הפיצוץ שהזכיר את הקושי לממש תוכניות ענק לדיור בקרקעות מזוהמות

בסוף השבוע נפער מכתש במתחם אפולוניה בהרצליה, המיועד ל–3,000 יח"ד בשטח מפעל תע"ש • תוכניות לעוד עשרות אלפי דירות על קרקעות מזוהמות נתקלות בהתנגדויות משפטיות וציבוריות

שכונת אפולוניה המתוכננת בהרצליה / הדמיה: רשות מקרקעי ישראל
שכונת אפולוניה המתוכננת בהרצליה / הדמיה: רשות מקרקעי ישראל

הפיצוץ האדיר בסוף השבוע סמוך לחוף הים בהרצליה הפתיע עשרות אלפים, ששמעו היטב את קול הנפץ, והרגישו היטב את גלי ההדף העזים.

אך יש מי שאותם הפיצוץ הזה לא הפתיע: מי שמזהירים כבר שנים מבנייה רחבת-היקף המתוכננת באזור זה, מבלי לבצע טיהור וניקוי יסודי של הקרקע. הפיצוץ הזה, בעיניהם, הוא עוד סיבה מוצדקת שלא ליישם את תוכניות הבנייה בשטח - ולא רק בו. כבר כעת נשמעים קולות המבקשים לעכב תוכניות ענק אחרות הנמצאות על קרקע מזוהמת.

תמורות הענק בפרויקט תמ"א 38 בת"א: 1.5 מיליון שקל לכל דייר
מכרז תחנת אשכול: דליה הציגה הצעה חדשה לחברת החשמל, בגיבוי שוק ההון

האירוע החריג שאירע ביום שישי התרחש בשטח מפעל "תע"ש נוף ים" לשעבר. הסיבות להיווצרות הפיצוץ עדיין נחקרות, אך הסברה העדכנית ביותר היא הצטברות של לחץ גזים בתת-הקרקע, תוצר של תהליכים כאלו ואחרים שהתרחשו במפעל בשנים שבהן עוד פעל במקום. הערכות אחרות מדברות על כמויות אדירות של אבק שריפה ישן, שהתלקחו מסיבה מסוימת.

המקום שבו פעל המפעל נמצא בשטח תוכנית אפולוניה בהרצליה, תמל/1004/ב, שבמסגרתה מתוכננות להיבנות כ-3,000 יח"ד. התוכנית קודמה עוד בתחילת שנות ה-2000, וכבר החלה לקרום עור וגידים לאחר דחיית התנגדויות לה, אך בעקבות פנייה נוספת של עיריית הרצליה, ארגון אדם טבע ודין ועוד, הנושא הגיע שוב לבית המשפט העליון - אשר הורה על עצירת התוכנית.

המיזמים הגדולים המתוכננים על קרקעות מזוהמות

התוכנית: שער המפרץ
המקום: מפרץ חיפה
נפח בנייה: כ־130 אלף יח"ד

התוכנית: תע"ש השרון
המקום: בין רמת השרון, הוד השרון והרצליה
נפח בנייה: 36 אלף יח"ד

התוכנית: מתחם תל השומר
המקום: מזרח רמת גן
נפח בנייה: כ־10,000 יח"ד

התוכנית: אפולוניה
המקום: מערב הרצליה
נפח בנייה: כ־3,000 יח"ד

התוכנית: תעש מגן
המקום: מרכז תל אביב
נפח בנייה: כ־1,100 יח"ד

"פיצוץ שיכול להימנע"

"המדינה התחייבה להשלים את ניקוי הזיהום בשטח עד 2019", נמסר מאדם טבע ודין, "אך ההתחייבות לא קוימה - ובמקביל קודמה במקום תוכנית להקמת אלפי יחידות דיור, כך שהדיירים העתידיים היו עלולים להיחשף לסיכון כדוגמת הפיצוץ שאירע בסוף השבוע. הפיצוץ הזה יכול היה להימנע לו המדינה הייתה מקיימת את מה שהתחייבה אליו".

התוכנית באפולוניה אינה היחידה שבה מתוכננות אלפי יחידות דיור על קרקעות מזוהמות. תע"ש השרון היא כנראה המשמעותית ביותר באזור המרכז, שבה מתוכננת בניית יותר מ-35 אלף יחידות דיור על שטח שבעברו שימש כמפעל תע"ש; בתל אביב, לא רחוק ממגדלי עזריאלי, נמצא מתחם תע"ש מגן לשעבר, שעליו מתוכננות כ-1,100 יחידות דיור; בתל השומר מתוכננות יותר מ-10,000 יח"ד על קרקע מזוהמת בחלקים נרחבים; ובמפרץ חיפה מתוכננת תוכנית הענק עם כ-130 אלף יחידות דיור, באחד האזורים המזוהמים בארץ.

כעת נשמעים שוב קולות אשר קוראים לעצור את התוכניות הללו: משה פדלון, ראש עיריית הרצליה, מראשי המאבק בתוכנית אפולוניה, מזהיר בעקבות הפיצוץ מפני "פצצה מתקתקת" במקום, וראש עיריית רמת השרון, אבי גרובר, קורא - ולא בפעם הראשונה - לעצור את תוכנית תע"ש השרון בשל תכנון לא אחראי ומסוכן, לדבריו, שמתבצע "על חביות חומר נפץ".

"כבר הרסנו מספיק"

כל התנגדות או פנייה להליכים משפטיים יכולה לעכב את תוכניות הבנייה במתחמים הללו בשנים רבות. מספיק להסתכל על תוכנית אפולוניה, שם העתירה הראשונה של אדם, טבע ודין הוגשה עוד ב-2006, כדי להבין שהליכים כאלו עשויים להיגרר יותר מעשור.

לצד זה יש לזכור כי טיהור קרקעות מזוהמות כל כך אינו סיפור זול - הערכות מסוימות קבעו כי טיהור מתחם תע"ש השרון יעלה כ-2.3 מיליארד שקל - וגם לא קצר כלל. "לדברי רוני בריל, יועצת סביבה ושמאית מקרקעין, "שיקום, גם הפשוט ביותר, ייארך עשרות שנים".

לדבריה, "האנשים האמיצים שדרשו וקיבלו דיון נוסף בבג"ץ בנושא תוכנית אפולוניה הצילו חיים, חד-משמעית. לדעתי, שטחים כמו אפולוניה ותע"ש השרון לא צריכים להיות מיועדים למגורים, וגם לא למסחר או למשרדים. הם צריכים להישאר כשטחים פתוחים, באינטנסיביות נמוכה הרבה יותר. אין צורך לגעת בשטחים האלה, הרסנו אותם מספיק".