אזרבייג'ן | ראיון

השגריר הראשון של אזרבייג'ן בישראל: "יחסינו עם איראן בשפל של כל הזמנים"

הידידות בין ישראל לאזרבייג'ן קיבלה תוקף היסטורי במרץ האחרון כאשר המדינה המוסלמית פתחה שגרירות בתל אביב • בראיון לגלובס, השגריר האזרי מתייחס למתיחות עם איראן, מזמין חברות הייטק ישראליות לפעול מבאקו ובטוח שהיחסים בין המדינות הם "לא רק נפט ונשק"

מוכתר ממדוב, שגריר אזרבייג'ן בישראל / צילום: כדיה לוי
מוכתר ממדוב, שגריר אזרבייג'ן בישראל / צילום: כדיה לוי

מאז ההכרזה על עצמאותה עם פירוק ברית המועצות, אזרבייג'ן מיצבה את עצמה כאחת מהידידות הטובות ביותר של ישראל ככלל, ובעולם המוסלמי בפרט. המדינה השיעית החילונית הפכה לספקית נפט משמעותית של ישראל, בעת שבה ירושלים הפכה לספקית אמצעי הלחימה גדולה של אזרבייג'ן. עם זאת, ואף למרות העובדה ששגריר ישראלי יושב בבאקו כבר משנת 1993, אזרבייג'ן לא מצאה לנכון לתקן את הסימטריה ולפתוח שגרירות בישראל.

שחקנית חדשה במתיחות מול איראן: ספקית הנפט המרכזית של ישראל
וורן באפט מגדיל את ההימור על חמש מניות. אלה הן
אירלנד מציעה 84 אלף אירו כדי שתבואו לגור באי מבודד. אבל יש כוכבית

ההמתנה הממושכת הסתיימה השנה. בחודש נובמבר האחרון הגיעה ההודעה כי אזרבייג'ן מתכוונת לפתוח את השגרירות בתל אביב, ובינואר החליט נשיא אזרבייג'ן אילהם אלייב למנות לתפקיד את סגן שר המדע והחינוך, מוכתר ממדוב.

באותו החודש, התרחש אירוע שעשוי לשפוך אור על חלק מהסיבות שבגינן באקו נמנעה מצעד זה: אדם חמוש תקף את שגרירות אזרבייג'ן באיראן - הרג איש ביטחון ופצע שניים נוספים. מאז, נוצר מצב עניינים חריג בו שגרירות אזרבייג'ן בתל אביב פעילה ביתר שאת, ואילו השגרירות בטהרן ריקה.

בראיון מיוחד לגלובס, השגריר האזרי הראשון בישראל מתייחס ליחסי מדינתו עם איראן, שנמצאים לדבריו, בשפל של כל הזמנים, מזמין חברות ישראליות לפעול מבאקו, עוסק בהרחבת התיירות הישראלית לאזרבייג'ן, וקובע כי "השמיים הם כבר לא הגבול ליחסים בין אזרבייג'ן וישראל".

מוכתר ממדוב

אישי: בן 40, נשוי ואב לשני ילדים

מקצועי: שגריר אזרבייג'ן בישראל. עבד במשרד החוץ האזרי בתפקידים שונים, כולל בשגרירות בבלגיה בין השנים 2013־2009. בהמשך החל לכהן בתפקידים בכירים במשרד החינוך. בתחילה, כראש מחלקת שיתופי הפעולה הבינלאומיים, ולאחר מכן כסגן שר המדע והחינוך

עוד משהו: דובר ארבע שפות - אזרבייג'נית, טורקית, אנגלית ורוסית

מתיחות גוברת עם טהרן

"אנחנו מעוניינים ביחסים טובים עם כל מדינה, במיוחד שכנותינו", מסביר ממדוב בנוגע לשכנה העוינת מדרום. "עם איראן יש לנו יחסי מסחר ושיתוף פעולה בתחום האנרגיה והתחבורה. אזרבייג'ן מעולם לא הייתה זו שתפגע ביחסיה עם אף מדינה. לצערי, עם איראן אנחנו נמצאים ברמה הנמוכה ביותר של היחסים מאז שקיבלנו את עצמאותנו".

