"הבעת אמון": הקשר בין שוק האמנות לשוק ההון

דווקא בזמן משבר, במכירה פומבית של "תירוש מכירות פומביות" נמכרו כ-100 יצירות בסכום של כ-3 מיליון שקל - גבוה מטווח הציפיות • וגם: מה חשוב לעובדים בתעשיית הפינטק העולמית, ומה חושבת רקפת רוסק-עמינח על השינויים שעובר התחום? • אירועים ומינויים

ציור של זויה צרקסקי, ''אוכל החטאים'', 2007 / צילום: בית המכירות תירוש
ציור של זויה צרקסקי, ''אוכל החטאים'', 2007 / צילום: בית המכירות תירוש

מכירת האמנות העכשווית של תירוש מכירות פומביות התקיימה השבוע בהשתתפות כ-700 אספניות ואספנים מ-23 מדינות. מעט יותר מ-100 יצירות (79% מהקטלוג) נמכרו תמורת כ-3 מיליון שקל - מעל טווח הציפיות של בית המכירות. הציור היקר ביותר שנמכר היה של זויה צ'רקסקי, תמורת 56,600 דולר.

לדברי אמיתי חזן, מנכ"ל תירוש, "מדובר בהבעת אמון של האספניות והאספנים בישראל בסצנת האמנות העכשווית, בטח לאור המצב הכלכלי במשק ובזירה הפוליטית-חברתית.

"חשוב לומר ששוק האמנות לא מתנהג בקורלציה מוחלטת עם שוק ההון והנדל"ן. דווקא בזמני משבר, שוק האמנות יורד פחות וחוזר לעלות מהר יותר, ובזמני משבר כמו ב-2000 ו-2008 הוא מציג תשואות עודפות לעומת מדדים אחרים.

"אבל החששות שלנו לא נבעו רק מהמצב הכלכלי, אלא גם ממצב הרוח הכללי, שמושפע מהמצב הפוליטי. מאחורי רכישה של פריטי יוקרה, בוודאי במכירות פומביות, יש מספר אלמנטים פסיכולוגיים. למשל, כאשר אנשים מגיעים אחרי ימים מוצלחים בעולם האישי והעסקי, הם מוכנים לשלם הרבה יותר.

"ההשפעה של מכירה פומבית כה מרכזית על מחירי אמנות שקולה לפרסום הדוחות של חברות בבורסה. האמנים, הגלריות, הסוחרים והאספנים עוקבים בדריכות כדי לראות לאן נושבת הרוח. אם המכירה הייתה מאכזבת והמחירים היו נמוכים, ההשפעה על גלריות ואמנים הייתה מאוד ישירה לחודשים הקרובים. באמת דאגנו לפני המכירה, אבל אז היא החלה ונשבר שיא מחיר ראשון, ושיא שני וכל המתח השתחרר.

"מיד אחרי המכירה קיבלתי עשרות הודעות מאמנים, גלריות ואספנים שמרוצים מהמכירה. בעלים של גלריה מובילה סיפר לי שהוא מכר יצירות של אמנית ב-7,000 דולר רק לפני שנה, ועכשיו היא השיגה מחיר של 13 אלף דולר".

אמנים נוספים שרשמו הישגים הם בזוקה ג'ו, שקיבל מחיר שיא שנה שנייה ברציפות, וקפץ מ-25 אלף דולר לכ-38 אלף דולר; והאמנית פאטמה שנאן, שעמדה למכירה פעם ראשונה בארץ, ועבודתה נמכרה תמורת 33 אלף דולר.

"יצירות אמנות הן נכס תרבותי וכלכלי, לא רק ציור לקיר, ולאספנים חשוב לראות שמה שהם קנו שומר על ערך ועולה במחיר", מסביר חזן. "בניגוד לפעם, שוק האמנות הישראלי הופך ליותר גלובאלי, כאשר יותר ויותר אמניות ואמנים ישראלים מצליחים מאוד בחו"ל.

"יצירה של גיא ינאי נמכרה ב-33 אלף דולר לאספן בגרמניה, אמיר שפט נמכר לארה"ב, ועל סיגלית לנדאו התמודדו לקוחות מהודו. אין כאן בועה שמתנפחת ללא פרופורציה, אלא שוק בריא שעולה ביציבות".

אחת ממטרות המכירה הייתה להנגיש אמנות ישראלית לקהלים חדשים, מה שהוביל להעמדת יצירות מאסטרפיס לצד יצירות של אמניות ואמנים צעירים. בנוסף, במקביל למכירה הגדולה התקיימה גם "מכירת קפסולה" שבה הוצעו למכירה פריטים נבחרים של אמניות מובילות כגון זויה צ'רקסקי, קוקטית, מרים כבסה, אביב גרינברג ועוד. ההכנסות ממכירת פריטים אלה ייתרמו לארגון הנוער הגאה איגי.

"בחרנו לשתף פעולה עם איגי, כי גם ב-2023 יש בני ובנות נוער שנאבקים עם הזהות שלהם עד כדי פגיעה עצמית, ואיגי נותנים להם ולסביבה שלהם כלים להתמודד", מסביר חזן. "התרומה של איגי לצעירות וצעירים היא חוצת מגזרים, ואנחנו גאים לעמוד איתם ולצדם".

אזור התעשייה

הקשר בין נזילות לשכר העובדים

נזילות חשובה לעובדים לא פחות מהשכר שלהם - כך עלה בכנס היוקרתי של תעשיית הפינטק Money 20/20 שנערך באמסטרדם. בין הישראלים שהשתתפו בכנס נמנות עדי ויצהנדלר, מייסדת ומנכ"לית משותפת של Valoo, והדר סיטרמן נוריס, שותפה בקרן ההון סיכון של TEAM8, שהיו על במת הפאנל "פיתוח הון עצמי ונזילות בזמנים של חוסר ודאות - אסטרטגיות לשגשוג".

