פרופסור ישראלי-אמריקאי מואשם בארה"ב בסחר בנשק סיני ובנפט איראני

משרד המשפטים האמריקאי החליט להגיש כתב אישום נגד סא"ל (במיל') פרופ' גל לופט, אזרח ישראלי-אמריקאי המכהן כיו"ר מכון המחקר לניתוח סיכונים גלובליים בוושינגטון, בגין היותו סוכן זר לא רשום, סחר בנשק, הפרת הסנקציות של ארה"ב נגד איראן ומתן תצהירי שקר לסוכנים פדרליים • לופט נעצר בקפריסין בחודש בפברואר, אך כעת הוא מוגדר כעבריין נמלט

פרופ' גל לופט / צילום: עינת לברון
פרופ' גל לופט / צילום: עינת לברון

משרד המשפטים האמריקאי הודיע אתמול (ב') כי הוחלט להגיש כתב אישום נגד סא"ל (במיל') פרופ' גל לופט (57), אזרח ישראלי-אמריקאי המכהן כיו"ר מכון המחקר לניתוח סיכונים גלובליים בוושינגטון (IAGS), בגין היותו סוכן זר לא רשום, סחר בנשק, הפרת הסנקציות של ארה"ב נגד איראן ומתן תצהירי שקר לסוכנים פדרליים. 

● בדלויט מנסים להסביר איך פספסו היעלמות של 250 מיליון שקל 
"חלום בלהות של שוק ההון": יאיר ביטון יודה בקבלת דבר במרמה 
החברה קרסה, הנושים מתקוטטים על הווילה המפוארת של הבעלים 

לופט נעצר בקפריסין ב-17 בפברואר בשל צו מעצר אמריקאי, אבל כעת מגדירים אותו במשרד המשפטים האמריקאי בתור "עבריין נמלט" - כלומר ככל הנראה הוא הצליח להימלט ממעצר. בימים האחרונים ככל הנראה הוא ידע כי עומדים להגיש נגדו כתב אישום. לכן, בסוף השבוע התפרסמה ב"ניו יורק פוסט" הקלטה שלו שבה הוא טען כי נעצר בגין רצון אמריקאי לטשטש קשרים בין נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ובנו האנטר לבין ממשלת סין.

מנגד, לפי משרד המשפטים האמריקאי, הוא פעל לקידום האינטרסים של סין בארה"ב ופעל כמתווך בעסקאות מכירת נשק תוצרת סין וכן במכירת נפט איראני לבייג'ין. מעבר לכך, הוא מואשם גם בהפרת בהפרת החוק לשליטה על יצוא הנשק בפעילות עם לוב, איחוד האמירויות וקניה.

לופט מואשם בשני סעיפים של מתן תצהיר שקר (עונש מקסימלי של חמש שנים עבור כל אחד), בקשירת קשר להפרת החוק לשליטה על יצוא הנשק (חמש שנים מקסימלי), קשירת קשר להפרת חוק רישום סוכנים זרים (חמש שנים מקסימלי), שלוש הפרות של החוק לשליטה על יצוא הנשק (20 שנים מקסימלי עבור כל אחת מהמדינות - לוב, איחוד האמירויות וקניה) וקשירת קשר להפרת חוק החירום הבינלאומי של המעצמות הכלכליות (20 שנים מקסימלי). כלומר, העונש המקסימלי עומד על 100 שנות מאסר.

התובע האמריקאי דמיאן וויליאמס ציין כי לפי הנטען, לופט פעל לקידום האינטרסים הסיניים וכן פעל כמתווך בעסקות נשק ונפט איראן. "הוא שיקר בנוגע לפשעיו לרשויות החוק", הוסיף וויליאמס. כריסטי קרטיס מה-FBI הוסיפה כי "ה-FBI פועל להגנת האומה שלנו באכיפת החוק שנועד למנוע השפעה זרה בתוך ארה"ב".

שיתוף-פעולה עם בכירים בסין

לפי כתב האישום, בעת שלופט שימש כבכיר במכון המחקר שיושב במרילנד, הוא הסכים, בשיתוף-פעולה עם בכירים בסין, לגייס ולשלם בחשאי לבכיר לשעבר בממשל האמריקאי, כולל במהלך שנת 2016 - אז אותו בכיר לשעבר, ששמו לא פורסם, שימש כיועץ לנשיא הנבחר דאז דונלד טראמפ. בכתב האישום אף נטען כי פעילות זו של לופט ואותו מקורב לטראמפ התבצע מבלי שנרשמו כסוכנים זרים.

בין השאר, בכתב האישום נטען גם כי אזרח סיני שעבר בחברה לא-ממשלתית סינית שמקושרת לחברת אנרגיה סינית, פעל בשיתוף-פעולה ממושך עם לופט, וכאשר הנשיא טראמפ נבחר, השניים דנו באפשרויות שיהיו להם כאשר הממשל החדש ייכנס לתפקיד. זאת, כולל האפשרות של להטיס את היועץ של טראמפ "לטיול שקט" בסין.

לגבי סוגיית הסחר בנפט, לופט מואשם כי עבד במתווך במטרה למצוא הן סוחרי נשק והן רוכשים. במסגרת פעילות זו, כך לפי כתב האישום, הוא פעל כמתווך בין חברות סיניות לבין לוב, לאספקת טילי נ"ט, מטולי רימונים ופצמ"רים, שכונו במעין שפת סתרים "צעצועים". בה-בעת, הוא פעל למכירת טילים לאיחוד האמירויות וכטב"מים לקניה.

בנוגע לנפט האיראני, בכתב האישום נטען כי לופט הורה למקורבו לשווק אותו בתור נפט "ברזילאי". יתרה מכך, הוא שימש בעצמו כמשווק בפועל של הנפט, ובאחד המכתבים שהוא קיבל נכתב לו כי הנפט איראני, "אך ניתן להציג את מקורו כאיחוד האמירויות ללא מסמכים איראניים".

עוד לפי כתב האישום, לופט פעל ליצירת מפגשים בין בכירים איראניים לבין אנשי חברת אנרגיה סינית במטרה לדון בעסקאות נפט. 

עו''ד מרדכי ציבין / צילום: תמונה פרטית
 עו''ד מרדכי ציבין / צילום: תמונה פרטית

"פצצה פוליטית" 

עורך דינו של פרופ' לופט, מרדכי ציבין, העוסק במשפט בינלאומי ומתמחה בטיפול בעצורים ישראלים בחו"ל ובערבים במדינות אויב, מסר בתגובה: "גל לופט סבור כי הוא נרדף על-ידי האמריקאים, בשל העובדה שהמידע שבידו מהווה פצצה פוליטית ואף למעלה מכך, לעניות דעתי. גורמים מסוימים בארה"ב יעשו הכול, בדרך חוקית, על-מנת להשתיקו". 

*** חזקת החפות: פרופ' גל לופט לא הורשע בביצוע עבירה, ועומדת לו חזקת החפות.