תקיפת השגרירות בינואר היוותה שיא חדש לתוקפנות האיראנית שבאה לידי ביטוי בתרגילים צבאיים רבים לאורך הגבול בין המדינות. יתרה מכך, התקרית לא הייתה האחרונה לבוא. במרץ, חבר הפרלמנט של אזרבייג'ן, פאזיל מוסטפה, נורה מחוץ לביתו - אך שרד את המתקפה. האצבע המאשימה, שוב, הופנתה למשטר האייתוללות. "לא אזרבייג'ן היא זו שהביאה את היחסים למצב הנוכחי", מסביר ממדוב, "אנחנו רוצים יחסים טובים עם איראן, אולם לא ראינו שום תוצאות לחקירת ההתקפה על השגרירות".

לאחרונה, שבה ועולה האפשרות להסכם גרעין מחודש, גם אם מופחת, בין איראן לבין ארה"ב. את באקו, על אף מצב יחסיה עם טהרן, זה פחות מעסיק - ואף נראה כי אזרבייג'ן לא נמצאת בעמדה דומה לזו של ישראל בנושא. "אלו דברים בין ארה"ב לבין איראן. אנחנו לא מתערבים בנושאי פנים של מדינות אחרות", מסביר השגריר.

היחסים הכלכליים בין אזרבייג'ן לישראל פורחים

1.7 מיליארד דולר
היקף הסחר הכולל בין המדינות ב־2022

2.2 מיליון טונות
היקף ייצוא הנפט מאזרבייג'ן לישראל ב־2022

23.9 אלף תיירים ישראלים
ביקרו באזרבייג'ן ב־2022

שיתוף פעולה הדוק

עולם הדיפלומטיה אינו זר למוכתר ממדוב. הבכיר האזרבייג'ני הוא בעל תואר ראשון ביחסים בינלאומיים מטעם אוניברסיטת באקו (2004), תואר שני בלימודי אירופה מקולג' אירופה בבלגיה (2007), ותואר שני במינהל ציבורי מהאקדמיה למינהל ציבורי תחת נשיא אזרבייג'ן (2018). בין השנים 2013־2005, הוא עבד במשרד החוץ האזרבייג'ני בתפקידים שונים, כולל בשגרירות בבלגיה בין השנים 2013־2009.

בתום תפקיד זה הוא הצטרף למשרד החינוך, וכיהן כראש מחלקת שיתופי הפעולה הבינלאומיים וראש המטה במשרד עד 2021. באותה השנה הוא קיבל את הקידום לתפקיד סגן שר המדע והחינוך שמילא עד קבלת תפקיד השגריר השנה.

עוד הרבה לפני הגעתו לתל אביב, כאמור, שיתוף הפעולה בין המדינות היה הדוק. לפי נתוני באקו, בשנת 2021 ייבאה ישראל 1.7 מיליון טונות נפט מאזרבייג'ן, ב־2022 חל זינוק של 25% ל־2.2 מיליון טונות נפט, ובשנת 2023 הספיקה ישראל לייבא עד חודש אפריל 801 אלף טונות. כלומר, בקצב הנוכחי צפויה עלייה נוספת עד תום השנה.

מנגד, לפי נתוני SIPRI, המכון הבינלאומי לחקר השלום בסטוקהולם, אזרבייג'ן היוותה את יעד הייצוא הביטחוני השני בהיקפו של ישראל בין השנים 2022־2018, עם 9.1% מתוך כלל הייצוא. בהתחשב בהערכות הארגון כי ייצוא הנשק הישראלי ממוקם במקום העשירי בעולם, ניתן להבין את ההיקפים. אותם אמצעים צבאיים מגוונים שמספקת ישראל לאזרבייג'ן, החל מרובים, דרך טילים ועד רכבים משוריינים, סייעו רבות לאזרבייג'ן לנצח את ארמניה במלחמת קרבאך השנייה ב־2020.

