נת"ע קיבלה את אישור הבטיחות המיוחל שיביא לפתיחת הקו האדום, אבל עם כוכבית

האישור יינתן כל עוד הנתונים שיעלו בבדיקות הבטיחותית יחזיקו במשך שבוע • במצב שכזה הרכבת הקלה תוכל להיפתח כבר באחד מימי שישי של חודש אוגוסט

הרכבת הקלה / צילום: Shutterstock
הרכבת הקלה / צילום: Shutterstock

כמעט, אבל עדיין לא: נת"ע קיבלה את אישור הבטיחות המיוחל שיביא לפתיחת הקו האדום אבל עם כוכבית: רק אם הנתונים שנבדקו בבדיקות הבטיחותית יחזיקו במשך שבוע ולוודא שהנתונים שומרים על יציבות. אם הכל יילך כשורה, הרכבת תוכל להפתח כבר באחד מימי שישי של חודש אוגוסט.

חוק הסבירות עשוי להתברר כניצחון פירוס עבור תומכי הממשלה
אחד הרחובות המרכזיים בת"א עומד להיחסם לטובת הרכבת הקלה, והמתח בין העירייה לנת"ע מגיע לשיא

הסיבה לעיכוב הרב נעוצה בעצירות פתאומיות של הרכבת, שלפי נוכחים בנסיעות מבחן ברכבת כמעט ולא מורגשות כבר. בכל אופן, הבדיקה מתרכזת בעוצמת הטלטול שחווה הרכבת כתוצאה מאותן עצירות, שכן טלטול חזק מדי יכול לגרום לנוסעים שעומדים ולא מחזיקים בעמוד ליפול.

הבדיקה האחרונה שבוצעה ברכבת נוגעת לעוצמת הטלטול שנוצר בה כתוצאה מעצירות הבטיחות ונבדק האם לא מדובר בעצירות שיכולות לגרום לפציעות. בחברת נת"ע העבירו לחברת הבקרה הגרמנית את הממצאים, וטענו שרכבות בעולם נפתחו בתנאים דומים לאלו של הקו האדום בגוש דן כעת.

רק לאחר האישור הסופי של חברת הבקרה, תתכנס ועדת ההיגוי בראשות מנכ"ל משרד התחבורה, משה בן זקן, ויחד עם נציגי משרדי התחבורה והאוצר ייקבע תאריך לפתיחת הרכבת הקלה. מועד הפתיחה יתחשב גם בטקס הפתיחה, שנדרש יהיה לקיים עם השקת הקו. מתי הטקס יתקיים? זה כבר תלוי בלוחות הזמנים של הממשלה והדרג שיחליט להשתתף, בפרט אם ראש הממשלה נתניהו יקח בו חלק. 

קו של 24 ק"מ עם 34 תחנות

בקו האדום צפויים על פי הערכות לנסוע כ-234 אלף איש מדי יום. הקו יחבר בין חמש רשויות מקומיות: פתח תקווה, בני ברק, רמת גן, תל אביב-יפו ובת ים, כאשר אורכו 24 ק"מ ומוצבות בו 34 תחנות. פתיחת הקו האדום תוכננה לחודש אוקטובר 2021, נדחתה לנובמבר 2022 ומאז נמצאת בדחיות חוזרות ונשנות. תחילה הובטח כי הקו יפתח ברבעון הראשון של השנה, אחר כך בחודש מרץ, יום העצמאות וכן הלאה. יצויין כי פרויקטים בסדרי גודל כאלו נדחים ברחבי העולם, אך במקרים רבים מקפידים על שקיפות ויידוע הציבור בשעה שבישראל חברת נת"ע דבקה שוב ושוב בתאריכים שבענף התחבורה ברור היה שאינם ריאליים.

את הפתיחה ילוו לא מעט חבלי לידה: כך למשל, במקטע העמוס ביותר תחלוף רכבת אחת בכל 6 דקות - מחצית מהתוכנית המקורית שכוללת רכבת בכל 3 דקות. לתדירות זו, אם לא יהיו תקלות נוספות, הרכבת תצליח להגיע רק בעוד כשנה. כתוצאה מהתדירות הנמוכה יחסית, צפויים גם עומסים כבדים ברכבת וזאת משום שצפויים לנסוע בה כ-600-700 נוסעים בכל רכבת במקום 440 לפי התחזיות המקוריות. העומסים צפויים להיות מורגשים גם בתחנות הרכבת. בתחנות התת-קרקעיות הותקנו שירותים ציבוריים באיחור ואלו ככל הנראה לא יופעלו בפתיחה.

מנת"ע מסרו כי המעריך הגרמני (פיזה) קבע, כי חל שיפור ברמת בלימות הבטיחות, וניתן לפתוח את הרכבת הקלה לנסיעה מסחרית, ובתנאי שבימים הקרובים תמשך המגמה החיובית.

״נתוני הימים האחרונים מצויינים, רמת הבלימות ירדה דרסטית, הרכבת מוכנה לפתיחה. במשרד התחבורה, לאחר סיור מוצלח של שרת התחבורה והבטיחות בדרכים מירי רגב השבוע ברכבת הקלה, ובכפוף לתנאי המעריך הגרמני, מתכוונים לכנס את ועדת ההיגוי על מנת לקבוע את תאריך פתיחת הרכבת לנסיעה מסחרית", ציינו בנת"ע.