אלו התכונות שכדאי לחפש במנהל החדש הבא

כשאנחנו מחפשים מנהל, אנחנו תרים אחר מישהו שלא רק שלא יקלקל את מה שעשינו, אלא יסייע לצמיחה והתרחבות של העסק • בפרשת פִּינְחָס משה רבנו התמקד בשלושת התכונות שנדרשות למנהיג: אינטליגנציה רגשית, ענווה ושילוב של תעוזה ומקור להשראה

משה מברך את יהושע בפני הכהן הגדול. מתוך ספרו של הנרי דאבנפורט ''אוצרות התנ''ך'', 1894 / צילום: ויקיפדיה
משה מברך את יהושע בפני הכהן הגדול. מתוך ספרו של הנרי דאבנפורט ''אוצרות התנ''ך'', 1894 / צילום: ויקיפדיה

תקציר הפרשה

פרשת פִּינְחָס (ספר במדבר, פרק כ"ה, פסוק י' - פרק ל', פסוק א') עומדת בסימן הכניסה לארץ.

ברכה לֶפִּינְחָס (פרק כ"ה , פסוקים י'- י"ג). מעשה הקנאות של פִּינְחָס, בתגובה לזנות עם בנות מדין, זוכה לברכת האל: "...הנְנִי נֹתֵן לוֹ אֶת בְּרִיתִי שָׁלוֹם".

מתפקדים ומחלקים (פרק כ"ו). סופרים את בתי האב אשר להם "תֵּחָלֵק הָאָרֶץ בְּנַחֲלָה" (פסוק נ"ג). החלוקה נעשית על פי שני עקרונות: 1. התאמה כמותית על פי גודל השבט 2. הכרעה אלוהית על פי גורל.

בנות צלפחד (פרק כז, א- יג): הארץ חולקה ויש בעיה. צלפחד שמת במדבר השאיר אחריו חמש בנות. על פי החוק המקראי הנחלה עוברת מאב לבן. מה יהיה על הנחלה? שואלות הבנות. השאלה זוכה למענה: "וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה לֵּאמֹר: כֵּן בְּנוֹת צְלָפְחָד דֹּבְרֹת, נָתֹן תִּתֵּן לָהֶם אֲחֻזַּת נַחֲלָה בְּתוֹךְ אֲחֵי אֲבִיהֶם וְהַעֲבַרְתָּ אֶת נַחֲלַת אֲבִיהֶן לָהֶן" (פסוקים ו'-ז').

היה שלום משה (פרק כ"ז, פסוקים י"ב-כ"ג). רגע הפרידה הגיע. משה מצווה לעלות על הר העברים לראות את הארץ שאליה לא יבוא, לא לפני שהוא סומך את ידיו על מחליפו יהושע.

מערך הקורבנות (פרקים כ"ח- כ"ט). קרבן התמיד המובא פעמיים בכל יום - בבוקר ובין הערביים. על גבי הבסיס הזה מתווספים המוספים לפי לוח השנה: שבת, ראש חודש, חג המצות, ראש השנה, יום הכיפורים, חג הסוכות ושמיני עצרת.

מתוך אתר "929 - תנ"ך ביחד: מיזם לקריאה ישראלית משותפת ורבת קולות בתנ"ך"

איתיאל גולדויכט, רב, מרצה ב-aish ומייסד TLI Advance, תכנית ניהול להצלחה עם משמעות

אחת המשימות המאתגרות עבור יזמים ומנהלים היא איתור מנהל טוב. ככל שהעסק גדל, הוא זקוק לעזרה בשדרת הניהול. הוא לא יכול לשאת אותו לבד על כתפיו. בין אם מדובר ביזם המחפש מנכ"ל לחברה שהקים או במנכ"ל שמרחיב את צוות ההנהלה, המטלה הזו אינה פשוטה. כי כשאנחנו מחפשים מנהל, אנחנו מחפשים מנהיג שימשיך את מה שהתחלנו. מישהו שלא רק שלא יקלקל את מה שעשינו, אלא יסייע לצמיחה והתרחבות של העסק. אז מהן התכונות של המנהל הזה?

