הסרט "ברבי" נקלע לסכסוך שכנים מסוכן והימין הקיצוני גואה בגרמניה

הימין הקיצוני גואה בגרמניה • מלחמת השבבים בין סין למערב מסלימה • הסרט "ברבי" נקלע לסכסוך טריטוריאלי במזרח • ושנאת הלהט"בים מתפשטת באפריקה • 5 אירועים מהשבוע שהיה בעולם

השבוע בעולם / צילומים: AP/Lee Jin-man, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
השבוע בעולם / צילומים: AP/Lee Jin-man, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

1ימין קיצוני עולה, "שרצים" משתוללים ברחובות

בשבוע שבו בערו רחובות פריז, מפלגת הימין הקיצוני בגרמניה, AfD, העפילה למקום השני בסקרי דעת הקהל, לפני מפלגת השלטון הסוציאל־דמוקרטית. זה קרה בגרמניה בפעם האחרונה ב־1932.

ספק גדול אם אנחנו חוזרים לימים ההם. אבל השאלה תלויה ועומדת - מדוע ימין קיצוני, אנטי־דמוקרטי ואנטי־מערבי, עושה חיל. אין קשר ישיר בין הסקר הזה למאורעות בצרפת, אלא במובן של אי שקט גובר באירופה.

בעקבות הפלישה לאוקראינה: אזרחים רוסים בורחים לדובאי ומחירי הנדל"ן מזנקים

מה שראינו בימים האחרונים בצרפת חורג מהתנגשות בין שוטרים למפגינים.

צרפתים רואים דברים כאלה פעם ב־10 או 20 שנה, אבל בדרך כלל לא ברחובותיהם הראשיים. יומיים לאחר ששוטר הרג נער אלג'יראי לא חמוש ולא אלים, הצרפתים לא היו בטוחים מה מדאיג יותר, אלימות המשטרה או אלימות המתפרעים. המשטרה קוראת להם "כנופיות פראים" ו"שרצים".

שוטרים עוצרים צעיר צרפתי במהלך ההפגנות / צילום: Reuters, Mike Blake
 שוטרים עוצרים צעיר צרפתי במהלך ההפגנות / צילום: Reuters, Mike Blake

2סין מגורשת מן העננים, אך לא נותרת חייבת

השבוע שמענו על עוד הסלמה במלחמת השבבים והבינה המלאכותית בין סין למערב.

ביום שני סין הודיעה, כי מסיבות של ביטחון לאומי היא תתחיל להגביל יצוא של שתי מתכות, גליום וגרמניום, החיוניות בייצור שבבים ובתעשיות בטחוניות. הודעתה באה שלושה ימים לאחר שהולנד, מהמובילות בתעשיית המוליכים למחצה, הודיעה כי תטיל פיקוח על יצוא שבבים מתקדמים. סין היא הכתובת העיקרית.

הנשיא ביידן במהלך הביקור הרשמי האחרון של גורמים סינים בארה''ב / צילום: Associated Press, Kelvin Kuo)
 הנשיא ביידן במהלך הביקור הרשמי האחרון של גורמים סינים בארה''ב / צילום: Associated Press, Kelvin Kuo)

מלחמת השבבים מתנהלת זה שנים אחדות, אבל החמירה באוקטובר שעבר, כאשר ארה"ב הטילה חובת רשיונות על יצוא שבבים לסין.

השבוע דיווח וול סטריט ג'ורנל, כי ממשל ביידן מתכוון להגביל שימוש סיני בשירותי ענן של חברות אמריקאיות. לפי הממשל, סין עוקפת הגבלות על שימושי טכנולוגיה באמצעות שאיבת כמויות עצומות של דאטה מן העננים.

