הפספוס של ת'רדס: לגרום לכולם לעבור מטוויטר ולחזור חזרה בתוך חודש

חודש אחרי שהמתחרה של טוויטר עלתה לאוויר וסחפה אחריה יותר מ־120 מיליון משתמשים, נראה שהבשורה של צוקרברג כבר פחות אטרקטיבית • מה הוא יכול לעשות כדי לתקן את המצב?

אפליקציית Threads של מטא / צילום: Shutterstock
אפליקציית Threads של מטא / צילום: Shutterstock

בדיקה טכנולוגית

איך ניתן לשפר שירותים דיגיטליים? אילו מוצרים חדשים יש היום בשוק, ומה איכותם לעומת המתחרים? כיצד פותרים בעיות טכנולוגיות? מדי שבוע המדור ינסה לענות על שאלות אלה ודומות להן. אם נתקלתם בתקלות ואתם זקוקים לעזרה, או שאתם מעוניינים שנסקור מוצרים מסוימים, אתם מוזמנים לפנות למייל: nevo-t@globes.co.il

על "הפסקת הצהריים" של גלובס

בכל יום סביב השעה 13:00 נגיש לכם תכנים שיוכלו להעשיר, לסקרן ולעניין אתכם בזמן הפסקת הצהריים. הכתבות יתמקדו בעיקר בתחומי הנדל"ן, טכנולוגיה וקריירה. מקווים שתהנו

שתי רשתות חברתיות המבוססות על טקסטים קצרים עברו בשבועות האחרונים טלטלה של ממש. הרשת החברתית שבמשך 17 שנה הציבור הכיר כטוויטר, נצבעה מחדש בשם ובלוגו X, בעקבות החלטת הבעלים (פחות משנה) אילון מאסק. לפני חודש, הכריז מייסד פייסבוק מארק צוקרברג על המתחרה של טוויטר מבית אינסטגרם, Threads, שתוך יממה הצליחה לגרוף כ־2 מיליון משתמשים.

חודש עבר מאז ההשקה, לשירות נרשמו כ־120 מיליון משתמשים, אך נראה שהיקף השימוש נמצא בירידה. מה בעצם קרה שם, והאם הרשת החברתית יכולה לשנות את התמונה? צללנו לנושא.

קפיצת המדרגה של המתקפלים החדשים מבית סמסונג. התרשמות ראשונית
לנובו השיקה מחשב נייד בלי מקלדת. האם הוא יטלטל את השוק?
הבינה המלאכותית על פי גוגל ומיקרוסופט: 10 תובנות וכלים שכדאי להכיר   

החידוש העיקרי: עדיין לא קיים

הקלות שבה ניתן להירשם לרשת החברתית החדשה סייעה לה להגיע תוך חמישה ימים ל־100 מיליון משתמשים. עם זאת, אין פירוש הדבר שכולם פעילים. לפי דיווח ברויטרס, צוקרברג אמר לעובדים כי שימור המשתמשים היה טוב מכפי שציפו בהנהלה, אבל המצב לא מושלם.

"אם יש לך יותר מ־100 מיליון אנשים רשומים, באופן אידאלי זה יהיה מדהים אם כולם או אפילו מחציתם יישארו בסביבה. אנחנו עדיין לא שם", אמר צוקרברג. למעשה, הוא מודה שהאפליקציה איבדה יותר ממחצית מהמשתמשים הפעילים שלה.

לפי אותו דיווח ברויטרס, צוקרברג תיאר את המצב הזה כ"נורמלי", וציין כי הוא מצפה שמספר המשתמשים הפעילים יעלה כשיתווספו פיצ'רים חדשים לאפליקציה. זאת ככל הנראה בהמשך לביקורת קשה שהחברה ספגה על כך שהאפליקציה לא מאפשרת את השירותים המתבקשים מרשת חברתית, כמו הודעות פרטיות, גישה דרך המחשב ועוד.

ברויטרס דווח כי בחברה בוחנים גישות נוספות כדי למשוך את המשתמשים בחזרה לאפליקציה, כמו שרשורים בתוך אינסטגרם שיפנו לאפליקציה העצמאית. וזה מה שהמשתמשים עדיין מחפשים: את החידוש העיקרי שהאפליקציה מציעה.

המצב בעברית מורכב אפילו יותר: רוב הפיד האלגוריתמי כולל ציוצים באנגלית, ממים בינלאומיים וחוסר שיוך לשיח המקומי. אם בשבועיים הראשונים מפורסמים רבים השתלטו על השיח, ולא היה ניתן להתחמק מכך, כעת רואים הרבה יותר תוכן בינלאומי שלקהל הישראלי קשה יותר להתחבר אליו.

נקודת ייחוס מעניינת היא הפוליטיקאים: כמו בטיקטוק, זירה שהם הבינו שהם חייבים להיכנס אליה ולשלוט בה, גם כאן לא מעט מהם נרשמו לשירות. חלקם צייצו פעם אחת, בדומה לראש הממשלה בנימין נתניהו, וחלקם ניסו להתמיד יותר, כמו ראש האופוזיציה יאיר לפיד. אבל גם הוא הוריד את תדירות הציוצים שלו משמעותית, להבדיל מטוויטר, שם הוא פעיל במיוחד.

היתרון הבולט: הקרקע הייתה מוכנה

תהליך ההרשמה המהיר והקל ללא ספק סייע לת'רדס למשוך משתמשים (וכל זה בלי אזרחי האיחוד האירופי, שם האפליקציה לא זמינה בגלל רגולציה), אך נכון לעכשיו, היא לא הצליחה להציג את היתרון הבולט שלה בתוך האפליקציה.

