לאחר תקופה של קיפאון, הנפקות הביוטק חוזרות לנאסד"ק

האם שלוש הנפקות מספיקות כדי לומר שהביוטק חוזר לנאסד"ק? • איזו חברה הצליחה להראות שהיא מאבחנת טוב יותר מרופא • ולאן הצטרפה שרון לויטה ממזור • השבוע בביומד

חדשות הביומד / עיבוד: טלי בוגדנובסקי (צילומים: shutterstock)
חדשות הביומד / עיבוד: טלי בוגדנובסקי (צילומים: shutterstock)

לאחר תקופה של קיפאון, מספר הנפקות ביוטק חדשות בנאסד"ק

ביום שישי האחרון, חברת Turnstone Biologics, המפתחת תרופות לסרטן, הודיעה על השלמת הנפקתה בנאסד"ק. ההנפקה לא הייתה מאוד גדולה, אך יחד עם זאת גם לא קטנה ועמדה על 80 מיליון דולר. הגיוס בוצע במחיר הנמוך ביותר בטווח שהוגדר מראש, אבל לאור הביקוש להנפקה במחיר זה, מספר המניות שהונפק היה גבוה מן המתוכנן, והחברה גייסה יותר מן הסכום המתוכנן.

לכל כתבות השבוע בביומד
חוקרי גבריות מגלים: הגבר החדש עדיין נלחם על זהותו
מלחמת התרופות בין ארה"ב לסין, ומה הישראלים יכולים להרוויח ממנה

זו עוד עדות לכך שהנפקות הביוטק חוזרות אחרי שנה קשה. בשבוע שעבר, החברות Sagimet ו-Apogee גייסו 85 מיליון דולר ו-300 מיליון דולר בהתאמה. שתי ההנפקות השיגו תוצאות טובות יותר מכפי שתוכנן. אפוג'י גייסה 300 מיליון דולר במקום 228 מיליון שתוכננו תחילה, עם הנפקה גדולה יותר מן המתוכנן, במחיר הגבוה ביותר בטווח המתוכנן. סגימט תכננה לגייס 66 מיליון דולר. היא גייסה במחיר שהיה באמצע הטווח המתוכנן, אך כמות מניות גדולה מן המתוכנן, כך שבסופו של דבר גייסה 80 מיליון דולר במקום 66 מיליון. עוד גיוס קטן שנערך לאחרונה הוא של, Intensity Therapeutics, שהיה אמנם בהיקף של 19.5 מיליון דולר בלבד, אבל עצם קיומו הוא סימן טוב. עברה יותר משנה מאז נערכו בנאסד"ק ארבע הנפקות ביוטק בחודש.

שוק הנפקות הביוטק נמצא בקיפאון יחסי מתחילת 2022. אמנם מספר ההנפקות והיקפן גבוהים יותר מתחילת 2023 מאשר במחצית השניה של 2022, ונראה כי המספרים מעידים כי שנת 2023 תהיה טובה מהשנה הקודמת גם אם תמשיך בקצב הנוכחי, אבל עדיין ההנפקות בתחום היו עד כה מעטות ולא גדולות.

אבל כעת נראה כי החברות בתחום מתחילות להרים ראש. זאת, בין היתר על רקע גיוס המשך ענק של חברת Moonlake, בהיקף של 400 מיליון דולר, ואחרי הנפקה גדולה של חברת אסלרין (Acelryn), שנערכה בתחילת מאי והראתה כי הדבר אפשרי. אסלרין גייסה 621 מיליון דולר. לא פחות חשוב מכך: המניה נסחרת בתשואה חיובית של 28.8% על מחיר ההנפקה.

ההנפקות האחרונות מעניינות לא רק מבחינת עצם קיומן והסכום שגוייס, אלא גם מבחינת השלב בפעילות. לעומת אסלרין, חברה בשלב 2/3 של הניסויים הקליניים ולכן מועמדת סבירה לגיוס אפילו בתקופה הנוכחית, Turnstone, למשל, מגיעה לשוק עם מטען. לא רק שהיא בשלב I של הניסויים, כלומר אין לה תוצאות יעילות רחבות היקף, אלא שהיא גם מגיעה לשוק אחרי שחתמה על הסכמי פיתוח משותפים עם החברות אסטרהזנקה וטקדה, אך שני ההסכמים הללו בוטלו. השוק ידע זאת והסכים לממן את הניסויים המוקדמים של החברה, מה שמעיד על שובו של תיאבון כלשהו לסיכון.

