רוצים לבקש העלאת שכר? כך תעשו את זה נכון

לפני שניגשים לשיחה הגורלית עליכם לבצע הכנה מקדימה, למפות את ההצלחות וההישגים שלכם בחברה, ולוודא שהתזמון מתאים • במהלך שיחת השכר ניקבו בסכום העלאת השכר שאתם מעוניינים בה, כעמדת מוצא להליך התפשרות, וקחו בחשבון כל תשובה אפשרית

יש לעשות הכנה מוקדמת ולהגיע עם נימוקים טובים לשיחת השכר / צילום: Shutterstock, Vladirina32
יש לעשות הכנה מוקדמת ולהגיע עם נימוקים טובים לשיחת השכר / צילום: Shutterstock, Vladirina32

על "הפסקת הצהריים" של גלובס

בכל יום סביב השעה 13:00 נגיש לכם תכנים שיוכלו להעשיר, לסקרן ולעניין אתכם בזמן הפסקת הצהריים. הכתבות יתמקדו בעיקר בתחומי הנדל"ן, טכנולוגיה וקריירה. מקווים שתהנו

בקשה להעלאת שכר היא משא ומתן לכל דבר ועניין, לכן לפני שניגשים לשיחה הגורלית כדאי לבצע הכנה מקדימה, למפות את ההצלחות וההישגים, ולוודא שהתזמון מתאים. לדבריה של פנינה קרן, מרצה במיזם הדיגיטלי "ללימוד פרקטיקות ניהוליות, אירגוניות" ומומחית לפיתוח יכולות ההון האנושי וליצירת אימפקט ארגוני, "יש מגוון סוגים של עובדים, ביניהם עובדים שמתביישים לבקש העלאת שכר, וכן כאלו שביקשו העלאה בשכר ולא קיבלו". לדבריה, המשותף לעובדים אלו הוא הכנה מקדימה.

מתי מקבלים, וכמה? כל מה שכדאי לדעת על דמי הבראה
השכר הממוצע בישראל זינק ב-6.3% בשנה האחרונה. מה קרה בהייטק?
תפקיד ניהולי בכיר הוא לא פתרון לשחיקה בעבודה | דעה

כחלק מההכנה המקדימה, את קרקע לבקשה הראשונה להעלאת שכר יש להכין מראש, עם הכניסה למקום העבודה. קרן כהן, מנהלת מרכז לאודר לקידום תעסוקה בנגב, מסבירה כי, "בתחילת הדרך בארגון יש להביע עניין בלימוד ושיפור, לשאול שאלות מושכלות על עבודת הארגון. כמו כן, על העובד להבין באיזו נישה בארגון הוא ירצה להעמיק. מומלץ לבקש תחום אחריות חדש, המתכתב עם תחומי העניין שלו והערך הייחודי שהוא סבור שיוכל להעניק לארגון מתוך כישוריו האישיים".

כך, בשלב מאוחר יותר כאשר העובד יבקש את ההעלאה, יוכל להיעזר בהישגים כטיעונים שיוכיחו את ערכו עבור הארגון. "יש לעשות הכנה מוקדמת ולהגיע עם נימוקים טובים, מיפוי של הפרויקטים וההישגים שלהם, כך יקל עליהם לשכנע את המעסיק להעלות את השכר", אומרת פנינה קרן.

כהן מוסיפה כי מומלץ שלא להשתמש בהצעת עבודה ממקום אחר כמוצא למשא ומתן. גם אם בטווח הקצר תקבלו את ההעלאה - אמירה זו יכולה לצבוע אתכם כלא נאמנים לארגון.

מומלץ לנקוב בסכום ההעלאה שאתם חפצים בה

אמנם ההכנה המקדימה מתחילה מרגע הכניסה לארגון, אך לקראת הבקשה מומלץ לוודא שמדובר בתזמון הנכון. לדבריה של כהן, מומלץ להמתין פרק זמן סביר בין שנה לשנה וחצי לפני שמבקשים את ההעלאה, ולוודא שהזמן אכן מתאים. עיתוי לא נכון מול הממונה עשוי לגרום לדחיית הבקשה להעלאה, לכן כדאי לבקש פגישה אישית עם הממונה לצורך הזה, בכדי שיידע על מה השיחה ויוכל להכין את עצמו. זכרו שגם לממונה לא תמיד נוח בשיחה כזאת.

במהלך השיחה עצמה, מומלץ לנקוב בסכום, כעמדת מוצא להליך התפשרות, ולקחת בחשבון כל תשובה אפשרית. במידה וקיבלתם תשובה שלילית, זכרו שלא הכל אבוד. "מומלץ לסיימה ברוח טובה", אומרת כהן, "לעתים חברות מקיימות ועדות שכר תקופתיות וייתכן שגם אם לא קיבלת העלאה עכשיו, תוכל לקבלה בעוד מספר חודשים". קרן, ממליצה להבין מהממונה למה לא קידם עד היום. "מההבנה הזאת לצאת ולקבוע יעדי שיפור כדי להשיג את המטרה, ובכך לגייס את המחויבות של הממונה לבקשה".

כיצד מעסיק צריך לבחון את הבקשה?

בקשה להעלאת שכר דורשת מחשבה רבה כשלעצמה עבור העובד, אך גם מצידו של המעסיק מומלץ לקבל את ההחלטה בכובד ראש. קבלת החלטות מעסיק בנוגע להעלאת שכר מורכבת ממספר פרמטרים, כפי שמסבירה יעל בוטנרו, סמנכ"לית HR בחברת רמיטלי ישראל. לדבריה, "הפרמטרים החשובים לבחינת בקשה כזו הם ביצועי העובד ושביעות רצון המנהל, בנצ'מרק חיצוני של טבלאות שכר, בנצ'מרק פנימי של שכר חסוי וידוע למעסיק (מתוך שאיפה לייצר הוגנות), ומדיניות תגמול החברה ותקציב להעלאות שכר. 

"עצם זה שהעובד או עובדת חושבים שמגיעה העלאה, מעיד על שאיפות גבוהות. זו הזמנה לשיחה של הערכה עצמית, ובדרך כלל מי שמבקש פידבק הם עובדים מודעים שבאמת תורמים לארגון. לדבר על כסף דורש אומץ, אז הנה עוד סיבה כיצד לראות בחיוב את אותם עובדים. כל עוד אין דרישה לשיחות שכר תקופות, שנובעות מחוסר הלימה לביצועים, או מתוך טיעונים שאינם מנומקים אז מבחינתי מדובר בשיח מבורך. אני רואה בעובדים ועובדות שיוזמים שיחת שכר כמי שרוצים ורוצות להישאר בארגון, דבר שמראה לי כמנהלת HR שעבודת השימור של צוות HR מוצלחת ואפקטיבית מאד".  

עם זאת, יש לקחת בחשבון את המצב הפיננסי של החברה ויכולותיה הכלכליות. כפי שמסבירה בוטנרו, העובדים לא תמיד מודעים לכך. "כאשר החברה נמצאת במצב כלכלי מאתגר שלא מאפשר להעניק העלאת השכר, צריך לזכור שישנן דרכים נוספות לתגמל עובדים כמו לדוגמה בונוסים. אם אני מסתכלת רגע ברמת ענף ההייטק, עובדים צריכים לדעת שאם אין כסף בקופת החברה, ניתן לבקש תגמול בדרך אחרת, כמו אופציות, מניות או בונוסים לפי יעדים, שיקבעו מראש".