אמדוקס | ניתוח

פעמיים בחצי שנה: מה עומד מאחורי הפיטורים באמדוקס?

סבב פיטורים שני בענקית התוכנה הרווחית והצומחת ישלים פרידה מכ־10% מעובדיה מתחילת השנה • למרות שאמדוקס מציגה תוצאות חזקות והמניה בשיא, היא כנראה החליטה לנקוט צעדים שמרניים לנוכח הגידול המהיר במספר עובדיה, שזינק בשנים קודמות בכ־4,000 איש

שוקי שפר, מנכ''ל אמדוקס / צילום: יח''צ
שוקי שפר, מנכ''ל אמדוקס / צילום: יח''צ

האתגרים המאקרו־כלכליים, הקושי לגייס הון חדש בשוק הציבורי והעלאת הריביות הובילו לסבבי פיטורים גדולים ברבות מחברות טכנולוגיה החל מהשנה שעברה. חלקן נאלצו לבצע סבב שני של פיטורים כעבור מספר חודשים - מהלך קשה, שעשוי להצביע על כך שההנהלה לא נערכה נכון בסבב הפיטורים הראשון, ואירוע שיכול להיתפס באופן רע על־ידי משקיעים ועובדים גם יחד.

עילית רז מסתבכת בארה"ב? פרשת ההונאה שמסעירה את ההייטק בדרך לבדיקה בינלאומית | בלעדי
ניסיון ההתאוששות האחרון של דיי טו והישראלית שהצליחה לצאת ממשבר | השבוע בביומד

בין חברות הטכנולוגיה הציבוריות מישראל שביצעו שני סבבים של פיטורים ניתן להזכיר את יצרנית פתרונות הווידאו קלטורה, את סימילרווב המספקת פלטפורמה למדידת גלישה באינטרנט, חברת האוטוטק אוטונומו וחברת המלצות התוכן אאוטבריין.

אליהן מצטרפת כעת גם ענקית התוכנה אמדוקס, שצפויה לפטר כ־2,000 עובדים ברחבי העולם, מתוכם כ־200 בישראל. אמדוקס  העסיקה בספטמבר שעבר 30,288 עובדים, ובחודש ינואר פיטרה כ־700 מהם, 100 מתוכם בישראל. אז היה מדובר על פיטורי 2.3% מכלל עובדי החברה, וכעת מדובר על גל שסחף קרוב ל־7% ממצבת כוח־האדם.

בישראל, שיעור המפוטרים נמוך יותר, משום שאמדוקס מעסיקה בארץ כ־5,000 עובדים כך ששיעור המפוטרים יגיע ל־4%. עם זאת, המספרים הסופיים לא נקבעו ובחברה עובדים כיום על בניית התקציב לשנה הפיסקאלית הבאה ועל התייעלות.

 

לא חברה שמפטרת פעמיים בחצי שנה

לכאורה, אמדוקס לא הייתה אמורה להיות חברה שמפטרת פעמיים תוך חצי שנה ועל פניו יכלה להמנע מכך. אחרי הכול, מדובר בחברה צומחת, רווחית, שמחלקת דיבידנדים לבעלי המניות, שלא נקלעה לאיזשהו סחרור, משבר נזילות או ירידה חדה בשווי.

אמדוקס, המנוהלת על־ידי שוקי שפר, מספקת מערכות ושירותי IT בעיקר לחברות טלקום ברחבי העולם. שווי השוק של אמדוקס בנאסד"ק מגיע ל־11.7 מיליארד דולר.

בעוד שבשנה שעברה, מניית אמדוקס הציגה ביצועי יתר מרשימים ביחס לשוק ועלתה ביותר מ־20% בזמן שמדד נאסד"ק ירד ב־33%, דווקא השנה המניה מציגה ביצועי חסר.

היא אמנם עלתה ב־7.7%, אך מדד נאסד"ק הניב למשקיעים מתחילת השנה 30.5%.

יחד עם זאת, המניה של אמדוקס נסחרת ברמות שיא של כל הזמנים, ומתקרבת לרף של 100 דולר שאליו טרם הגיעה.