אפוג'י, העוסקת בתחום התרופות הדלקתיות, מתכוננת להתחרות במוצר מצליח של ריג'נרון וסאנופי בשם Duplixent. המוצר של אפוג'י פועל בערך על אותו מנגנון, והשיג תוצאות טובות בניסויים פרה-קליניים. אולי זו הסיבה שהשוק הרגיש יחסית בנוח עם המוצר הזה, למרות שהוא עוד לא התחיל את השלב הראשון של הניסויים.

סגימנט נמצאת כבר בשלב IIb של הניסויים הקליניים, אבל המוצר שלה מיועד לתחום הכבד השומני, שספג כמה אכזבות לאחרונה. לכן גם כאן מדובר בסיכון מסויים, ובכל זאת ההנפקה יצאה לפועל.

בימי המסחר הראשונים הביצועים של החברות שהונפקו היו מעורבים כאשר רק אפוג'י, אשר ביצעה גם את הגיוס הגדול ביותר, נהנתה ממומנטום חיובי ותשואה של 20%. הצלחת ההנפקות הללו צפויה למשוך לשוק חברות נוספות, בעיקר כאלה שקרנות הון הסיכון שהשקיעו בהן מתקרבות לסוף דרכן.

K Health מגייסת וחושפת: "אנחנו לא פחות מדוייקים באבחון רופא"

חברת K Health שהוקמה בישראל ופועלת מישראל וארה"ב, התחילה את דרכה כמערכת בינה מלאכותית לתשאול תסמינים של החולה, והיום היא פועלת כמעין קופת חולים בארה"ב, שנותנת פתרונות מתשאול באמצעות בינה מלאכותית, דרך רופא וירטואלי ועד מפגש פיזי.

בשבוע שעבר פרסמה החברה כמה הודעות: היא הודיעה על גיוס של 59 מיליון דולר, על פרסום מאמר שהשווה את ביצועי מערכת הבינה המלאכותית שלה לאלה של רופאים, וכן על חתימת הסכם שיתוף פעולה עם בית החולי סיידר סייני בארה"ב, בנוסף לשיתופי פעולה שיש לה עם מספר בתי חולים מובילים בארה"ב, וגם עם קופות חולים בישראל.

את המחקר שערכה החברה הובילו ד"ר ג'ון אברט מבית החולים האמריקאי המוביל מאיו קליניק וד"ר דן זלצר מאוניברסיטת תל אביב. ההשוואה נערכה בתחום של רפואת משפחה, ובחנה 100 אלף תיקים רפואיים שעברו דרך המערכת של K Health. ב-84% מהמקרים, הייתה הסכמה בין הרופא לבין המערכת. כאשר לא הייתה הסכמה, נשלח המקרה לפענוח על ידי גורם אנושי בלתי תלוי, ולא נמצאה העדפה לרופא מול המערכת.

המערכת דייקה במיוחד באבחון במחלות מסוג: זיהומים בדרכי השתן, דלקות עיניים וזיהומים בדרכי הנשימה העליונות. היא דייקה פחות במחלות עור כמו דרמטיטיס, לגבי אסתמה וברונכיטיס וכאבי בטן ממקור לא ברור. "אנחנו לא מתיימרים להיות טובים בהכל. יש תחומים שבהם אנחנו פחות טובים ויש יותר טובים", אומר מנכ"ל החברה אלון בלוך. "בתחום של רפואת משפחה, יש לנו גם רוחב של מידע וגם המון עומק".

בלוך מסביר כי: "בניגוד לחלק ממערכות פענוח השפה הטבעית שנתקלנו בהן לאחרונה, המודל שלנו לא מנחש ולא הוזה. כמו רופא מצוין, הוא אוסף את כל המידע הרלוונטי, ומחליט אם אפשר להגיע לאבחון או שצריך לשלוח את המטופל לבדיקות, למומחה או להמשך מעקב. המערכת שלנו יודעת להגיד שהיא לא יודעת". בלוך מוסיף כי המערכת למדה גם מתי לעצור, כלומר מתי אין צורך להשיג מידע נוסף. כמו כן היא ממשיכה כל הזמן ללמוד לעקוב אחר התפתחויות בעולם הרפואי, כדי לאתר בעיות חדשות שלא היו בעבר כמו תופעות לוואי של תרופות חדשות, או מגיפות בתחילת דרכן.

