מודי'ס: קיים סיכון משמעותי להשלכות שליליות על כלכלת ישראל

סוכנות הדירוג הוציאה דוח חריג לאחר ביטול עילת הסבירות • כך, להערכתה, החקיקה עלולה להחליש מהותית את עצמאות מערכת המשפט, ההייטק מתחיל להתנתק מהמגמות העולמיות, ו"מוסדות הממשלה הפכו לצפויים פחות" • הדוח אומנם לא כולל צעדים מעשיים כמו הורדת דירוג, אך מנמק מדוע הורידה הסוכנות בעבר את אופק הדירוג ומזהיר כי חלק מחששותיה "מתחילים להתממש"

מה יהיה עתיד הכלכלה הישראלית? / צילומים: דוברות הכנסת, AP, עיצוב: טלי בוגדנובסקי
מה יהיה עתיד הכלכלה הישראלית? / צילומים: דוברות הכנסת, AP, עיצוב: טלי בוגדנובסקי

"ישנו סיכון משמעותי לכך שהמתחים הפוליטיים והחברתיים בישראל (סביב המהפכה המשפטית, א"א) יימשכו, דבר שיוביל להשלכות שליליות על מצבה הכלכלי והביטחוני של ישראל" - כך מזהירה הערב (ג') סוכנות הדירוג מודי'ס, בהודעה חריגה שפרסמה בנוגע לכלכלה הישראלית ולדירוג האשראי של המדינה.

לחצו כאן לקריאת הדוח המלא

ההודעה מוגדרת כ"הערה כללית". במקור תכננה סוכנות הדירוג הבינלאומית לפרסם את ההודעה ב-23:30 (שעון ישראל), אך היא הקדימה את תזמון הפרסום בשל הדיווחים בישראל על הפרסום, וכן בשל תגובת משרד ראש הממשלה ומשרד האוצר שהופצה טרם פרסום ההודעה עצמה.

קשה להיות מופתעים מצונאמי האזהרות הכלכליות למצב בארץ | פרשנות
התגובות בעולם לחקיקה בישראל: "לקח טרגי", "אכזבה עמוקה" ו"דאגה רבה"
צונאמי של אזהרות כלכליות: מורגן סטנלי בתחזית עגומה לישראל
סיטי בהתייחסות למצב בישראל: "נהיה מסוכן יותר ומסובך יותר" 

ההודעה סוקרת את המצב בישראל אחרי אישור התיקון לחוק לביטול עילת הסבירות אתמול (ב'). האנליסטים מציינים את העתירות שכבר הוגשו לבית המשפט העליון בנושא, את העימותים וההפגנות, את העובדה כי טייסים רבים איימו שלא להתייצב לשירות, את מחאת המילואימניקים וכן את העובדה כי "החלק הבא של החקיקה לפי הדיווחים יתמקד באפשרות לתת לממשלת ישראל שליטה על הוועדה לבחירת שופטים". בנוגע לנושא זה, מלשכת ראש הממשלה נמסר לאחר פרסום הדוח כי "ראש הממשלה שב והבהיר, כולל אתמול, שאף צד - קואליציה או אופוזיציה, לא ישלוט בוועדה לבחירת שופטים".

האנליסטים מציינים כי הורדת אופק הדירוג של ישראל באפריל - מתחזית חיובית לתחזית יציבה - שיקפה את "התפיסה שלנו לפיה המשילות בישראל הידרדרה". "אנחנו מאמינים שההיקף הגורף של הצעות הממשלה יכול להחליש מהותית את עצמאות מערכת המשפט בישראל ולהפר את האיזונים והבלמים בין הרשויות", מזהירים כותבי הדוח. איזונים ובלמים אלו, נכתב, "הם חלק חשוב ממוסדות חזקים", פרמטר הנלקח בחשבון בדירוג האשראי של ישראל.

באזהרה יוצאת דופן, נכתב כי "המוסדות בזרוע המחוקקת ובזרוע המבצעת (ממשלה) של ישראל הפכו לצפויים פחות, ומוכנים יותר ליצור סיכונים משמעותיים ליציבות הכלכלית והחברתית".