הדר סיטרמן נוריס ועדי ויצהנדלר / צילום: יח''צ
 הדר סיטרמן נוריס ועדי ויצהנדלר / צילום: יח''צ

"בזמנים של שווקים נעדרי יציבות, חשוב לשים דגש על ניהול ההון והנזילות", ציינה ויצהנדלר. "מחקרים מראים של-74% מהעובדים נזילות יציבה חשובה באותה מידה כמו השכר. כלומר, יצירת נזילות באופציות למניות של חברות פרטיות תורמת תרומה משמעותית לחברות.

"הוכח כי חברות שאפשרו לבעלי המניות שלהן למכור את מניותיהם בעסקות סקנדרי שחררו את עצמן מהלחץ של אותם בעלי המניות".

סיטרמן נוריס שיתפה כי "בעבודתי הקודמת במאסטרקארד העולמית, ראינו חדשנות רבה שמצאה את דרכה לתוך עולם הבנקאות המסורתית. כאן גם ההזדמנות של הפינטק: אנחנו יכולים לצפות שנראה את התעשייה הזו פורצת דרך עם פתרונות חדשים לכאבים עסקיים אמיתיים.

"חשוב לזכור שמבחינת נתח השוק שלו, הפינטק בשלב מוקדם מאוד. עדיין לא חווינו את נקודת המפנה של השתלטות הפינטק על העולם, ואנחנו רחוקים מהתקרה. יש עוד המון מקום לצמיחה."

המסר של רקפת רוסק-עמינח

בפאנל "הנוסחה של אירופה לתמיכה במייסדות בתחום הפינטק" לקחה חלק רקפת רוסק-עמינח, שותפה מנהלת ב-Team8 ולשעבר מנכ"לית בנק לאומי. בין הנושאים שנידונו היה השינוי הדרמטי של ענף הפינטק במהלך 2022, וכן צוין כי באירופה יש יותר מייסדות בתחום הפינטק מאשר בכל מקום אחר בעולם - בזכות יתרונות חברתיים, הגדלת הזדמנויות פיננסיות ומימון או סדר עדיפויות דמוגרפי.

רקפת רוסק עמינח, שותפה מנהלת בקבוצת Team8 / צילום: יח''צ Team8
 רקפת רוסק עמינח, שותפה מנהלת בקבוצת Team8 / צילום: יח''צ Team8

"כיום, רק 12% ממייסדות הפינטק העולמיים הן נשים, ורק ל-6% מחברות הפינטק יש מנכ"לית אישה", ציינה רוסק-עמינח. "לא רק שהמספרים האלה נמוכים, הם גם צורמים בהתחשב בכך שהמימון לסטארט-אפים שנוסדו על ידי נשים גדל פי שניים מהר יותר מזה של גברים.

״בשנת 2022 המימון של הון סיכון הגיע לסכום כולל של 445 מיליארד דולר לפי Crunchbase, אך נשים קיבלו פחות מ-3% מהסכום הכולל הזה.... אדם לא יכול להיות מה שהוא לא רואה - כדי להיות מייסדת אישה, את צריכה מישהי להסתכל עליה".

לקבל את התרופות למקום העבודה

חברת Medz, שפיתחה פלטפורמה לרכישות אונליין של תרופות ומוצרי פארם, ומשלוח לבית הלקוח בתוך שעתיים בלבד - מתרחבת למקומות עבודה. במסגרת תוכנית Medz4Tech, כ-9,000 עובדי גוגל, וויקס, מאנדיי, טריגו, פלייטיקה ו-KPMG- יוכלו לקבל משלוחי פארם מהירים בזמן העבודה. לפי החברה, אמורים להיחתם הסכמי שיתוף-פעולה עם חברות נוספות.

יש לציין כי מהירות המשלוח רלוונטית רק במרכז הארץ. באזורים אחרים - גוגל, למשל, מפעילה מרכז בחיפה - המשלוח יגיע בין יום לחמישה ימי עסקים. עם זאת, בחברה אומרים כי בעתיד הקרוב ישונה מודל ההפצה של החברה, והמשלוחים המהירים (בתוך שעתיים) יחלו לפעול גם בערים נוספות.

מלבד משלוחים מציעה Medz שיחת ייעוץ אישית טלפונית עם רוקח, בדומה לזו המתקיימת בדלפק בבית המרקחת. "אנחנו מבינים את העומס שבו העובדים נמצאים בשגרת היומיום שלהם, ואת הדאגה שלהם להמשך שמירה על משק בית תקין, מבלי לפגוע בעבודה", מסביר בן זינגר, מייסד שותף ומנכ"ל Medz. "המהלך מאפשר להם לשמור על איזון זה, ואנחנו מזמינים חברות נוספות להצטרף".

חדשות טובות

מיזם "מיס פיקס דה יוניברס" של שדולת הנשים בישראל ובנק הפועלים יוצא בקול קורא לאיתור מיזמים חברתיים להעצמת נערות ונשים. שלושה מהם יקבלו 300 אלף שקל. בנוסף, יינתנו שלושה מענקים למיזמים שראויים לציון בגובה 10,000 שקל, ומענק של 10,000 שקל למיזם שיזכה בתמיכה ציבורית רחבה.

בשדולה ובאגף לבנקאות חברתית מחפשים מיזמים של נשים הפועלות לחיזוק והעצמה של ילדות ונערות בנושאים כמו חינוך לשוויון, אוריינות כלכלית, מצוינות, תמיכה בנערות בסיכון ועוד.