רשות שוק ההון מרחיקה את אקירוב מהשליטה בכלל ביטוח: סוגרת את תיק הבקשה

הרשות הודיעה לבעל השליטה בחברת אלרוב נדל"ן כי סגרה את תיק הבקשה שהגיש לקבלת היתר שליטה בחברת כלל ביטוח • אלרוב מחזיקה בכ-14% מהון המניות של כלל ביטוח, ששוות כ-620 מיליון שקל בצהרי יום המסחר • בחברה טוענים כי מדובר בהתפתחות טכנית בלבד וכי יגישו בקרוב בקשה נוספת

אלפרד אקירוב / צילום: תמר מצפי
אלפרד אקירוב / צילום: תמר מצפי

זו אחת הפרשות הארוכות שידע שוק ההון, והיום נרשמה בה עוד התפתחות משמעותית חדשה. רשות שוק ההון הודיעה לאלפרד אקירוב, בעל השליטה בחברת אלרוב נדל"ן, כי סגרה את תיק הבקשה שהגיש לקבלת היתר שליטה בחברת כלל ביטוח. בחברת אלרוב נדל"ן שבשליטת אקירוב טוענים כי מדובר בהתפתחות טכנית בלבד, וכי בכוונתם להציג בקשה חדשה ועדכנית להיתר השליטה. יצוין כי גם במכתב ששלחה לאקירוב רשות שוק ההון על סגירת הבקשה הנוכחית, נכתב כי קיימת לו הזכות להגיש בקשה חדשה.

סוכנות הדירוג מוד'יס תפרסם הערב דוח חריג על כלכלת ישראל
סיטי בהתייחסות מיוחדת לישראל: ״המצב נהיה מסוכן ומסובך יותר״

אלרוב נדל"ן הפועלת בתחומי המלונאות, הייזום והנדל"ן המניב, מחזיקה ב-14.06% מהון המניות של חברת כלל ביטוח. מניות אלה שוות כ-620 מיליון שקל בצהרי יום המסחר. החברה מחכה להיתר השליטה כדי לעלות לשיעור החזקה של 30% ולשלוט בחברה. אקירוב קידם בקשה לקבלת היתר שליטה מרשות שוק ההון, אך בחודשים האחרונים נרשמה סדרה של התפתחויות שליליות בכל הנוגע לתהליך.

אקירוב לא העביר לרשות שוק ההון את המידע הנדרש

בדצמבר 2022, הקשה על אלרוב נדל"ן ממלא מקום ראש הרשות, עמית גל, וקבע כי אם ירצה אקירוב לרכוש את השליטה, הוא יצטרך לעשות זאת בהעברת מאות מיליוני שקלים מכספו הפרטי. ברשות ביקשו מאקירוב להעביר בקשה שלמה ועדכנית שמביאה בחשבון את עמדת הרשות. בנוסף, נתבקש אקירוב בינואר השנה, לפרט את ניסיון ילדיו ג'ורג'י אקירוב ושרון אקירוב, וגם להעביר את צוואתו, ככל שזו קיימת.

אקירוב קיבל בהמשך ארכה שנייה להמצאת המידע שהיה חסר לרשות שוק ההון, עד ל-16 ביולי האחרון. "על אף האמור, ולמרות פרק הזמן הארוך שחלף מהמועדים המקוריים בהם ביקשנו את המידע כמפורט", מציין מנהל חטיבת ההשקעות, רישוי וממשל תאגידי ברשות, אסף נחמני במכתבו היום, המסמכים שהעביר אקירוב לרשות לא כללו "את המידע שנדרש לשם המשך בחינת הבקשה".

לכן, ציינו ברשות שוק ההון כי "מאחר שהמידע שנדרש לא הועבר גם לאחר תזכורת שניה, ובשים לב גם לחלוף פרק הזמן הניכר ממועד בקשת המידע המקורית", הרי ש"אין בכוונתנו להידרש עוד לבחינת הבקשה." יחד עם זאת, ברשות כן הותירו פתח לאקירוב להגיש בקשה אחרת. וכך כותב נחמני במכתבו, "יובהר כי למבקשים עומדת כמובן הזכות להגיש בעתיד בקשה חדשה לקבלת היתר שליטה בכלל החזקות עסקי ביטוח בע"מ, ואולם על־מנת שהרשות תוכל להידרש לבקשה כראוי".

מאלרוב נדל"ן נמסר בתגובה כי ״מדובר בעניין טכני, מאחר שטרם החלטנו באיזו דרך לבצע את ההשקעה. בכוונתנו להגיש לממונה בקרוב את המתווה המוצע על ידינו לרכישת השליטה בכלל ביטוח ולהתקדם בתהליך."