זולה יותר מדובאי: שלוש עובדות שכדאי לדעת על הממלכה הסעודית

ערב הסעודית מתייצבת בתחתית רשימת המדינות היקרות בעולם - מקום 60 מתוך 101, זולה יותר מאיחוד האמירויות ורומניה • מה עוד כדאי לדעת על הממלכה הערבית העשירה בעולם?

חתונת רג'וה אלחוסיין, נצר למשפחת המלוכה הסעודית, וחוסיין בן עבדאללה, יורש העצר הירדני / צילום: Associated Press
חתונת רג'וה אלחוסיין, נצר למשפחת המלוכה הסעודית, וחוסיין בן עבדאללה, יורש העצר הירדני / צילום: Associated Press

הסכם נורמליזציה בין ישראל לערב הסעודית נראה קרוב מתמיד, ואם ייצא לפועל, ריאד עשויה להתחרות בדובאי ברשימת הערים הפופולריות לתיירות ישראלית. ריכזנו שלושה דברים שכדאי לדעת על ערב הסעודית.

בגיל 37, כמעט-מלך, מוחמד בן סלמאן מסיים את שלטון האוליגרכיה שיצרה אותו | פרשנות
אנרגיה, ביטחון והייטק: פוטנציאל הקשר עם סעודיה
האינטרס הסעודי: האם ישראל בדרך להסכם שלום היסטורי ומי המרוויחים? | ניתוח

1. זולה יותר מדובאי

הריאל הסעודי דומה בערכו לשער השקל, ובשנה האחרונה הוא נע בין כ־80 אגורות לריאל אחד לקצת יותר משקל אחד. אבל נראה שהרבה יותר זול לחיות בערב הסעודית מבישראל. במדד של אתר world data, ערב הסעודית מתייצבת בתחתית רשימת המדינות היקרות בעולם - מקום 60 מתוך 101, זולה יותר מאיחוד האמירויות, ורומניה.

במדד הביג מק, שבוחן את יוקר המחיה במדינות לפי מחיר ההמבורגר של מקדונלד'ס, ערב הסעודית ניצבת במקום ה־37 עם מחיר של 4.53 דולרים, ירידת מחירים של 12%. עם זאת, ייתכן שהמיקום הנמוך נובע גם מכך ששיעור האינפלציה בסעודיה נמוך משמעותית מזה שנמדד במערב בשנה האחרונה, קצב שנתי של 2.7% בחודש יולי, החלום של הבנקים המרכזיים המערביים.

2. קרן ההשקעות הסעודית

בזמן שבוול סטריט ובישראל שוק ההון סיכון בהאטה מסוימת, בערב הסעודית המצב בדיוק הפוך. קרן ההשקעות הציבורית הסעודית, ששוויה מוערך בכ־600 מיליארד דולר, משתמשת בעושר הלאומי כדי להשקיע בחברות מבטיחות, בתוך ומחוץ לערב הסעודית.

בין היתר, הקרן רכשה קבוצות ספורט כמו ניוקאסל יונייטד, ויצרניות מכוניות חשמליות כמו Lucid. היא גם מימנה הקמה של ערים חדשות במדבר הסעודי וסימנה לה למטרה לצבור נכסים בהיקף של 2 טריליון דולר עד שנת 2030. אולי יותר מתשואות פיננסיות על השקעותיה, היעד של הקרן הסעודית היא גיוון מנועי הצמיחה של הממלכה בניסיון להימנע מהישענות על תחום הנפט לבדו. המטרה השנייה של הקרן היא להגביר את השפעתה של סעודיה בבמה העולמית על ידי עיסוק בהשקעות ופרויקטים בפרופיל גבוה, כמו של אלפבית ומטא.

3. החתונה המלכותית

ביוני האחרון התקיימה חתונה מלכותית שאולי לא קיבלה את תשומת הלב הראויה לה: רג'וה אלחוסיין, נצר למשפחת המלוכה הסעודית, נישאה לחוסיין בן עבדאללה, יורש העצר הירדני. החתונה התקיימה בארמון הירדני, בהשתתפות האצולה משתי המדינות, ולא רק. הנסיך הבריטי וויליאם והנסיכה קייט, כמו גם הגברת הראשונה של ארה"ב ג'יל ביידן, הגיעו לאירוע, יחד עם שורה של בני המעמד הגבוה מכל העולם.

המרוויחה הגדולה מהחתונה הזו תהיה בעיקר ירדן. המדינה הענייה מטפחת את הקשרים שלה עם בית המלוכה הסעודי, והממלכה הערבית העשירה בעולם. עם זאת, ברשת רצות שמועות על כך שבן סלמאן לא נתן את ברכתו המלאה לאירוסין, וכי ספק אם לנישואין משמעות מדינית או עסקית מרחיקת לכת.