מלחמת מחירים סמויה בפלח הרכב החשמלי. איזה הנחות תקבלו?

משרדי הממשלה מגבשים תוכנית להרחבת החדירה של משאיות חשמליות לישראל • חברת WM MOTORS הסינית שיגרה לישראל משלוח ראשון של רכבי קרוס־אובר חשמליים • ופולקסווגן ויצרנית הרכב הסינית הצעירה XPENG הודיעו על שיתוף־פעולה אסטרטגי • השבוע בענף הרכב

משאית חשמלית של BYD / צילום: יח''צ
משאית חשמלית של BYD / צילום: יח''צ

המשרד להגנת הסביבה, בשיתוף עם משרדי האוצר, התחבורה והאנרגיה, מגבש תוכנית להרחבת החדירה של משאיות מונעות בחשמל לישראל. לגלובס נודע כי במשרדי הממשלה בוחנים מתן תמריצים שונים לציים שירכשו משאיות חשמליות, ובהם מענקים לדגמים במשקלים שונים, שיוגדרו במסגרת "אשכול" של דגמים מאושרים - החל במשאיות חלוקה עירוניות ועד משאיות כבדות. בנוסף, נבחנת אפשרות של הכרה בפחת מואץ, סבסוד של תשתית טעינה לציים ועוד.

MG MARVEL R: סינית עם שאיפות אירופיות 
אחד הרחובות המרכזיים בת"א עומד להיחסם לטובת הרכבת הקלה, והמתח בין העירייה לנת"ע מגיע לשיא 

בניגוד לכלי רכב חשמליים פרטיים, שנהנים בישראל מהטבת של מס קנייה מופחת בהשוואה לרכבי בנזין ודיזל, על כל סוגי המשאיות, ללא הבדל בסוג ההנעה, יש בישראל פטור ממס קנייה. לפיכך, אין כיום לרוכשים תמריץ כלכלי מהותי למעבר ממשאיות דיזל מזהמות למשאיות חשמליות, שהן לרוב יקרות יותר, יכולות לשאת מטען במשקל מופחת עקב המשקל העצמי הגבוה ודורשות השקעה בתשתית טעינה מהירה.

כיום מיובאות לישראל מספר משאיות חשמליות מתוצרת סין, כמו BYD ופוטון, ומאירופה (וולבו). אולם, עד כה חדירתן לשוק הפרטי הייתה מזערית, והתמקדה בנישות ייעודיות, כגון משאיות לפינוי אשפה.

המגמה הזו מתרחשת גם בסין, השוק הגדול בעולם למשאיות חשמליות, ובאיחוד האירופי. החודש הגישה נציבות האיחוד לפרלמנט האירופי הצעה להפחתה משמעותית של הפליטה מהתובלה היבשתית בשנים הקרובות. בין השאר, מוצע בה להעלות את המשקל הכולל המותר של משאיות חשמליות, במטרה להפוך אותן ליותר אטרקטיביות למובילים, לסבסד טכנולוגיות להפחתת התנגדות האוויר ועוד. מספר ממשלות באיחוד כבר מעניקות כיום סבסוד נרחב להצטיידות במשאיות חשמליות.

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה: "המשרד רואה חשיבות רבה במעבר למשאיות ללא פליטות. בעבודה כלכלית לבחינת עלויות חיצוניות מתחבורה יבשתית אשר ביצע המשרד להגנת הסביבה בשנת 2021, עלה כי המשאיות הכבדות אחראיות על 38% מסך כל העלויות החיצוניות של מזהמי אוויר מקומיים מתחבורה, ו־15% מסך כל פליטות גזי החממה מתחבורה יבשתית.

"ממשלת ישראל קבעה יעד בהחלטת ממשלה 542 שלפיו החל משנת 2035, לפחות 50% מכלי הרכב מעל 3.5 טון שייובאו לישראל על ידי יבואנים מסחריים, כהגדרתם בחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, התשע"ו־2016, יהיו רכבים נקיים. לצד יעד זה, המשרד להגנת הסביבה פועל לקדם צעדי מדיניות להשגת היעדים. המשרד בוחן כלים רגולטורים וכלכליים שונים להנעת השוק למעבר למשאיות מאופסות פליטות".

באיחור של שנה: משלוח ראשון של WM החשמלית בדרך לארץ

חברת WM MOTORS הסינית שיגרה לישראל משלוח ראשון של רכבי קרוס־אובר חשמליים. בתמונה, שפרסמה השבוע החברה בסין, נראה משלוח של כ־50 מכוניות מדגם W5 בנמל שנחאי לפני העמסתו על האוניה Jupiter Leader. היצרנית לא מסרה מה היעד הספציפי של המשלוח, אולם הספינה אמורה להגיע לנמל אילת במהלך אוגוסט.

