מותו של ברלוסקוני עורר גל של פייקים וידיעות לא נכונות

סילביו ברלוסקוני, שהסתבך בלא מעט פרשיות, הלך לעולמו. הפייקים לא איחרו להגיע • המשרוקית של גלובס

צילום מסך מתוך אתר אינטרנט איטלקי, 13.6.23
צילום מסך מתוך אתר אינטרנט איטלקי, 13.6.23

סילביו ברלוסקוני, ראש ממשלת איטליה לשעבר, הלך לעולמו בשבוע שעבר בגיל 86. מי שכיהן כראש הממשלה בשלוש קדנציות נפרדות, שהחלו בשנות ה־90 והסתיימו ב־2011, היה מוכר בעולם גם לציבור שלא ממש הקפיד לעקוב אחר חדשות החוץ, על רקע אישיותו "הצבעונית" או השנויה במחלוקת. הוא היה איל תקשורת, החזיק בקבוצת הכדורגל מילאן, ערך מסיבות מפוקפקות למדי שזכו לכינוי "בונגה בונגה" והסתבך בלא מעט פרשיות פליליות - כל זאת במקביל לתפקידו כראש ממשלה או כפוליטיקאי פעיל. לא מפתיע אם כן שגם מותו עורר הדים וסיפק לא מעט ידיעות כוזבות.

לא שבוע, יומיים

"הפוליטיקה תעצור לכבוד ברלוסקוני באופן חסר תקדים", בישרה כותרת באתר אינטרנט איטלקי, "בלי הצבעות בבית הנבחרים ובסנאט לשבעה ימים". בין אלה ששיתפו את הכותרת הזאת היה גם ניקולה פראטויאני (Nicola Fratoianni), פוליטיקאי איטלקי ששייך לצד השמאלי של המפה הפוליטית, שתהה אם "זה לא קצת מוגזם", והשווה למקרים טראגיים אחרים שאירעו באיטליה שאחריהם לא נרשמה עצירה כזאת של עבודת הפרלמנט.

אלא שבדיקת עובדות פשוטה של האתר Pagella Politica הראתה שהשעיית העבודה בפרמלנט לאות אבל הייתה קצרה בהרבה. ברלוסקוני מת ביום שני, ומליאת הבית התחתון חזרה להתכנס ולהצביע בחמישי, כך שלמעשה העבודה הופסקה רק ליומיים. לגבי הסנאט הראתה הבדיקה כי שם הודיעו שהמליאה לא תפעל בימים רביעי וחמישי, אבל הוועדות חזרו לפעול כבר ביום חמישי.

לא צירוף מקרים

איפה אתם הייתם כששמעתם שברלוסקוני כבר לא איתנו? לפי פוסט שרץ בטוויטר ובטיקטוק הרבה מאוד איטלקים בדיוק הקשיבו לשיר פופ ברדיו שמילותיו התאימו באופן פלאי להודעה על פטירתו של אדם. "הווידאו הזה יהיה מפורסם לעד", נכתב בציוץ אליו נוסף קליפ מהשידורים הטלוויזיוניים של רדיו RTL 102.5, בו ניתן לראות כיצד בזמן שיר של הזמרת אנאליזה הווליום מונמך לטובת הודעה על מותו של ברלוסקוני. כשהשיר מתחזק שוב, לאחר ההודעה, בדיוק נשמעות המילים "לאן אתה הולך?" ו"אתה עוזב". איזה צירוף מקרים. "ככל שאני צופה בזה יותר, אני צוחק יותר", הוסיף הצייצן.

אבל צירוף המקרים הזה מעולם לא אירע. בארגון בדיקת העובדות האיטלקי Facta הראו שבזמן שידור ההודעה על מותו של ראש הממשלה לשעבר באותה תחנה לא הושמע שום שיר ברקע. כך שהווידאו המדובר הוא צירוף של שני קטעים שמעולם לא שודרו יחד, ולא צירוף מקרים. בארגון הצביעו על כך שפייק דומה עלה סביב מותה של המלכה אליזבת', אז נטען שתחנת הרדיו של ה־BBC הודיעה על כך במהלך שיר טכנו. שני הפייקים מתבססים על מקרה אמיתי, כשה־BBC קטע את השידור לטובת השמעת ההמנון והודעה על מותו של הנסיך פיליפ ב־2021.

תנו לי לייקים

ברלוסקוני נפטר ב־12 ביוני, אבל כמו שקורה לא אחת במצבים כאלה היו לא מעט ידיעות על מותו שהקדימו את זמנן. לדוגמה, בפייסבוק התרוצץ פוסט עם הכיתוב: "סביב השעה 11:00 ב־7 ביוני סילביו ברלוסקוני האהוב הלך לעולמו… הוא יחסר, אך לא יישכח". כמו תמיד במקרים הללו קשה להבין מה היה דחוף לאותו כותב להקדים את המאוחר, אבל רמז לכך אולי אפשר לקבל מהמשך הפוסט, שבו נכתב "אנא הפגינו את צערכם… באמצעות תגובות ומתן לייקים לעמוד".

תחקיר: אוריה בר־מאיר