החניונים נסגרו, האורות הוחשכו: הקניונים ננעלו, ולא ברור מי יפצה את העסקים

במסגרת שביתת הענק במשק, חלק ממרכזי הקניות פעלו במתכונת חלקית, ואחרים שבתו באופן מלא • בעוד שבחלק מהמרכזים הבטיחו פטור מדמי השכירות, באחרים הסוגיה נותרה פתוחה • "זה פוגע בנו בצורה קשה מאוד", אומר אחד מבעלי החנויות

עסקים סגורים בקניון עזריאלי / צילום: כדיה לוי
עסקים סגורים בקניון עזריאלי / צילום: כדיה לוי

אחד המגזרים המשמעותיים שהצטרפו למחאה נגד קידום השינויים במערכת המשפט ובפרט נגד צמצום עילת הסבירות, הוא המגזר העסקי. מרכזי הקניות הגדולים הודיעו כי לא יפעלו במתכונת מלאה, וחלקם אף הושבתו כליל.

אירוע חסר תקדים במשק: כל מה שכדאי לדעת על שביתת הענק | שאלות ותשובות
איך ייראה המשק הישראלי ללא עילת הסבירות?

מרכזי המסחר של ביג, לדוגמה, נפתחו בשעות הצהריים באופן חלקי רק לעסקים חיוניים. זאת בניגוד להודעה שמסר לעובדים מנכ"ל הרשת, חי גאליס, לפיה המתחמים יישארו סגורים באופן מלא, והחנויות לא ייפתחו. בחלק ממתחמי ביג אף ננעלו שערי הכניסה, מה שמנע גישת לקוחות לחניונים.

 

מתכונת דומה התקיימה גם בקניוני עופר ועזריאלי. מי שהגיע למרכזי הקניות הללו מצא את השטחים הציבוריים חשוכים כמעט לחלוטין, לא ממוזגים וללא דרגנועים פעילים.

במרכזי המסחר של רני צים, לעומת זאת, החליטו להמשיך להפעיל את המתחמים, אך לאפשר לבעלי עסקים להשבית אותם אם בחרו.

רשת מתחמי G, שגם הצטרפה למחאה, הודיעה כי המתחמים לא ייפתחו לקהל הרחב, אך היא תאפשר פתיחת חנויות למי שיבחר בכך. בשטח נרשמה תנועה ערה, כאשר רק חלק קטן מהעסקים היו סגורים.

כעת השביתה מעלה בעיקר שאלות שונות מתחום החוזים, ובעיקר - איך תיראה ההתחשבנות בין בעלי הקניונים לשוכרים ביום שאחרי. בעוד שבחלק ממרכזי המסחר הבטיחו מתן פטור מדמי השכירות ביום הזה, שנכפה על חלק מבעלי החנויות - באחרים הסוגיה נותרה עמומה.

חנות FOX סגורה במתחם G בראשון לציון, היום / צילום: שירה ספיר
 חנות FOX סגורה במתחם G בראשון לציון, היום / צילום: שירה ספיר

"ההתעסקות בשכירות אינה רלוונטית"

ממרכזי ביג, שכאמור פתחו באופן חלקי בשעות הצהריים, נמסר כי אין בכוונתם לגבות שכירות מבעלי העסקים, בעקבות ההחלטה לא לפתוח את החנויות שבמתחם. "ביום שעתידה של מדינת ישראל מוטל בספק, התעסקות בדברים האלה אינה רלוונטית", מסרו בתגובה מביג. "הודענו שמי שיבקש, נפטור אותו משכר דירה. ביג חרטה על דגלה כפילוסופיה לעזור לשוכרים בעת הצורך, וכל שוכר שיידרש בתמיכה יודע שהאוזן שלנו תמיד קשובה".

גם מרני צים נמסר כי עסקים שבחרו לשבות, יהיו פטורים משכירות ביום זה: "מתוך דאגה עמוקה לגורלנו המשותף, ומתוך כבוד לאמונתו של כל אדם באשר הוא אדם, שוכר אשר יבחר לסגור את המושכר כמחאה, לא ייגבה ממנו שכר דירה ביחס ליום בו המושכר נסגר. אנו קוראים לנציגי הצדדים לשבת להידברות לשם הובלת המשך תהליכי החקיקה תחת הסכמה רחבה".

לעומת זאת, בקבוצת עזריאלי סירבו להשיב לשאלה אם השוכרים יזכו לפטור מתשלום שכירות ביום השביתה. מעזריאלי נמסר: "הקבוצה מתנהלת מול שוכריה על-פי חוק ובהתאם לקבוע בהסכמים עמם".

גם קניוני עופר, שנותרו כמעט ריקים מאדם במהלך השביתה, טרם התייחסו להחלטה לגבות או לא לגבות שכירות מבעלי העסקים. "השוכרים והלקוחות הם שותפים לדרך, ואנו מנהלים איתם דיאלוג רציף והדוק", נמסר מהרשת. "ככלל איננו נוהגים להתייחס ליחסים המסחריים עם שוכרינו".

 

"לא יהיה שום פיצוי על היום הזה"

בינתיים, חלק מבעלי העסקים זועמים על כך שנכפה עליהם לשבות. ברור כי גם לבעלי העסקים שסגרו את עסקיהם ייגרמו נזקים כלכליים בעקבות השביתה, הן לאלה שבחרו להצטרף לשביתה והן לאלה שהדבר נכפה עליהם. לא מדובר רק בשכר דירה על התקופה בה תימשך ההשבתה, אלא גם בהכנסות שנפגעות היום בצורה קשה בכלל העסקים שלא עובדים - בשיא החופש הגדול.

"הקניונים ומתחמי הקניות כמו עזריאלי ועופר לא העלו את נושא השכירות על סדר היום, ולא אמרו אם בכוונתם לגבות שכר דירה על יום השביתה בו הם סגורים", אומר לגלובס אחד מבעלי רשתות אופנה שנאלץ לסגור.

לדבריו, "אם הם יהיו חכמים יוותרו על היום הזה, כיוון שלהשבית עסק בצורה כזו זה לא חוקי, ואם המתחמים והקניונים ידרשו שכר דירה - זה פתח לתביעות ייצוגיות, כמו כדור שלג שהם לא יידעו איך לצאת ממנו".

חנויות סגורות במתחם G בראשון לציון, היום / צילום: שירה ספיר
 חנויות סגורות במתחם G בראשון לציון, היום / צילום: שירה ספיר

"לא מעניין אותם האזרח הקטן. אנחנו נפגעים"

בעלי דוכן באחד מקניוני עופר במרכז הארץ מספר בייאוש כי היום נרשמת האטה מטורפת בכמות הלקוחות וגם בהכנסות. "זה פוגע בנו בצורה קשה מאוד", הוא אומר. "לא הולכים לפצות אותנו, אפילו לא שואלים. שלחו לנו הודעה באחת בלילה שרק מי שחיוני יכול לפתוח, ושכל שאר החנויות יהיו סגורות. לא דיברו איתנו בכלל על השכירות, אבל בוודאות לא יהיה שום פיצוי על היום.

"גם החנויות שרצו לפתוח, התייאשו והלכו, מכיוון שהם לא פתחו את האורות ואת המזגנים במעברים. את כל המיליונרים לא מעניין האזרח הקטן, ואנחנו הקטנים נפגעים".