העובדים פוטרו, המפעל בירוחם נסגר וכעת הוא נמכר ברווח של 35 מיליון שקל

שנה לאחר סגירת פעילות הקוסמטיקה שלה (קרליין לשעבר) ופיטורי 118 עובדיו, מכרה אמיליה פיתוח של עודד פלר את מפעל הייצור לבעליו הקודמים - חברת פדאגיס • בשנים 2021–2022 הסבה פעילות הקוסמטיקה הפסד של 52 מיליון שקל, כולל הוצאות בגין סגירתה

מפעל אמיליה בירוחם / צילום: שלומי יוסף
מפעל אמיליה בירוחם / צילום: שלומי יוסף

שוק ההון מזמן לא אחת עסקאות המהוות סגירת מעגל סימבולי. כזו היא העסקה עליה חתמה השבוע חברת ההחזקות אמיליה פיתוח, שבשליטת עודד פלר. החברה דיווחה על מכירת קרקע ומבנים בירוחם, בעסקה שתייצר לה רווח הון נאה לפני מס של 35 מיליון שקל.

בשיא המאבק על סמכויות בג"ץ: השופטים פוסלים חוק, והשרים יוצאים למתקפה
עסקה של 3.3 מיליארד דולר: וורן באפט מגדיל את ההימור בתחום האנרגיה

על הקרקע פעל עד לפני שנה מפעלה של החברה הבת אמיליה קוסמטיקס (לשעבר קרליין), שייצר בעבר, בין היתר, את מוצרי קרליין, סבוני נקה 7 ומותגים טיפוח וטואלטיקה "היסטוריים" נוספים (בת אורן, סינטבון, דרמפון ועוד).

לגלובס נודע כי רוכשת הנכס, היא "השכנה" של המפעל בירוחם, חברת פאדאגיס ישראל. בעסקה יש ממד סימבולי, משום שבגלגולה ההיסטורי של הרוכשת, תחת בעליה הקודמים (ענקית התרופות האמריקאית פריגו), היא מכרה לאמיליה את הקרקע והמפעל לפני כ־14 שנה. בעסקה הנוכחית רכשת פאדאגיס מאמליה את הקרקע ששטחה 37 אלף מ"ר והמבנים שאכלסו את פעילות הקוסמטיקה שנסגרה אשתקד תמורת 52 מיליון שקל.

מכירת הנכס הנוכחית מתרחשת כשנה לאחר הודעת אמיליה על סגירת פעילות הקוסמטיקה שלה ופיטורי 225 עובדיה, מהם 118 בישראל והיתר בארה"ב. טרם סגירתה, עסקה אמיליה קוסמטיקס בייצור מגוון רחב של מוצרי צריכה בתחום הקוסמטיקה, הטואלטיקה והתרופות ללא מרשם, בעיקר תחת מותגים פרטיים של לקוחותיה בארץ ובחו"ל (ובהם סנו ו־וולמארט).

ההחלטה על חיסול פעילות הקוסמטיקה של אמיליה התקבלה אשתקד לאור הפסדים מתמשכים, הן בישראל והן בארה"ב, אשר נבעו, לטענת אמיליה, מהתגברות התחרות בתחום, יבוא מתחרה והסרת חסמים, לצד עליית מחירי חומרי הגלם ותשומות הייצור. במסגרת מהלך הסגירה אשתקד, מכרה אמיליה את נכסי הקניין הרוחני שלה בישראל ובחו"ל (למעט בארה"ב) המשמשים לייצור ולמכירת מוצריה בתמורה ל־16 מיליון שקל.

עודד פלר, בעלי אמיליה פיתוח / צילום: פאול אורלייב
 עודד פלר, בעלי אמיליה פיתוח / צילום: פאול אורלייב

מדוחות אמיליה עולה כי בשנים 2021 ו־2022 נבע לה הפסד מצטבר של 52 מיליון שקל מפעילות הקוסמטיקה, כולל הפסדים בגין הוצאות הקשורות בסגירתה. עוד קודם לכן, בשנת 2019 שקלה אמיליה לסגור את המפעל בירוחם. בהמשך הצליחה החברה לשפר את הרווחיות הגולמית של פעילות הקוסמטיקה בחסות הקורונה הודות למכירת מוצרי חיטוי והיגיינה.

מניית אמיליה הכפילה עצמה תוך שלוש שנים

את מפעל הייצור שנשא בעבר את השם קרליין רכשה אמיליה בסוף שנת 2009 מידי חברת פריגו האמריקאית, ובהמשך מכרה את מותגיו הבולטים של המפעל לידי סנו. חמש שנים קודם לכן, רכשה פריגו את המפעל כחלק מעסקת הרכישה של חברת התרופות אגיס מידי מורי ארקין.

לפני כשנתיים חיסלה פריגו את פעילותה בישראל, שכללה בעיקר את תחום תרופות המרשם, והעבירה אותה לידי קרן אלטאריס קפיטל פרטנרס מניו יורק. אותה קרן היא כיום הבעלים של פאדאגיס ישראל שרוכשת כעת את הקרקע והמבנים.

אמיליה פיתוח, בה מחזיק עודד פלר 86% מהמניות, נסחרת בבורסה לפי שווי של 675 מיליון שקל. מניית החברה עלתה בכ־10% מתחילת השנה, והכפילה את עצמה בשלוש השנים האחרונות. פעילותה מתמקדת כעת בשלושה תחומים: הצנרת (סניטציה), באמצעות החזקה בחברת מנדלסון תשתיות ותעשיות, הפצת כימיקלים לתעשייה דרך החזקה בחברת כימוביל והשירותים הלוגיסטיים דרך חברת אוברסיז שאותה רכשה מקרן פימי.

את הרבעון הראשון סיכמה אמיליה פיתוח עם הכנסות בהיקף של 528 מיליון שקל, שצמחו ב־10% בתוך שנה. חלק ניכר מהצמיחה נבע מאיחוד פעילות עם מנדלסון בתחום המתכות בדוחות החברה. שחיקה בשיעור הרווח הגולמי, לצד גידול בהוצאות התפעול, חתכו את הרווח התפעולי של החברה בכ־40% שהסתכם ב־46 מיליון שקל. הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות נשחק בשיעור דומה והסתכם בכ־18 מיליון שקל. זאת לאחר שהחברה הציגה רווח נקי של 61 מיליון שקל ב־2022.