"נתון קיצוני לעומת אירופה וארה"ב": מחירי האופנה בישראל בצניחה היסטורית

מבצעי סוף עונה שוטפים את הקניונים כבר מחודש יוני, למרות שהקיץ רק התחיל • המבצעים האגרסיביים מתבטאים גם בסעיף הביגוד וההנעלה במדד המחירים לצרכן, שירד ב־6% מתחילת השנה • גורמים בענף מסבירים את התופעה ביוקר המחיה ובירידת מחירי התובלה והייצור בחו"ל: "עונה מהתחרותיות שהיו בשוק"

סניף של רשת מנגו / צילום: Shutterstock
סניף של רשת מנגו / צילום: Shutterstock

בחודש ינואר, עוד לפני שהחל רשמית החורף, פרצה רשת האופנה קסטרו במבצע חורף מוקדם מהצפוי שהציע פריטים במחיר של עד 33 שקל. המהלך סחף בסערה את שאר חברות האופנה, שהציעו פריטים בהנחות של 70%, שלושה וארבעה פריטים ב־100 שקל ומבצעים נוספים. ביוני, כשהגשמים שבוששו לבוא בתחילת השנה נשארו עד מאוחר, חזרו מבצעי סוף העונה המוקדמים, הפעם של עונת הקיץ, ורשתות האופנה החלו בזו אחר זו לצאת במבצעים, הרבה לפני סוף העונה האמיתית. 

צמצום רגולוציה, מהפכה בחדשות ומה יקרה לתאגיד: חוק השידורים החדש של שר התקשורת נחשף 
מתנה מאמריקה: מה עומד מאחורי מגמת ההתחזקות המחודשת של השקל מול הדולר?

התופעה הזו התבטאה היטב גם במדד המחירים לצרכן, שהפתיע לטובה בחודש יוני עם עלייה שנתית של 4.2%, נמוך מהציפיות בשוק. אבל בזמן שסעיף המזון עלה ב־0.6% ביוני לעומת מאי, והדיור עלה ב־0.1%, סעיף ההלבשה ירד יותר מהצפוי, ב־3%. למעשה, מתחילת השנה מחירי הביגוד וההנעלה צנחו ב־6% - יותר מאי־פעם.

"מדובר בנתון הנמוך ביותר בשנים האחרונות, והוא קיצוני לעומת המצב בארה"ב ובאירופה", מסביר אלכס ז'בז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב. "מכיוון שביגוד הוא תלוי עונתיות, מה שחריג פה זה לא הירידה של 6%, אלא העובדה שזו הירידה החדה ביותר אי־פעם. אולי מפני שהשנה הוקדמו המבצעים גם בחורף וגם בקיץ, אולי עודף מלאים, ביקוש נמוך או תחרות. בתעשיית האופנה הבגדים מיוצרים פחות או יותר באותם מקומות, בישראל אין תעשיית ייצור בגדים, וישנו הבדל בשער החליפין, כך שלמרות שהשקל פחת, המחירים יורדים אל מול עלייה במקומות אחרים".

 

ירידה ריאלית בהוצאה

כשמסתכלים על נתוני ההוצאה בכרטיסי האשראי, לכאורה מגלים עלייה בצריכת אופנה והנעלה. לפי נתוני חברת שב"א, מנהלת מערכת התשלומים הלאומית בכרטיסי אשראי, סך ההוצאות בכרטיסי אשראי על סקטור אופנה והנעלה הסתכמו בכ־15.5 מיליארד שקל במחצית הראשונה של 2023, לעומת 15 מיליארד שקל במחצית הראשונה של השנה שעברה.

בתוכם, נכללת גם גזרת האונליין שמציגה גם היא לכאורה תמונה ורודה - 4.9 מיליארד שקל מינואר ועד יוני 2023, בהשוואה ל־4.5 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד. אבל בהתחשב בעובדה שבמחצית הראשונה של 2022 האינפלציה הייתה נמוכה, בעוד במחצית הראשונה של 2023 המחירים הגיעו לרמות שיא - המספרים משקפים למעשה ירידה ריאלית.

סניף של קסטרו בתל אביב / צילום: איל יצהר
 סניף של קסטרו בתל אביב / צילום: איל יצהר

למה המחירים יורדים?

"אנחנו לא רואים תופעה חריגה או מקרה ספציפי שגרם למצב היום", אומרת תהילה ינאי, מנכ"לית משותפת בחברת CofaceBDi. לדבריה, הסיבות מתחלקות למספר מגמות שמשפיעות על המצב במשק כולו, ועל שוק האופנה בפרט. "נראה כי הסיבה העיקרית היא התחרותיות, שרק הולכת וגוברת, מאתרים ורכישות אונליין ומרכישות בחו"ל. וכמובן ירידה בכוח הקנייה והאווירה במשק. מאז ינואר אנחנו באווירה של אי־ודאות מוחלט".

אתר טרמינל איקס / צילום: צילום מסך
 אתר טרמינל איקס / צילום: צילום מסך

אחרי חודשים של אינפלציה גואה וריבית שהולכת ועולה, ההכנסה הפנויה של משקי הבית הצטמצמה. ההלוואות התייקרו, המחירים עלו גם הם, והיכולת של הישראלים לצרוך ללא הגבלה הצטמצמה. "ישנו אלמנט של ירידה בכוח הקנייה", אומרת ינאי. "כיום אין אווירת צריכה. גם בגלל האי־ודאות הפוליטי, המחאות והשיבושים בכבישים, גם בגלל הירידה בכוח הקנייה עם עליית הוצאות משקי הבית, גם בגלל העסקים שמצמצמים בשל ירידה בפעילות, גם בשל החשש מפיטורים בהייטק, ובנוסף לכל אלה הנושא של מכירות הסייל שבכל שנה מתחילות כמה חודשים מוקדם יותר".