כלי הרכב של המותג WM היו צריכים להיות משווקים בישראל כבר בשנה שעברה. עם זאת, לפי העיתונות הסינית, החברה נקלעה לקשיים פיננסיים שאף הביאו להפסקה ממושכת בייצור ובשיווק של כלי הרכב שלה בתוך סין. כלי התקשורת במדינה טוענים כי מדובר "במהלך מפתיע".

בהודעת החברה מה־4 ביולי נמסר כי "החברה מסדירה את חובותיה בצורה מסודרת ופועלת בצורה אקטיבית למכור כלי רכב חשמליים בשווקי היצוא". עוד נמסר כי היא פועלת "לחדש את הייצור בעתיד הקרוב ולחזור לפעילות נורמלית".

דגם היצוא העיקרי של החברה, W5, הוא קרוס־אובר חשמלי באורך 4.58 מ' עם בסיס גלגלים באורך 2.7 מ'. הדגם קיבל ב־2022 תקינה אירופאית מלאה לגרסה עם טווח של כ־370 ק"מ ב־WLTP, ואמור היה לקבל השנה תקינה אירופאית לגרסה עם סוללה גדולה יותר טווח משוער של עד כ־430 ק"מ.

ייבוא כלי הרכב של המותג WM / צילום: יח''צ
 ייבוא כלי הרכב של המותג WM / צילום: יח''צ

מלחמת מחירים סמויה החלה בפלח הרכב החשמלי

הקיפאון במכירות, שפוקד את כלל שוק הרכב הישראלי לאחרונה, מחלחל בהדרגה גם לפלח הרכב החשמלי, שהיה בשנתיים האחרונות הפלח הצומח ביותר בשוק. בינתיים, רוב ההטבות בפלח באות לידי ביטוי במבצעי מכירות סקטוריאליים או בערוצי היבוא המקביל. החודש למשל, החל מבצע של "חבר" בשיתוף עם קבוצת צ'מפיון מוטורס, ובמסגרתו מוצעים דגמי סקודה אניאק החשמלית בהנחות של 8־14 אלף שקל. המחיר של גרסת הבסיס של הרכב במבצע מתחיל כבר בכ־206 אלף שקל, קרוב למחיר המקורי לפני העלאת מס הקנייה.

בחזית היבוא המקביל החלה קבוצת אוטו־ארט לשווק את החשמלית הקומפקטית של פולקסווגן I.D3, שממדיה מקבילים לפולקסווגן גולף, במחיר של כ־199 אלף שקל. המכונית לא הגיעה לארץ עד כה ביבוא סדיר, אולם הוצעה ביבוא מקביל במחירים של מעל 220 אלף שקל. גרסת הבסיס מצוידת במנוע בהספק של 204 כ"ס ובסוללה של 62 קילוואט עם טווח של עד כ־429 ק"מ ב־WLTP.

לדברי מקורות בענף הרכב, גם טסלה ישראל מציעה כיום הנחות של עד כעשרת אלפים שקל, בעיקר על טסלה מודל 3 מהדור הנוכחי מהמלאים שצפויים להגיע לארץ בקרוב. המדיניות המוצהרת של החברה היא לא להעניק הנחות, אך לאחרונה היא החלה להעניק "תמריצי מכירות" במדינות שונות. מדובר טסלה לא נמסרה תגובה.

פולקסווגן ו־XPENG הסינית הודיעו על שיתוף־פעולה אסטרטגי

חברת פולקסווגן ויצרנית הרכב הסינית הצעירה XPENG הודיעו על שיתוף־פעולה אסטרטגי ביניהן. פולקסווגן צפויה לעשות שימוש בפלטפורמה החשמלית החדשה שפיתחה החברה הסינית ושמשרתת את כיום את הקרוס־אובר החדש G6, שהשיקה XPENG לאחרונה.

הפלטפורמה תשרת החל מ־2026 דגמים שונים של קבוצת פולקסווגן שייוצרו וייוצאו מסין, ככל הנראה כולל הדור הבא של סקודה אניאק, אאודי Q4 ועוד. על פי הדיווחים בסין, פולקסווגן גם תשקיע מאות מיליוני דולרים ביצרנית הסינית. שיתופי־פעולה כאלה אינם חריגים, ובין השאר משתמשת כיום טויוטה במכללים של BYD הסינית בדגמים החשמליים החדשים שלה.

בתגובה לידיעה זינקה המניה של XPENG, שנסחרת ב־NYSE, בכ־25% והשלימה עלייה של 77% מתחילת החודש. המותג XPENG, שמיובא על ידי קרסו מוטורס, צפוי להיכנס לישראל ברבעון האחרון של השנה עם דגמי פרימיום חשמליים.

רכב של XPENG / צילום: יח''צ
 רכב של XPENG / צילום: יח''צ