על אף נתוני המסחר בין ישראל בין אזרבייג'ן, ממדוב קובע נחרצות כי "היחסים הם לא רק נפט ונשק".

לדבריו, "מדינות שונות ולא רק אזרבייג'ן וישראל, מוכרות ורוכשות הכל. אזרבייג'ן מוכרת גז טבעי לקרוב לעשר מדינות באיחוד האירופי. זה לא אומר שהיחסים בינינו לבין המדינות הללו מתבססים רק על אנרגיה. אנחנו מפתחים את היחסים בין המדינות בתחומים שונים, למשל בחינוך".

גשר להזדמנויות עסקיות

להוציא את שיא תקופת הקורונה (2021־2020), בשנים האחרונות מתרחב היקף הסחר הכולל בין ישראל לבין אזרבייג'ן - והוא הסתכם ב־2022 ב־1.7 מיליארד דולר. מאז, המומנטום נמשך כאשר התעשייה האווירית זכתה השנה במכרז למכירת שני לוויינים, אחד לתצפית ואחד לתקשורת, ולדברי ממדוב היא מוכיחה כי "השמיים הם כבר לא הגבול ליחסים בין המדינות".

"אני לא מכיר מישהו שיהיה שבע רצון מהיקף סחר כלשהו, כי תמיד אפשר לעשות יותר", מצהיר שגריר אזרבייג'ן. "אנחנו 'האב', ויש לנו גישה למדינות רבות באזור. כדאי לחברות ישראליות לפנות להזדמנויות באזרבייג'ן, משום שפעילות בה - פותחת שווקים חדשים. אנחנו מעוניינים בעיקר במיזמים משותפים, וכבר מקיימים שיחות חיוביות שיובילו בקרוב לתוצאות בתחומי התעשייה, ההייטק והחקלאות".

עוד בטרם פתיחת שגרירות אזרבייג'ן בישראל, ביולי 2021 נחנכה בתל אביב לשכת תיירות במעמד שר הכלכלה של אזרבייג'ן ושר התיירות דאז יואל רזבוזוב. בהתחשב בכך שמשך הטיסה מנתב"ג לבאקו הוא לכל היותר שלוש שעות, באזרבייג'ן הבינו היטב את הפוטנציאל של התיירות הנכנסת מישראל. "הישראלים אוהבים לטייל", אומר ממדוב.

הקורונה פגעה קשות בתיירות הנכנסת מישראל לאזרבייג'ן, שהגיעה ב־2019 ל־47 אלף תיירים, אך כבר בשנה שעברה ניתן היה לראות את מגמת השיפור המחודשת ל־23.9 אלף תיירים. עד חודש אפריל, נחתו בבאקו השנה 8,611 ישראלים. זה אומנם מעט מאוד לעומת 194 אלף ישראלים שביקרו בטורקיה בין החודשים ינואר־מאי, אך באזרבייג'ן אופטימיים. "אנחנו מתכננים להגדיל את מספר הטיסות, כבר כיום הן מלאות או כמעט מלאות לחלוטין".

"הפוטנציאל התיירותי גדול", מסביר שגריר אזרבייג'ן. "במהלך הביקור באפריל של השר אלי כהן בבאקו הצדדים דנו בנושא. זה גם עלה במהלך הביקור של הנשיא יצחק הרצוג לפני כשלושה שבועות. אנחנו דואגים לשיווק, ונספחות התיירות מבצעת עבודה קדחתנית. אנחנו פועלים מול סוכני תיירות ובלוגרים, ומאמינים שהיקף התיירות הישראלית לאזרבייג'ן יעלה".