"סוף עידן": ראש ממשלת איטליה לשעבר, סילביו ברלוסקוני, הלך לעולמו בגיל 86

ברלוסקוני כיהן כראש ממשלת איטליה במשך ארבע קדנציות ונפטר מסיבוכים של מחלת סרטן הדם • בשנה האחרונה שב לשחק תפקיד מרכזי בפוליטיקה, ומפלגתו "פורצה איטליה" שותפה בקואליציית הימין המובילה את המדינה • כמו כן, במשך שנים היה נחשב לאיש העשיר באיטליה

ראש ממשלת איטליה לשעבר, סילביו ברלוסקוני / צילום: Reuters, Guglielmo Mangiapane
ראש ממשלת איטליה לשעבר, סילביו ברלוסקוני / צילום: Reuters, Guglielmo Mangiapane

סילביו ברלוסקוני, ראש ממשלת איטליה לשעבר, האיש שעיצב את המערכת הפוליטית בארצו במשך עשורים רבים, מת הבוקר (ב'), והוא בן 86. ברלוסקוני, איש עסקים שפנה לפוליטיקה וכיהן כראש הממשלה במשך ארבע כהונות, סבל מלוקמיה ואושפז בחודשים האחרונים בעקבות סיבוכים.

ראוותן, כריזמטי וחסר שליטה: כך נפל ענק קרנות הגידור הבריטי
"זה הקרב האחרון שלי", מכריז טראמפ, ותומכיו מאיימים בהתנגדות אלימה

ברלוסקוני הותיר אחריו חמישה ילדים ושתי נשים לשעבר. ילדיו אמורים לרשת חלק מהאימפריה העסקית שלו. בתקופה האחרונה היה במערכת יחסים עם חברת המפלגה מרתה פשינה, בת 33. לפי דיווחים, היא וילדיו הגיעו לבית החולים סן רפאלה שבמילאנו, ביממה האחרונה כדי להיפרד ממנו.

חרף מצבו הבריאותי, בשנה האחרונה שב לשחק תפקיד מרכזי בפוליטיקה, ומפלגתו "פורצה איטליה" שותפה בקואליציית הימין בראשות ג'ורג'ה מלוני המובילה את המדינה. ברלוסקוני הבטיח למלא "תפקיד מאזן" בקואליציה, ולא לתת לה ליישם מדיניות פופוליסטית.

הפוליטיקאי האיטלקי היה מעורב בשורה ארוכה של פרשות שחיתות. הוא פרש מראשות הממשלה ב־2011 על רקע המשבר הכלכלי אליו נקלעה הכלכלה השלישית בגודלה באיחוד, אך הצליח לחזור למפה הפוליטית שש שנים לאחר מכן. ברלוסקוני התפאר בבריאותו, למרות שסבל מלוקמיה, וטען לפני כשנה כי הוא כשיר לכהן כנשיא המדינה, מאמץ שלא צלח. בחודשים האחרונים אושפז על רקע דלקת ריאות שנוצרה מסיבוך של מחלת הדם בה לקה, ולפני כשבועיים אושפז בבית החולים שם הלך לעולמו.

מסיבות והשעיות

אחד האירועים האחרונים בהם תועד, היה מסיבה שנערכה לכבוד בעל בריתו, אך לעתים גם יריבו הפוליטי מתיאו סלביני, שהתקיימה ברומא במרץ. עם הוודע דבר מותו, ספד לו סלביני: "המדינה איבדה היום איטלקי דגול, אחד הגדולים בכל הזמנים". גם ראשת הממשלה מלוני הצטרפה למספידים ואמרה על ברלסקוני ש"הוא היה לוחם".

מסיבות איפיינו את חייו של ברלוסקוני, שזוכה רק בפברואר האחרון מאישום על כך ששילם לעשרות נערות כדי לשקר בנוגע להשתתפותן במסיבות שקיים. קודם לכן זוכה מאשמת קיום יחסי מין עם קטינה, לאחר שביהמ"ש פסק כי לא ידע שיצאנית שהתארחה באחת המסיבות היתה מתחת לגיל 18.

לצד עניינים אלו, הושעה ברלוסקוני בעבר באופן זמני מריצה פוליטית אחרי שהורשע בעבירות מס. ב־2013 גזר עליו בית משפט ארבע שנות מאסר בשל עבירות אלו, אך הן הומתקו לשנה אחת, שהפכה לעבודות שירות למען הקהילה בשל גילו המתקדם של הנאשם. לאחר מכן הוסרה ההשעיה על השתתפות במערכת הפוליטית והוא, כאמור, שב אליה ב־2017. כמו כן, במהלך השנים נבחר כחבר פרלמנט אירופי וכחבר בסנאט האיטלקי.

במערכת הפוליטית תוהים מי יירש את מקומו בראשות מפלגתו, אחרי שלא סימן יורש.

"שינה את הפוליטיקה"

ברלוסקוני הדגים את היעילות שבשליטה על המדיה הפופולרית במדינה, כאשר ניהל במקביל לעסקים הפוליטיים את קונגלומרט התקשורת מדיה־סאט, וגם החזיק בבעלות על קבוצת הכדורגל של מילאנו. הוא נכנס לפוליטיקה רק בגיל 57, כאשר נבחר לראשות הממשלה במקביל להיותו האיש העשיר באיטליה.

ברלוסקוני הוא מיליארדר שהחל את דרכו בשנות ה־70' בתחום הנדל"ן. בהמשך השתלט על שוק התקשורת, ועד מותו החזיק ברשתות טלוויזיה ומדיה איטליה ומחוצה לה. רוב עסקיו בשנים האחרונות, מנוהלים על ידי חברת השקעות משפחתית. החברה מכרה את אחזקותיה בקבוצת הכדורגל מילאן, וכן אחזקות בבנק בשם Mediobanca והשקעות בחברות ביו־טק.

הוא נחשב לידיד ישראל, ובעבר הביע תמיכה במדיניות הישראלית באיו"ש. במישור הבינלאומי, הוא נחשב מקורב גם לנשיא פוטין. ולאחרונה אף חשף כי הלה, המבודד מבחינה בינלאומית, שלח לו בקבוק וודקה לכבוד יום הולדתו ה־86.

למרות השערוריות הרבות, והעובדה כי קרנו ירדה בדעת הקהל, כלי התקשורת באיטליה דיווחו בהרחבה על מותו. הקוריירה, הנחשב לעיתון הנפוץ באיטליה, כינה אותו כ"איש ששינה את הפוליטיקה באיטליה", ובכלי תקשורת אחרים הגדירו את מותו "כסוף עידן".

"הרבה אהבו אותו והרבה שנאו אותו", אמר מתאו רנצי מהמפלגה הסוציאל־דמוקרטית היריבה, "אך כולם הכירו בעובדה כי הישגיו בפוליטיקה, בספורט ובעסקים היו כבירים וחסרי השוואה".