האם מאות אזרחים רוסים יצאו לרחובות בעקבות הלחימה בין הצבא הרוסי לכוח וגנר?

המרד של כוח וגנר בשלטון הרוסי הסעיר את הרשתות, לא תמיד בגלל האמת • המשרוקית של גלובס

מתוך פוסט ויראלי בטוויטר, 24.6.23
מתוך פוסט ויראלי בטוויטר, 24.6.23

בשבוע שעבר היה נראה כי הקלפים במלחמת רוסיה־אוקראינה נטרפו לחלוטין, לאחר שכוח וגנר התחיל לצעוד לעבר מוסקבה. כוח וגנר הוא צבא של שכירי חרב שמשמש כצבא להשכרה של ממשלת רוסיה. הכוח לא מבצע משימות רק באוקראינה, אלא גם עוזר לרוסיה להרחיב את השפעתה במקומות מרוחקים כמו אפריקה. רק שאז מפקד הכוח יבני פריגוז'ין טען כי משרד ההגנה הרוסי הפציץ במכוון את אנשיו, הודיע על מרד והחל במה שנראה כמו מצעד למוסקבה.

ההשתלטות התאגידית של פוטין על וגנר החלה 

בסופו של דבר, לא בלי כאוס, הכוח חזר על עקבותיו כדי "למנוע שפיכות דמים", ועל־פי הדיווחים פריגוז'ין נמלט לבלרוס. האירועים האלו, למרות שלכאורה הסתיימו בקול ענות חלושה, עדיין נחשבים לדרמטיים ולכאלה שהראו את חולשתו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ברבים. וכשיש אירועים דרמטיים כאלה, תהיו בטוחים שיש מי שיפיצו עליהם פייקים.

הם לא חגגו ברחובות

האם יכול להיות שהציבור הרוסי רק חיכה להזדמנות כדי להתנער מהשלטון הדכאני של פוטין? ציוץ בערבית, שזכה ליותר מ־60 אלף צפיות, טען שכן. "מאות אזרחים רוסים יוצאים לרחובות בעקבות הלחימה בין הצבא הרוסי לכוח וגנר". כמקובל בציוצים מעין אלו, לציוץ נלווה גם סרטון, בו נראים אנשים רבים יוצאים בשמחה לרחובות.

עם זאת, כפי שהסבירו בארגון בדיקת העובדות הערבי Misbar, מה שרואים שם הם לא רוסים שיוצאים לחגוג את מה שהיה נראה בשלב מסוים כתחילת הסוף של פוטין. למעשה, הם לא רוסים בכלל, אלא תושבי העיר הטורקית סיוואס שיצאו בינואר 2020 לחגוג את הניצחון של קבוצת הכדורגל סיוואספור. בהתבוננות בווידאו ניתן גם לראות שיורד שלג, לא בדיוק מזג האוויר הנפוץ ביוני, ושאותם חוגגים לובשים את צעיף הקבוצה.

לא המלחמה הזו

אחד החששות הרציניים מהפעולה של פריגוז'ין היה כניסה למלחמת אזרחים. אפילו התחילו להגיע דיווחים. "מדווח על אש כבדה שנורתה ברוסטוב, רוסיה", בישר ציוץ בטוויטר. "(האש נורתה) בין כוחות שבעבר זוהו עם פוטין וכעת מצדדים בקבוצת וגנר, והצבא הרוסי שעדיין נאמן לקרמלין". לציוץ נוסף וידאו בו היה ניתן לראות חיילים יורים לעבר יעד לא ברור.

רק שכפי שהראו בארגון בדיקת העובדות Columbiacheck, התיעוד הזה לא קשור לכוח וגנר או לפוטין או באיזשהו אופן לרוסיה. הווידאו צולם ב־2017 במקסיקו, סמוך לגבול עם ארה"ב. חילופי הירי היו בין הכוחות החמושים של מקסיקו לבין כוחותיו של אחד הקרטלים המקסיקניים באזור. לא בדיוק המצב של מלחמת אזרחים שרוסיה כמעט נכנסה אליו. ולא צריך בודקי עובדות בשביל לעלות על זה שמדובר בווידאו חשוד, שכן השלטים שנראים בסרטון הם בספרדית. רמז למתקדמים היה שלוחות הרישוי של המכוניות לא סודרו לפי המבנה הרוסי אלא לפי המבנה המקסיקני.

מציאות מדומה

אפילו חיל האוויר הרוסי נכנס לתמונה כדי להדוף את כוח וגנר בדרכו למוסקבה. בהודו נפוץ סרטון של מטוס קרב מפציץ את הכוחות, בתוספת הכיתוב "חיל האוויר בא במגע עם כוחות הקרקע השכירים של וגנר". אבל כפי שהראו בארגון The Quint ובארגונים הודיים נוספים, מדובר בכלל בקטע מתוך משחק מחשב. נחמד לחדשות על גיימינג, קצת פחות לחדשות חוץ.

תחקיר: אוריה בר־מאיר