הסרטון שבו קרא פוטין לאזרחים רוסים לפנות את בתיהם, והתגלה כ"דיפ פייק"

המלחמה באוקראינה נכנסת לשלב חדש, אבל רק חלק ממנו הוא אמיתי • המשרוקית של גלובס

כלי תקשורת שונים ברוסיה, 5.6.23
כלי תקשורת שונים ברוסיה, 5.6.23

המלחמה באוקראינה נכנסת על פי הדיווחים לשלב חדש שכולל מתקפת נגד שבה מנסה צבא אוקראינה להשיב לעצמו חלק מהשטחים שנכבשו על ידי רוסיה בשנה שעברה. בעולם ממשיכים לעקוב בעניין רב אחרי המלחמה הזאת, מסיבות שונות, שאחת מהן היא העובדה שהיא מסמנת מגמות שאנחנו ככל הנראה צפויים לפגוש במלחמות העתידיות של המאה ה־21. דוגמה מעניינת למהלך מלחמתי "עתידני" שכזה קיבלנו בשבוע שעבר.

בתחנות טלוויזיה ורדיו רוסיות המשדרות במחוזות רוסיים שגובלים עם אוקראינה, עלה לפתע שידור מיוחד בו נראה הנשיא, ולדימיר פוטין. "היום בארבע בבוקר כוחות אוקראינים… בתמיכה של וושינגטון נכנסו לשטח (האזורים) קורסק, בלגורוד ובריאנסק", הוא בישר לתושבים. בהמשך הכריז הנשיא על מעבר למשטר צבאי לקראת גיוס כללי, ודחק במי שמתגורר באזורים הללו לעבור למקומות בטוחים יותר במעמקי רוסיה. אלא שהדובר בסרטון לא היה פוטין. גורמים רוסיים רשמיים מיהרו להכחיש כי הנשיא נשא נאום מהסוג הזה, וטענו כי מדובר בפריצה לשידורים של אותן רשתות. הפעם גם במערב לא חולקים על הגרסה הרוסית, וההערכות הן כי הסרטון נעשה על ידי שימוש בטכנולוגיות של "דיפ פייק" ("זיוף עמוק").

"תופעות כאלה הן סיכון הולך וגובר בעולם שמושפע יותר ויותר מטכנולוגיות AI (בינה מלאכותית)", צוטט איש מודיעין בריטי בכיר לשעבר בכתבה בפוליטיקו שעסקה בסרטון. "במלחמות תעמולה 'דיפ פייק' הוא כלי נשק שלא אמור להפתיע אותנו, אבל אם הוא מוגש בצורה משכנעת הוא עשוי להיות מאוד אפקטיבי". הפעם, אגב, לפי חלק מהתגובות ברשת והמהירות שבה התברר שמדובר בזיוף, לא נראה שהרמה הייתה גבוהה במיוחד.

הסכר נפרץ

אבל יש גם דברים אמיתיים שקורים במלחמה הזאת, והמשמעותי שבהם בתקופה האחרונה הוא פיצוץ סכר נובה קחובקה העצום שעל נהר הדנייפר. הפיצוץ הזה גרם להרס בקנה מידה רב במיוחד, ויהיו לו עד השלכות רבות, החל מהסביבה וכלה בהשפעה אפשרית על הכור הגרעיני הגדול באירופה, שנמצא בזפוריז'יה, ומקורר באמצעות מי הנהר.

עם פרסום הידיעות על פיצוץ הסכר כל אחד מהצדדים האשים את הצד השני באחריות לפיצוץ, והיו גם טענות שונות לגבי היקף הנזק, ותהיות לגבי השאלה האם הסכר אכן פוצץ. אחד הציוצים בטוויטר שהפך ויראלי כלל סרטון שבו נראה לכאורה רגע הפיצוץ. "אם הצילום הזה אמיתי, הוא בטוח יפריך טענות שלא היה שום פיצוץ", נכתב.

הצילום הוא אמנם אמיתי, אבל אין לו קשר לאירוע הנוכחי. בודקי עובדות בארה"ב, בריטניה, הודו, איטליה וספרד נדרשו לסרטון הזה, ששותף במאות פוסטים שונים ברשתות החברתיות, וכולם הגיעו למסקנה שהסרטון הזה אינו חדש. בארגון בדיקת העובדות הבריטי Full Fact, הסבירו כי בצילום אכן רואים את סכר נובה קחובקה, ומה שנראה בו הוא אפילו מתקפה שאירעה במלחמה הנוכחית, אלא שמדובר באירוע מנובמבר 2022.

נסיים בקצת תעמולה רוסית מהימים האחרונים. בערוץ RT, שנחשב לשופר של ממשל פוטין, פורסם כי נשק שארה"ב נתנה לאוקראינה הגיע לאחד הקרטלים במקסיקו. להוכחת הטענה צורף גם סרטון בו נראה אדם במדבר, שהוא מצויד בטיל נ"ט אמריקאי מדגם Javelin המתקדם. בארגון האמריקאי Polygraph בחנו את הטענה והצביעו על כך שאין שום ראיה שהנשק שבסרטון נועד במקור לאוקראינה או הגיע דווקא מארה"ב. בנוסף, הבדיקה גם העלתה שבכלל לא מדובר בנשק מדגם Javelin המתוחכם, אלא מסוג אחר. 

תחקיר: אוריה בר־מאיר