13 שנים, 6 חברות ביטוח ומאות מיליוני שקלים שיחזרו למבוטחים

חברות הביטוח הגיעו להסכם פשרה בתביעה ייצוגית, במסגרתו הן צפויות לשלם לכל הפחות 500 מיליון שקל למבוטחים, והסכום עשוי להגיע למעל מיליארד שקל • ההסדר דרוש אישור של ביהמ"ש • ההליך המשפטי נמשך 13 שנים, בטענה כי החברות גבו עמלה מבלי שיידעו את המבוטחים • המגשר בתיק, שופט העליון בדימוס יורם דנציגר: "הסכומים חסרי תקדים בתחום התובענות הייצוגיות בישראל"

פסק דין / צילום: Shutterstock, New Africa
פסק דין / צילום: Shutterstock, New Africa

6 חברות ביטוח צפויות לשלם למבוטחים מאות מיליוני שקלים, באחד מהסכמי הפשרה הגדולים שהיו בישראל. החברות ישלמו לכל הפחות 500 מיליון שקל, והסכום עשוי להגיע למעל מיליארד שקל.

"הפשיעה בחברה הערבית היא עסק כלכלי לכל דבר. אם צריך לרצוח, עושים את זה" | הצוללת
העליון הסיר מעל ראשן של חברות הביטוח עננת תביעות בהיקף 5 מיליארד שקל

שלשום (ג') הגישו הצדדים בקשה לאישור הסכם פשרה לשופטת מיכל נד"ב מבית המשפט המחוזי מרכז בלוד. הפשרה נערכה במסגרת ארבע תביעות ייצוגיות שהוגשו בין השנים 2010-2012 נגד הראל ביטוח, כלל ביטוח, הפניקס ביטוח, מנורה מבטחים, הכשרה ביטוח ואיילון ביטוח. "מעולם לא היה בישראל מקרה בו בהליך מרוכז אחד הושג עבור הציבור ביחס לכל הנתבעות יחד הישג שערכו הכלכלי עשוי להגיע למיליארד שקל" נטען בבקשת אישור ההסכם עליה חתומים עורכי הדין של כל הצדדים.

חברת מגדל, שגם נתבעה, החליטה לא להצטרף מאחר ולטעמה "בהינתן נסיבות ספציפיות המאפיינות אותה ומבחינות בינה לבין הנתבעות האחרות הסכם הפשרה צריך להיות שונה".

בתביעות נטען כי החברות גבו עמלה, המכונה "גורם פוליסה", מבלי ליידע את הלקוחות. לפי הסדר הפשרה חברות הביטוח ישיבו 42% מהעמלות בפוליסות ביטוח חיים וחסכון. בנוסף, המבוטחים יקבלו הנחה של 50% בגבייה העתידית של רכיב העמלה, הנאמדת בכ-10 מיליון שקל לשנה. מאות אלפי מבוטחים צפויים לקבל החזר. הצדדים חלוקים בשאלת שערוך סכומי ההחזר משנת 2013 ובית המשפט יכריע בעניין.

התביעות התנהלה במשך 13 שנים בנוגע לפוליסות שהופקו לפני עשרות שנים. התובע הייצוגי טען כי נגבתה עמלה מלקוחות ללא ידיעתם. מדובר בסכומים קטנים שהצטברו לסכומי עתק במהלך השנים. החברות כופרות בטענות והן סבורות כי גורם הפוליסה נגבה על פי הדין וכי הן היו זכאיות לגבות אותו. עוד הן טוענות כי גורם הפוליסה היה חלק אינטגרלי משוק הביטוח של אותם ימים ומקובל על ה"שחקנים" בשוק הביטוח.

הצדדים טוענים כי הסכם הפשרה ראוי והגון ויש לאשרו. "לשני הצדדים קיימים סיכונים בהמשך ניהול ההליך. הסדר הפשרה משקף סיכונים אלה" כתבו בבקשת האישור. בנוסף ציינו, כי החלופה להסכם הפשרה, הוא ניהול ההליך שעשוי להימשך מספר שנים. הסכם הפשרה נערך בעקבות גישור ארוך בפני שופט בית המשפט העליון בדימוס פרופ' יורם דנציגר.

היועצת המשפטית לממשלה צפויה להביע את עמדתה וההערכה היא שתתמוך בהסכם. דנציגר כתב התייחסות להסכם שהוגשה לבית המשפט: "עסקינן בתיק חריג בהיקפו המתברר בבתי המשפט משנת 2010" ציין והוסיף "הסדרי הפשרה - שהסכומים שיושבו למבוטחים במסגרתם הינם חסרי תקדים, למיטב ידיעתי, בתחום התובענות הייצוגיות בישראל בכלל ובענף הביטוח בפרט - יאפשרו להביא לידי סיום את כל ההליכים תוך יצירת ודאות לחברי הקבוצה ולנתבעות".

מספרי התיקים: 30028-04-11, 1655-05-11, 24203-06-12, 41075-02-10

***גילוי מלא. בגרסה קודמת של הכתבה השתרברב בשל טעות אנוש שמה של חברת הביטוח ווישור, שלא קשורה להסכם הפשרה. הטעות תוקנה