משה מבקש למנות לעם מנהיג חדש ראוי

בפרשת השבוע, פרשת פִּינְחָס, חכמת היהדות מפגישה אותנו עם הדילמה הזאת ברגע דרמטי. משה, המנהיג המיתולוגי, זה שהפך עם של עבדים לאומה עצמאית והוביל אותה בתלאות המדבר ארבעה עשורים, עוזב את התפקיד.

משה, שכבר יודע שימות במדבר ולא יזכה להיכנס לארץ ישראל, צריך להעביר את המטה למחליפו ומבקש מבורא עולם שימנה לעם ישראל מנהיג חדש ראוי: "וַיְדַבֵּר מֹשֶׁה אֶל ה' לֵאמֹר יִפְקֹד ה' אֱלֹהֵי הָרוּחֹת לְכָל-בָּשָׂר אִישׁ עַל-הָעֵדָה אֲשֶׁר-יֵצֵא לִפְנֵיהֶם וַאֲשֶׁר יָבֹא לִפְנֵיהֶם וַאֲשֶׁר יוֹצִיאֵם וַאֲשֶׁר יְבִיאֵם וְלֹא תִהְיֶה עֲדַת ה' כַּצֹּאן אֲשֶׁר אֵין-לָהֶם רֹעֶה" (ספר במדבר, פרק כ"ז, פסוקים ט"ו-י"ז).

אינטליגנציה רגשית, ענווה ותעוזה

השפה בה משתמש משה מלמדת אותנו על התכונות שהוא מבקש שיהיו באותו מנהיג. ראשית, הוא פונה אל האלוקים בשם "ה' אלוקי הרוחות", כינוי ייחודי שלא מופיע בסגנון המלא הזה בשום מקום אחר בתנ"ך. המדרש מלמד אותנו שמשה מבקש מנהיג ״שיהא סובל לכל אחד ואחד לפי דעתו" (תנחומא פנחס י'). מנהיג עם אינטליגציה רגשית גבוהה. מנהיג כזה שמבין לליבם של אנשים שונים ויודע כיצד לדבר אליהם.

כמו כן, מבקש משה כי אותו מנהיג יהיה "איש על העדה". התכונה היחידה של משה כמנהיג מופיע בתורה במילים "וְהָאִישׁ מֹשֶׁה עָנָיו מְאֹד מִכֹּל הָאָדָם אֲשֶׁר עַל פְּנֵי הָאֲדָמָה". כשמשה מדגיש את המילה "איש" הוא רומז לאדם שיש בו ענווה. מנהיג ללא ענווה מועד לכישלון.

לבסוף, התכונה השלישית שמבקש משה היא שיהיה אדם "אֲשֶׁר יֵצֵא לִפְנֵיהֶם וַאֲשֶׁר יָבֹא לִפְנֵיהֶם". מנהיג שמוכן ליטול סיכונים ולחטוף את כל האש. אדם המביע נחישות ומנהיגות. הוא יכול לצאת עם מוצר חדש, להאמין בו - תוך נטילת סיכונים - ולרוץ קדימה. לצד התעוזה, מנהיג גם צריך להיות מסוגל לגרום לאנשים ללכת אחריו. "וַאֲשֶׁר יוֹצִיאֵם וַאֲשֶׁר יְבִיאֵם": יש לו את יכולת להשפיע על אחרים ולעורר בהם השראה. כאשר הוא נועז בעצמו וגם מעניק השראה בכוח הדוגמה האישית שלו - זה המתכון להצלחה.

לנהל עסק מופלא שנקרא "עם ישראל"

משה הנהיג את עם ישראל במדבר 40 שנה. הוא לבטח למד במשך הזמן הזה את כל מה שאפשר לדעת על ניהול "העסק" המופלא שנקרא "עם ישראל". כשידע שהוא נפרד מעמו האהוב, ביקש עבורם את הטוב ביותר - את המנהיג המתאים.

מדבריו אנחנו יכולים ללמוד מהן תכונות המנהיגות הנדרשות, בעסק או מחוצה לו. מחפשים מנהל? תתמקדו בשלושת הקריטריונים שהגדיר משה: אינטליגנציה רגשית, בעל ענווה, ושילוב של תעוזה ומקור להשראה.