למעשה, היתרון העיקרי הוא שטוויטר כבר הכינה לה את הקרקע, במובן שהמשתמשים יודעים למה לצפות ואיך זה עובד כבר 17 שנה. אנליסטים של Evercore ISI מעריכים שכלי כזה יכול להניב הכנסות שנתיות של כ־8 מיליארד דולר בשנתיים הקרובות. הבעיה היא שהרבה מאוד פיצ'רים חסרים לת'רדס כדי להתחרות כמו שצריך בטוויטר.

גם השימוש במספר נמוך של עובדים לטובת הרשת החדשה, הוא רעיון שפייסבוק שאבה מטוויטר. סוזן לי, סמנכ"לית הכספים של החברה, אמרה בראיון לבלומברג כי ת'רדס היא דוגמה נהדרת לשנת היעילות 2023 שצוקרברג הכריז עליה לפני כמה חודשים.

"שנת היעילות" זה שם קוד לסבבי פיטורים ותהליכי התייעלות בחברה (השבוע חשפנו בגלובס שפייסבוק פיטרה בשנה האחרונה כ־90 עובדי גיוס בישראל), אבל במקרה של האפליקציה החדשה, לי חשפה כי מדובר בצוות קטן יותר שעבד על הפרויקט, בזמנים קצרים יותר.

לצד זאת סיפרה שהיא בחברה יותר מ־15 שנה, "וראיתי הרבה השקות שלנו. למדנו הרבה לקחים איך צריך להביא מוצרים לשוק, לחשוב על הטריידאוף בין השקת אפליקציות עצמאיות או שילוב פיצ'רים פנימה לאפליקציה קיימות. אנחנו ניקח הרבה מהלקחים האלו וניישם אותם בחזון שלנו בת'רדס".

שיפור הצעת הערך: הפיצ'רים המבוקשים

בת'רדס הודיעו לא מזמן כי הם משלבים פיד כרונולוגי ברשת החברתית, כלומר שניתן יהיה לראות את הציוצים לפי זמן הפרסום שלהם, ולא לפי אלגוריתם ש'מערבב' אותם. למרות זאת, עדיין חסרים לא מעט פיצ'רים ברשת החברתית.

לדוגמה, עדיין אין אפשרות לשלוח הודעות פרטיות אחד לשני. כדי לעשות זאת, יש להיכנס לאינסטגרם, ושם לשלוח את ההודעה. נקודה אחרת קשורה לכניסה לרשת החברתית מהמחשב, ולא רק מהאפליקציה. אדם מוסרי, מנהל אינסטגרם וזה שאחראי על המיזם החדש, הגיב השבוע לאחד המשתמשים ואמר שהם עומלים במרץ על גישה כזו.

משתמש אחר באותו שרשור ביקש ממוסרי לייצר אפשרות להחליף בין משתמשים שונים באותו המכשיר, לדוגמה חשבון פרטי מול חשבון עסקי. משתמשת נוספת כתבה שחסרה לה לשונית "טרנדים", כדי לדעת מה חם ולאיזה שיח כדאי לה להצטרף. פיצ'רים נוספים שחסרים הם פיד שכולל רק את האנשים שהמשתמש בחר לעקוב אחריהם (כמו בטוויטר), פיצ'רים של פרטיות ועוד.

זעם המשתמשים: החיבור לאינסטגרם

מה שהמשתמשים אהבו בהתחלה במיוחד - הרשמה מהירה במיוחד, באמצעות הקישור לאינסטגרם - הפך כעת למקור זעם אדיר על החברה.

המשתמשים גילו שאם הם מוחקים את חשבון ה־Threads שלהם, הם למעשה מוחקים גם את חשבון האינסטגרם. הקישור בין החשבונות לא רק עוזר, אלא גם כולא את המשתמש עם החשבון שלו ברשת החברתית החדשה, ומנסה לכפות עליו להשאיר את החשבון שלו בחיים.

לזעם הזה הגיב מוסרי כי אפשר לבטל חשבון (deactivate) ולהסתיר את הפרופיל ואת התוכן גם כעת, פשוט לא למחוק אותו. עם זאת, הוא כתב בהודעתו שהם בוחנים אפשרות למחוק את החשבון בנפרד בלי לפגוע באינסטגרם.

המתחרה העיקרי: הטלטלה של X (טוויטר לשעבר)

במקביל לאפליקציה של צוקרברג שעוברת שינויים, גם טוויטר - שפועלת כמעט שני עשורים - חווה טלטלות בחסות אילון מאסק, שרכש אותה באוקטובר האחרון. לאחרונה עברה הרשת החברתית תהליך מיתוג מחדש וכעת היא נקראת X, בנימוק שהשירות הופך יותר ויותר ל"אפליקציית הכול".

המנכ"לית החדשה שמאסק הביא מ־NBC Universal, לינדה יאקרינו, הסבירה שהמהות העכשווית של האפליקציה היא לייצר "חוויות חדשות באודיו, וידאו, הודעות, תשלומים, בנקאות - יצירת שוק גלובלי לרעיונות, סחורות, שירותים והזדמנויות". למעשה, החזון של האפליקציה דומה לאפליקציית WeChat הסינית, שנועדה להיות וואן־סטופ־שופ לקניית מוצרים, בידור, רשת חברתית ועוד.