מלחמת השבבים: סין תגביל יצוא מתכות לצ'יפים לארה"ב
מלחמה של שבבים ומתכות נדירות והרבה רטוריקה מדרדרות את יחסי ארה"ב וסין | יואב קרני, פרשנות

3סכסוך שכנים מסוכן מגיע ל"ברבי"

תזכורת נוספת לפוטנציאל המסוכן של המשבר במזרח אסיה: סכסוך גבולות רב שנים בין סין לרוב שכנותיה במזרח הגיע לקולנוע, או בעצם לא הגיע.

וייטנאם חסמה השבוע את גירסת הסרט "ברבי" היוצא לאקרנים. מסיבות מסתוריות, מפיקי הסרט החליטו להראות מפה של ים סין הדרומי, שהגבולות בה משורטטים לאורך "קו תשעת המקפים" - להטוט כרטוגרפי, המעניק לסין ריבונות כמעט מלאה על איזור השיט העמוס ביותר בעולם, על חשבון כל הארצות האחרות הגובלות בו. אחת מהן היא וייטנאם. הקהילה הבין לאומית דוחה את תביעותיה הטריטוריאליות של סין, שמצפצפת בתגובה.

זו הפעם הרביעית בשנים האחרונות שוייטנאם אוסרת על הפצת הפקות מערביות בגלל מפה. מדוע מפיקי הסרטים מתעקשים? מה לסכסוך טריטוריאלי ול"ברבי"? התשובה הסבירה: חנופה למשטר בסין, המעניש עסקים על אי ציות. אל נא תטעו, זה אינו קוריוז. מדובר בפתיל חומר נפץ.

מרגו רובי, כוכבת הסרט שעורר את זעם הוויאטנמים / צילום: Reuters, NARCH
 מרגו רובי, כוכבת הסרט שעורר את זעם הוויאטנמים / צילום: Reuters, NARCH

4נוצרים מפיצים שנאת להט"בים באפריקה

המערכה נגד להט"ביוּת באפריקה לובשת ממדים כפייתיים. שני פרלמנטים של ארצות בולטות בקצוות מרוחקים ביבשת, קניה וגאנה, עסקו השבוע בחקיקה דרקונית נגד להט"בים. הומוסקסואליות עודנה עבירה פלילית ב־64 מדינות, כמחציתן באפריקה.

בגאנה אומצו השבוע עונשים של שלוש שנות מאסר על מי שמזדהים כלהט"בים ועשר שנות מאסר על "תעמולה לטובת להט"ביות". סגן יו"ר הפרלמנט חלק מחמאות לחלוצי המאבק נגד להט"בים, בייחוד מנהיג הכנסייה הפנטקוסטלית - ארגון נוצרי אוונגליסטי, שמקורו בארה"ב. האוונגליסטים האמריקאיים חשודים בליבוי האיבה להומוסקסואלים באפריקה לאחר שכשלו בארה"ב עצמה.

מפגינה בעד זכויות להט''ב בגאנה / צילום: Associated Press, Emily Leshner
 מפגינה בעד זכויות להט''ב בגאנה / צילום: Associated Press, Emily Leshner

5השפלה מזעזעת בהודו: הטיל מימיו על גבר, ונעצר

אדם נשך כלב? לאו דווקא, אבל משהו מעין זה. במדינת מאדיה פראדש שבמרכז הודו, גבר צולם בשעה שהטיל מימיו על פניו של בן מיעוט. הקורבן שייך ל"שבט", קטגוריה ירודה במיוחד במידרג הקאסטות ההודי.

השפלה מזעזעת של קאסטות ושל מיעוטים היא לחם חוקה של החברה ההודית מימים ימימה. אבל בזכות המדיה החברתית ההודים מתוודעים אל חטאיהם. פלצות תקפה את הארץ הענקית (1.4 מיליארד), המשטרה עצרה את הגבר, והטילה עליו עונש שאינו מוכר בהודו: היא שלחה בולדוזר להרוס את ביתו. האם זה יהיה מקרה ג'ורג' פלויד של הודו? קצת קשה להאמין.