לדבריה, לסקטור האופנה קמו בשנים האחרונות שתי מתחרות משמעותיות שמאיימות על החברות המקומיות: שוק האונליין הבינלאומי ומגמת היד שנייה. "המון צרכנים עברו לרכוש באתרים זולים יותר דוגמת שיין… גורם נוסף הוא התפתחות מגמת היד השנייה, כשאפילו הרשתות נכנסות לזה, בארץ ובעולם".

בבורסה בתל אביב: רשתות האופנה נסחרות השנה במגמה שלילית


מניות של מספר רשתות אופנה מובילות בארץ נסחרות בבורסה בתל אביב, והן חברות במדד ת"א רשתות שיווק. המדד, שכולל בתוכו גם את רשתות המזון וקמעונאיות נוספות, ירד מתחילת השנה בכ־1.8%. להשוואה, מדדי הדגל ת"א 35 ות"א 125 עלו בכ־0.1% ו־0.8% בהתאמה עד כה.

הירידות במדד ת"א רשתות שיווק יוחסו בעיקר למניות רשתות האופנה החברות בו. מניות רשתות האופנה נסחרו במגמה שלילית ברובה מתחילת השנה, שהגיעה למרות עלייה במכירות שנבעה בעיקר מהשוואה לרבעון הראשון המקביל אשתקד, אז עוד נרשמו השפעות הקורונה.

עם זאת, החברות הציגו שחיקה ברווחיות ובחלק מהמקרים הפסדים כבדים, בין היתר לנוכח השפעת האינפלציה המטפסת שייקרה לרשתות את תשלומי השכירות על החנויות ועלות שכר העבודה, ובמקביל עליית הריבית, שניפחה את הוצאות המימון.

טרמינל איקס צנחה, פוקס עלתה

בין המניות שבלטו בירידות מתחילת השנה נמצאת טרמינל איקס, אתר מכירות האופנה המקוון שבשליטת (51.1%) חברת פוקס. מניית טרמינל איקס נחתכה ביותר ממחצית (54%-) מתחילת השנה ובשיעור של יותר מ־70% בסיכום השנה החולפת, לאור התוצאות הכספיות החלשות שהציגה עד כה. שווי השוק של החברה נסחר מתחת ל־300 מיליון שקל.

בינתיים, החברה האם, קבוצת פוקס, שבשליטת משפחת ויזל, עלתה ב־2% מתחילת השנה, והיא בולטת לחיוב באופן יחסי. נראה כי גיוון הפעילויות, לרבות פעילות היבוא של מוצרי נייק ורשת פוט לוקר דרך חברת ריטיילורס שבשליטתה, שמנייתה עלתה ב־12% מתחילת השנה, סייעו ליציבות במניה.

מגמה שלילית נרשמה גם במניית בריל, יצרנית ויבואנית נעליים, שאיבדה מתחילת השנה כ־36% מערכה וכ־59% בסיכום השנה החולפת ונסחרת כעת בשווי של 76 מיליון שקל.

כך גם מניית רשת חנויות האופנה קסטרו, שבין בעלי המניות העיקריים שלה נמצאת משפחת רוטר, ירדה בקרוב ל־17% מתחילת השנה ובכ־58% בסיכום השנה האחרונה.

חזי שטרנליכט

"הדוחות יהיו קשוחים"

מנכ"ל רשת האופנה תמנון, ברוך ריינר, מסביר כי השוק התכווץ לטובת הוצאות המזון והתייקרות המשכנתאות ושכר הדירה. "גמישות הביקוש בתחום שלנו מאוד גבוהה. אתה יכול להוריד מחיר ב־20% ולמכור פי שלושה יותר".

הירידה במחירים מתרחשת למרות עלייה בהוצאות המכירה של רשתות האופנה - בין השאר התייקרות עלויות החשמל, עליית שכר המינימום באפריל האחרון ב־5.1% והעובדה שהרוב המוחלט של מחירי השכירות בחנויות שלהן צמודים למדד המחירים לצרכן שזינק בשנה האחרונה. אלה גם חלק הסיבות לשחיקה ברווחיות חברות האופנה הציבוריות ברבעון הראשון של 2023. האם המגמה תימשך?

סניף גולף בתל אביב / צילום: איל יצהר
 סניף גולף בתל אביב / צילום: איל יצהר

לפי ריינר, המגמה תשתקף רק בדוחות של הרבעון השלישי של השנה: "הדוחות יהיו קשוחים, בניגוד לרבעון השני. זו אחת העונות הכי תחרותיות שהיו בשוק הזה. המחירים בארצות המקור לא יעלו ואפילו ירדו. אז מצד אחד המחירים בארצות הייצור היו נמוכים יותר, ההובלה צנחה, כשבחורף זה קריטי, וזה לבד שווה 5%־6% מעלות המוצ,ר משום שמדובר במוצרים עם נפח. מאידך גיסא, זה מקזז אחד את השני, כי הדולר משפיע על כ־10% מהמחיר של השנה שעברה.

"בסופו של דבר, מדובר על אותה עלות. הפרמטר הכי חשוב בחורף, מעבר למצב הביטחוני, הוא מזג־האוויר. אם עד סוף נובמבר יירדו כמה טיפות, מצבנו טוב. אם לא, תהיה מלחמה קשה יותר ממה שיש בקיץ".