בנוסף, במודי'ס מניחים צמיחה של 3% בתמ"ג, גם השנה וגם בשנה הבאה, אבל מזהירים שהתחזית אינה כוללת השפעה שלילית אפשרית כתוצאה מתקופה ממושכת של מתחים חברתיים ופוליטיים.

הירידה בהשקעות בהייטק הישראלי "מדאיגה מאוד"

בסקירה החריגה שפורסמה הערב נכתב גם כי חלק מאזהרות העבר של הסוכנות בנוגע לירידה בהשקעה בענף ההייטק הישראלי בגלל המהפכה המשפטית והשלכותיה, כבר מתחילות להתממש. "חלק מהדאגות הקודמות שלנו בנוגע להשפעה של הרפורמות המוצעות על הכלכלה מתחילות להתברר", נכתב בסקירה, ובמיוחד מציינים מחברי הדוח את הנהירה של סטארט-אפים ישראלים להירשם בחו"ל ולא בישראל, וכן את הירידה הדרמטית בהשקעות הייטק בישראל, לפי נתוני רשות החדשנות. "זה מדאיג במיוחד בהתחשב במרכזיות של ענף ההייטק לכלכלה הישראלית", נכתב.

חשוב לציין כי הדוח אינו כולל צעדים מעשיים כמו הורדת אופק דירוג וכי מדובר בניתוח של האירועים המשפטיים בראי הכלכלה והסכנות הנשקפות לה.ֹ יחד עם זאת החברה רומזת כי יתכנו השפעות אפקטיביות בעתיד ככל שהמצב יחמיר.

ראש הממשלה: "תגובה רגעית"

האנליסטים במודי'ס הפגינו עד כה בקיאות רבה בנעשה בפוליטיקה הישראלית, כשהזהירו כמה ימים אחרי הבחירות בנובמבר כי המהפכה המשפטית שהייתה חלק ממצע "הציונות הדתית" עשויה לאיים על מצבה הכלכלי של ישראל ועל דירוג האשראי שלה. במרץ הם פרסמו סקירה בה כתבו כי לאימוץ החוקים שהוצגו על ידי שר המשפטים יריב לוין כחלק מהמהפכה המשפטית יהיו "השלכות שליליות על דירוג האשראי של ישראל".

בהודעה משותפת של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' שפורסמה טרם פרסום הדוח נכתב כי מדובר ב"תגובה רגעית, כשהאבק יתפזר יתברר שכלכלת ישראל חזקה מאוד". בנוסף נכתב כי "התעשיות הביטחוניות מפוצצות בהזמנות, תעשיית הגז מגדילה את הייצוא לאירופה ו-7 חברות מתמודדות בימים אלה על מכרזים לחיפוש גז בישראל בהשקעה של מיליארדים, אינטל מתכננת את ההשקעה הגדולה ביותר שלה מחוץ לארה"ב ותשקיע 25 מיליארד דולר בישראל, אנבידיה בונה מחשב על בישראל, ואנחנו מקדמים בינה מלאכותית, סייבר וייצור שבבים בישראל, שוק התעסוקה מהודק, הצמיחה עולה והאינפלציה נבלמת, הרגולציה מוסרת ותחרות השוק החופשי גוברת. כלכלת ישראל מבוססת על יסודות איתנים והיא תמשיך לצמוח תחת הנהגה מנוסה שמובילה מדיניות כלכלית אחראית".

מודי'ס כתבה בעבר כי עד כה המוסדות בישראל - שהם חלק מדירוג האשראי - נחשבו ל"גורם תומך" לדירוג אשראי חיובי בעבור ישראל. עד כה הם קיבלו ציון של a1 לפי מתודולוגיית החישוב של הסוכנות, בדומה לבריטניה ויותר מכמה מדינות באיחוד האירופי, ביניהן איטליה ופולין. הדבר נבע מציונים גבוהים הניתנים לחברה האזרחית בישראל, למערכת המשפטית בארץ ולאיכות המוסדות. "אם הרפורמות המשפטיות יישומו במלואן, יהיה לחץ להוריד את הציונים הללו", נכתב בעבר.