אפקט וולט מרקט? משלוחי הסופר המהירים עלו פי 5 בשנה

מבדיקת שופ אנליטיקס עבור גלובס עולה כי הישראלים מאמינים בקוויק קומרס ואינם נרתעים מדמי המשלוח • סל סופרמרקט ממוצע בוולט: 120 שקל

סניף וולט מרקט בנווה צדק בתל אביב / צילום: שי עזרי, Wolt ישראל
סניף וולט מרקט בנווה צדק בתל אביב / צילום: שי עזרי, Wolt ישראל

שנה לפתיחת שירות "וולט מרקט", ונראה כי התמונה ברורה: הישראלים מעדיפים את הקוויק קומרס - משלוחי קניות שמגיעים תוך כחצי שעה - ומוכנים לשלם את הפרמיה הגבוהה. למעשה, מספר הזמנות הסופרמרקט בוולט עומד על כ-30% ממספר ההזמנות משופרסל אונליין, כפי שעולה מבדיקת שופ אנליטיקס מקבוצת יפעת עבור גלובס. 

משרד הכלכלה בדק: באיזה סופרמרקט הכי משתלם לקנות, ומה קרה לבשורה של קרפור? 
2 השקלים והסערה: האם הצרכנים ירוויחו מהמאבק בין וולט לתן ביס? 

לפי הנתונים, מספר הזמנות הסופרמרקט מוולט גדל פי חמש בין הרבעון הראשון של 2022 לרבעון הראשון של 2023, בין היתר הן בעקבות הצטרפות רשתות לאפליקציה, התרחבות הפריסה הגאוגרפית והעדפות הצרכנים להזמין משלוחים מהירים שיגיעו כאן ועכשיו.

נזכיר כי משלוחי הסופר המהירים קיימים בוולט מאז הקורונה, בתחילה עם ילו וסופר יודה בלבד. בהמשך התרחבה הקטגוריה, וכיום ניתן למצוא בה גם את רמי לוי בשכונה, מחסני השוק, שפע טעמים, שופרסל, ויקטורי, Be, טיב טעם ומחסני מזון.

בסך-הכול הצטרפו לפלטפורמה של וולט בשנה האחרונה יותר מ-100 סניפי סופר חדשים, וכיום קיים כיסוי בכל אזורי הפעילות של החברה - מקריית שמונה וצפת בצפון ועד באר שבע בדרום.

בקיץ 2022 הוקמה רשת הסופרמרקט של וולט שמבוססת על "חנויות שחורות" - כלומר שמשמשות לליקוט מוצרים בלבד, ואינן מבצעות מכירה במקום. כיום יש לוולט 14 סניפים כאלה, בעיקר בגוש דן, ורק בשבוע שעבר נפתחו שניים - באשדוד וברמת השרון.

בעיקר מזון ומשקאות

לפי נתוני שופ אנליטיקס, כ-34% מהזמנות הסופרמרקטים בחציון הראשון של 2023 היו מוולט מרקט - פי שלושה מרשתות כמו ויקטורי ורמי לוי. עם זאת, סל הרכישה הממוצע מוולט מרקט ומשאר הרשתות אותן מפיצה וולט עומד על כ-120 שקל, נתון נמוך משמעותית מהסל הממוצע באתרים הישירים (שבהם דמי המשלוח גבוהים יותר, ואנשים נוטים יותר "להצדיק" אותם באמצעות הגדלת הסל).

כ-50% מהזמנות הסופרמרקט בוולט היו עד 100 שקל, ורק כ-4% היו מעל 300 שקל ללא מחיר המשלוח, טיפ ודמי התפעול בסך 2 שקל, שהחברה הוסיפה לכל משלוח לפני כחודשיים. נתון מעניין נוסף הוא שכ-20% מלקוחות שופרסל אונליין הישיר מבצעים השלמת קניות מהסופרים בוולט.

מכך ניתן ללמוד על התנהגות צרכנית חדשה מול הרשתות - הלקוחות מוכנים לשלם במצטבר דמי משלוח גבוהים יותר, ולהזמין הרבה פחות מוצרים בסל, ובלבד שהמשלוח יגיע מהר. בנקודת הקיצון קיימות הזמנות שכוללות שני מוצרים בלבד, אשר לעתים מחירם זהה או אף נמוך ממחיר המשלוח.

מבחינת תדירות, כ-44% מהרוכשים ביצעו בחציון יותר משלוש רכישות סופרמרקט באמצעות פלטפורמת וולט. 11% הזמינו יותר מ-10 הזמנות בחציון. כ-81% משווי סל הרכישה מגיעים ממוצרי מזון ומשקאות, ו-19% בלבד מגיעים מתחומי צריכה כמו כלים חד-פעמיים, מוצרי ניקוי וסיגריות.

בחלוקה מגדרית, יותר נשים מזמינות דרך וולט משלוחי סופרמרקט - הן אחראיות ל-67% מההזמנות. 59% מהרוכשים הם מאזור תל אביב וגוש דן, רק 4% מירושלים. לפי נתוני שופ אנליטיקס, היום המוביל בשבוע הוא שני, עם כ-18% מסך ההזמנות, אולם גם צהרי יום שישי מתאפיינים בפעילות גבוהה. שבת הוא היום החלש ביותר, עם כ-8% מסך ההזמנות.

"קניות הסופרמרקט בוולט הן קניות נוחות והשלמה", מסביר נתי יעקובי, מנכ"ל שופ אנליטיקס. "הישראלים מאמצים את קונספט הקוויק קומרס, ומוכנים לשלם עבור הנוחות דמי משלוח שבחלק מהמקרים מהווים שיעור גבוה מהתשלום הסופי. אנו צופים כי קונספט הקוויק קומרס יזלוג במהרה לוורטיקלים נוספים מלבד קניות סופרמרקט, מה שייצר לוולט ולכוח השילוח שלו יתרון יחסי נוסף".