אינטל תקים מפעל חדש בגרמניה. מה גובה המענק שתקבל מהממשלה?

שיעור הסבסוד שתקבל החברה בגרמניה עומד על 33%, לעומת הערכות כי בישראל תקבל החברה סבסוד של 12.5% • כלכלנים מתחו ביקורת על ההסכם, אך הממשלה הודיעה כי המפעל החדש יציב את גרמניה "בחזית הטכנולוגיה" ויחזק את מעמדה הגיאו-פוליטי

ביתן של אינטל / צילום: Shutterstock
ביתן של אינטל / צילום: Shutterstock

חברת אינטל תקבל קרוב לעשרה מיליארד אירו מממשלת גרמניה כסבסוד להקמת מפעל שבבים גדול במזרח המדינה לשעבר. כך עולה מחוזה שנחתם הערב (ב') בין החברה האמריקאית לבין הממשלה הגרמנית, במעמד קנצלר גרמניה אולף שולץ ומנכ"ל החברה פט גלסינגר. הסבסוד זינק ביותר משלושה מיליארד אירו בחודשים האחרונים, אחרי משא ומתן שבו החברה איימה לוותר על הפרויקט אם לא תקבל פיצוי נוסף. הנימוקים הרשמיים להגברת המימון הממשלתי למפעל הם "עלויות אנרגיה מוגברות" וכן "עליית מחירי חומרי גלם".

השגריר הראשון של אזרבייג'ן בישראל: "יחסינו עם איראן בשפל של כל הזמנים" | ראיון 
הנגיד אמיר ירון מתחיל לדאוג למורשת שלו | פרשנות 
אירלנד מציעה 84 אלף אירו כדי שתגורו באי מבודד. אבל יש כוכבית 

היום הודיע משרד הכלכלה הגרמני כי יותר משלושה מיליארד אירו מתוך הסכום ימומנו מתוך קרן האקלים הגדולה (כ-200 מיליארד אירו) שהקימה המדינה כדי להתמודד עם השלכות "המהפכה הירוקה" בתחום העסקים והאנרגיה. שר הכלכלה רוברט האבק, האחראי על נושא האקלים, דחף לאישור הסכום, וטען בתוך חוגי הממשלה כי מפעל לשבבים יחזק את העוצמה האסטרטגית של גרמניה ואת מעמדה הגיאו-פוליטי.

המפעל יוקם בהשקעה כוללת של 30 מיליארד אירו - כולל התמיכה הממשלתית - בעיר מגדבורג שבמדינת המחוז סקסוניה-אנהלט. העיר מרוחקת כשעה וחצי ברכבת מברלין, והיא ממוקמת במזרח-גרמניה לשעבר, אזור הסובל עדיין מאבטלה מוגברת ומתנאים כלכליים ירודים בהשוואה למערב ולדרום גרמניה. במדינת המחוז ברנדבורג, הגובלת בה, הוקם בשנים האחרונות מפעל ייצור כלי רכב של טסלה.

ההשקעה של אינטל בגרמניה גדלה משמעותית

מדובר בהשקעה הזרה הגדולה ביותר בהיסטוריה של גרמניה, אמר קנצלר גרמניה שולץ. "עם השקעה זו, אנחנו מיישרים קו עם מובילות עולמיות בתחום הטכנולוגיה, ומפתחים את היכולות שלנו בתחום פיתוח השבבים וטכנולוגיות אחרות", אמר שולץ בהודעה לעיתונות שפורסמה הערב.

הסבסוד הממשלתי הגרמני הגבוה, שיעמוד על 9.9 מיליארד אירו, צריך עדיין לקבל אישור מצד הנציבות האירופית, אך הוא צפוי להתקבל. עד כה הוערכה התמיכה הממשלתית הגרמנית ב-6.8 מיליארד אירו. מקורות בלשכת הקנצלר אמרו כי הסבסוד גדל לאחר שהחברה הסכימה להגדיל את השקעותיה במדינה. במקום 17 מיליארד אירו (כולל הסבסוד), תשקיע כעת החברה 30 מיליארד אירו (כולל הסבסוד), כך שהשיעור של העזרה הממשלתית ירד מ-40% ל-33% "בלבד".

בגלובס דיווחנו אתמול כי הממשלה הישראלית תעביר לאינטל סיוע ממשלתי בשווי 11.1 מיליארד שקל, המהווים 12.5% מסך ההשקעה במפעלים שלה בארץ, במסגרת הסכם חדש. הסכום המושקע בישראל עומד על כ-90 מיליארד שקל, לפי הדיווחים. 

מנכ"ל אינטל פאט גלסינגר בירך גם הוא על העסקה הערב, ואמר כי היא מהווה את התחלת הקמת "סביבת מוליכים-למחצה תוססת, ברת קיימא ומובילה בגרמניה ובאירופה כולה". לפי הדיווחים, הייצור במקום אמור להתחיל בעוד ארבע עד חמש שנים. כמה אלפי בני אדם יועסקו ישירות במפעל, בעוד משרות רבות צפויות בתעשייה התומכת בו.

נשיא מכון המחקר הכלכלי IfO מתח ביקורת על העסקה ואמר כי ההשקעה הממשלתית האדירה "מתעלמת" מסיכונים עסקיים בתחום השבבים. "בנוסף, לא ברור לגמרי מה ייוצר במגדבורג, בין אם יהיו בין התוצרים שבבים שייועדו לגרמניה או לאירופה, ולמי הם יסופקו במקרה של משבר".