיליארד דולר

"אפל שונה מהעסקים האחרים שבבעלותנו. היא פשוט טובה יותר מכל עסק אחר", אמר וורן באפט במהלך הכנס השנתי של קרן ברקשייר האת'וויי שבבעלותו.

באותה פגישה באפט שוב שיבח את מנכ"ל החברה, טים קוק.

עד היום באפט רכש יותר מ־900 מיליון מניות של אפל בשווי של 162 מיליארד דולר, שמהוות 46.44% מתיק המניות של ברקשייר ואת ההחזקה הגדולה ביותר של הקרן. באפט עצמו מחזיק, נכון להיום, ב־5.73% ממניות אפל.

באפט לא מטיל ספק: "זה העסק הטוב בעולם"

סיפורו של באפט עם אפל, "היהלום של ברקשייר" כפי שהוא מכנה אותה, התחיל ב־2016 עם ההשקעה הראשונה, כשברקשייר רכשה כ־9.8 מיליון ממניות החברה. מאז רכש באפט מניות באפל 13 פעמים נוספות ומכר בחמש הזדמנויות. הנתח עלה לו 36.3 מיליארד דולר, ומאז הכניסה לו רווח של 347%. עד אמצע שנת 2018, ברקשייר צברה בעלות על כ־5% מאפל.

ב־2020 כתב באפט לבעלי המניות כי הנתח מניב להם מדיבידנדים קבועים עם ממוצע של כ־775 מיליון דולר בשנה: "גם ב־2020 שלחנו לכיסים 11 מיליארד דולר נוספים על ידי מכירת חלק קטן מהפוזיציה שלנו". עבור באפט, שידוע בפילוסופיית ההשקעות שלו המעדיפה חברות בעלות יתרונות תחרותיים מתמשכים, האמון באפל העמיק עם השנים.

ממש באותה שנה הוא גם אמר שאפל הייתה "כנראה העסק הטוב בעולם". החודש הספקות נעלמו מנאומו - באפט ויתר על המילה "כנראה", והדגיש את המותג החזק, נאמנות הלקוחות והחדשנות של אפל כגורמים התורמים להצלחתה חסרת התקדים.

ב־2022 באפט הרוויח על ההשקעה באפל מעל־120 מיליארד דולר בסך הכול, כשהחברה התקרבה לשווי של 3 טריליון דולר, במה שהיה עבורו עוד הוכחה שענקית הטכנולוגיה הייתה ועודנה בין ההימורים הטובים ביותר שלו אי פעם.

עדי טננבאום

אפל בדרך לשווי שיא, וזו לא בהכרח בשורה טובה בוול סטריט | ניתוח 

הבכיר שפרש מהחברה בראשית דרכה, ופספס 250 מיליארד דולר

את שמו של רונלד ויין רבים לא מכירים, על אף העובדה שהיה בין המייסדים של אפל.

ויין מילא תפקיד מכריע בימיה הראשונים של החברה, והיה מעורב בכמה מהפרויקטים המוקדמים החשובים ביותר של אפל, ביניהם פיתוח ה־Apple I, המחשב האישי הראשון של החברה, ופיתוח ה־Apple II, שהיה המחשב המצליח הראשון של החברה בשוק. ויין גם הגה את הלוגו הראשון של החברה, ובו הפיזיקאי הנודע אייזק ניוטון יושב מתחת לעץ ותפוח בודד נתלה מעל ראשו.

למרות תרומותיו המשמעותיות לחברה בראשית ימיה, ויין החליט לעזוב את אפל זמן קצר לאחר שנוסדה. ב־12 באפריל 1976 הוא מכר את 10% מהמניות שלו בחברה תמורת 800 דולר, ו־1,500 דולר נוספים שנה אחת לאחר מכן כדי לוותר על כל תביעה עתידית לרווח. היום, כשאפל מוערכת ביותר מ־2.8 טריליון דולר, אם הוא לא היה מוותר על ה־10% האלה, ויין כנראה היה שווה יותר מ־250 מיליארד דולר.

"לא רציתי לבלות מאחורי ערימות נייר במשרד"

"רציתי להיות עצמאי, והבנתי גם שאני עומד בצילם של שני גדולים (הכוונה לסטיב ג'ובס וסטיב ווזניאק, ע"ט). לא רציתי לבלות את 20 השנים הבאות מאחורי ערימות נייר במשרד", הסביר ויין מדוע עזב את אפל, כשנשאל על כך בראיון שהעניק ב־2016.

לאחר עזיבתו את אפל, וויין המשיך לעבוד בחברת משחקי הווידאו אטארי עד 1978. בתחילת שנות ה־90, מכר את הסכם השותפות המקורי עליו חתם ב־1976 עם ג'ובס ו־ווזניאק תמורת 500 דולר. החוזה נמכר מאוחר יותר במכירה פומבית תמורת 1.6 מיליון דולר. בשלב מסוים ג'ובס פנה אליו שוב כדי להיות איש קשר עסקי באפל, אך ויין סירב.

אלא שעם הזמן, הוא גילה סימני חרטה. כשהחברה הפכה לציבורית בדצמבר 1980, שני שותפיו לשעבר הפכו למיליונרים בן לילה. ויין, לעומת זאת, פחות הצליח מבחינה כלכלית, אבל הוא המשיך בחייו בלי להתלונן: "לא רציתי לבזבז את המחר באבל על האתמול".

עדי טננבאום