בהתאם לתנאי השוק, הגיוס הנוכחי של החברה, הוא בסכום ושווי נמוך מהגיוס האחרון שלה. בתחילת 2021 כאשר תחום הבריאות הדיגיטלי בכלל ותחום הרפואה מרחוק בפרט היו בשיאם עקב הקורונה, גייסה החברה 132 מיליון דולר, לפי שווי של 1.4 מיליארד דולר, ולאורך שנת 2021 גייסה סכום כולל של 224 מיליון דולר. עם שינוי מצב השוק, K Health צמצמה את מספר העובדים הקבוע שלה מ-310 לכ-260, כחלק מהתיקון שעבר התחום, וזאת מלבד כמות דומה של רופאים שהיא מעסיקה.

בין משקיעה של החברה נמצאות קרנות גדולות הן בתחום הרפואי והן בתחומים אחרים, וגם גורמים כמו קייזר פרמננטה, קבוצת הביטוח ושירותי הבריאות הגדולים בארה"ב, חברת הביטוח Elevance Health ובתי החולים מאיו קליניק וסיידרס סיני. במקביל לגיוס, מדווחת החברה גם על חתימת הסכם שת"פ עם סיידרס סיני, במסגרתה בית החולים יציע את שירותיה של K Health ללקוחותיו.

K Health הוקמה ב-2016 על ידי בלוך, רן שאול וישראל רוט, בהשתתפות אדם סינגולדה, מנכ"ל טבולה. האלגוריתם שלה פותח בשיתוף פעולה עם קופת חולים מכבי, על בסיס נתונים שקיבלה החברה מן הקופה. ב-2019 כבר השיקה החברה את שירותי הרפואה מרחוק שלה, והיא מעניקה היום שירותי רפואה מקיפים בכל מדינות ארה"ב מלבד אלסקה והוואי.

שרון לויטה ממזור מצטרפת לחברה של פרופ' משה שהם

חברת הרובוטיקה לניתוחי עיניים פורסייט רובוטיקס, הודיעה כי שרון לויטה, בעבר סמנכ"לית כספים וסגנית נשיא לתפעול בחברת הרובוטיקה מזור, מונתה לסמנכ"לית בחברה. לויטה תעסוק בפורסייט בתחומים כמו בניית אסטרטגיה, הסכמי שיתוף פעולה וניהול הפן הכספי בחברה.

לויטה שימשה בתפקידים בכירים במזור במשך כעשור עד לרכישתה על ידי חברת מדטרוניק הבינלאומית ב-2018 תמורת 1.64 מיליארד דולר. אחרי הרכישה שימשה לויטה בתפקידים שונים גם בתאגיד, תחילה כראש החטיבה שהוקמה על בסיס מזור, ואחר כך כראש תחום הפיתוח העסקי והאסטרטגיה בכל חטיבת ניתוחי הראש ועמוד השדרה.

פורסייט רובוטיקס הוקמה בין היתר על ידי מייסד מזור, פרופ' משה שהם מהטכניון, יחד עם ד"ר דניאל גלוזמן, בעבר סמנכ"ל פיתוח בחברת הבריאות הדיגיטלית דיאגנוסטיק רובוטיקס, שגם בה היה מעורב שהם, וד"ר יוסף נתן, בעבר ראש תחום המיזמים החדשים במכון AMIT טכניון.

החברה פיתחה מערכת רובוטית אשר אמורה בשלב הראשון לתמוך ברופאים בביצוע ניתוחי קטרקט. בעתיד היא אמורה לאפשר סקייל אפ לניתוחי קטרקט, כך שאפשר לבצע אותם גם ללא נוכחות של רופא לאורך כל הפרוצדורה, וכך לאפשר ליותר אנשים בעולם לעבור את הניתוח הנפוץ, אך לא תמיד נגיש. המוצר עדיין לא נמצא בשוק.

עד היום גייסה החברה 65 מיליון דולר, מהם 55 מיליון דולר לפני שנה בגיוס בהובלת תאגיד Adani ההודי. משקיעים נוספים בחברה הם אקליפס וונצ'רס של ליאור סוסן, Mithril Capital של פיטר תיל, Precision Capital ,Proventio capital ,Reiya Ventures, ו-Velocity Ventures. החברה מעסיקה 50 עובדים.

לויטה מסרה כי: "זו תקופה כל כך מרגשת להצטרף לפורסייט רובוטיקה ולחברה יש פוטנציאל לעזור למיליוני אנשים בעולם. אני מעריכה את החזון שלה להפוך ניתוחי עיניים איכותיים לנגישים יותר".