במחצית הראשונה של שנת הכספים 2023 (שהסתיימה בסוף מרץ השנה), אמדוקס אף צמחה ב־6.8% להכנסות שיא של מעל 1.2 מיליארד דולר, והייתה צומחת ב־8.2% לולא תנודות שערי חליפין.

המטרה: לשמור על רווחיות לטווח הארוך

ההכנסות בצפון אמריקה, השוק המרכזי של אמדוקס, הגיעו לשיא של 829 מיליון דולר, המהווים צמיחה של 7.4%. בכך, אמדוקס סיימה את המחצית עם רווח נקי של 279 מיליון דולר לפי כללי החשבונאות המקובלים, ירידה לעומת 292 מיליון דולר במחצית הראשונה ב־2022, כאשר על בסיס Non-GAAP, בנטרול סעיפים חשבונאיים שונים, הרווח הנקי עלה לעומת התקופה המקבילה ב־4% ל־355 מיליון דולר.

אמדוקס ייצרה במהלך המחצית הראשונה 378 מיליון דולר מפעילות שוטפת ובסיומה היו לה בקופה 862 מיליון דולר, לעומת חוב לטווח ארוך בסך 645 מיליון דולר, לאחר שרכשה מניות של עצמה ב־106 מיליון דולר במהלך הרבעון השני של השנה.

אמדוקס גם הודיעה על רכישת חברה בתחום אבטחת השירותים תמורת 90 מיליון דולר. במצגת שפרסמה החברה עם פרסום דוחות המחצית נכתב כי יש לאמדוקס נזילות מספקת לתמוך בצרכים העסקיים וכן לממן השקעות אסטרטגיות בצמיחה (לחברה יש גם קו אשראי בסך 500 מיליון דולר, לשימוש במקרה הצורך).

כחברה שנותנת שירותים, אמדוקס חשופה לשינויים באקוסיסטם שבו היא פועלת, וצריכה להגיב להם במטרה לשמור על התוצאות החיוביות לטווח הארוך. גם במבט קדימה לא ניכר קושי משמעותי. החברה דיווחה על עלייה של 7% בצבר ההזמנות שמגיע ל־4.1 מיליארד דולר. לפי התחזית שמסרה בעבר, אמדוקס צפויה לסיים את הרבעון הפיסקאלי השלישי עם הכנסות של 1.215-1.25 מיליארד דולר ורווח נקי Non-GAAP של 1.45-1.51 דולר למניה.

בשנת הכספים (שמסתיימת בספטמבר) צפויה החברה לרשום צמיחה של 6%-8% בהכנסות ושל 9%-13% ברווח הנקי למניה על בסיס Non-GAAP, וכן להציג תזרים חופשי של 700 מיליון דולר. אמדוקס מתכננת להחזיר את רוב הסכום של התזרים החופשי לבעלי המניות שלה.

שמרנות בכל הנוגע לכוח־האדם

על רקע הנתונים הללו, נראה שבאמדוקס מעדיפים להיות שמרניים בכל הנוגע למצבת כוח־האדם. ייתכן גם שמדובר בתגובת נגד לקצב אופטימי מדי של התרחבות בכוח־האדם בשנים קודמות - בין ספטמבר 2020 לספטמבר 2022 מספר עובדי אמדוקס גדל ב־4,413, או כ־17%.

בתקופה הנוכחית לא מעט חברות הודיעו על יציאה להליך פיטורים, וגם חברות גדולות כמו מטא ואמזון לא הצליחו להימנע מכך וביצעו לא אחת סבבי פיטורים. לאור זאת, נראה שהמצב באמדוקס בסך הכול יציב והיא "בחברה טובה".

מאמדוקס נמסר בתגובה: "בדומה לחברות גלובליות מובילות אחרות, אמדוקס בוחנת את המצב המאקרו־כלכלי העולמי באופן שוטף ופועלת בהתאם על מנת להבטיח המשך צמיחה. בהתאם לכך, אנו מניעים מעת לעת תהליכי התייעלות, תוך כדי המשך השקעה בתחומי צמיחה, בהתאם לתוכנית האסטרטגית שלנו".