הבורסה בת"א | סיקור שוטף

מניות הבנייה והביטוח הובילו נעילה חיובית בבורסה

מדד ת"א 35 ננעל בעלייה של כ-0.7% ומדד ת"א 90 הוסיף לערכו כ-1.1% • מדד ת"א בנייה קפץ ב-1.8% ומדד מניות הביטוח עלה בכ-1.7% • השבוע בעונת הדוחות בבורסה בת"א: חברות אמות, בזק, סלקום ואל על צפויות לפרסם את תוצאותיהן הכספיות לרבעון השני של השנה

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock
בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

 

15:52

נעילה חיובית בבורסה. מדד ת"א 35 ננעל בעלייה של כ-0.7% ומדד ת"א 90 הוסיף לערכו כ-1.1%. מדד ת"א בנייה קפץ ב-1.8% ומדד מניות הביטוח בלט עם עלייה של כ-1.7%. מחזור המסחר היה נמוך והסתכם בכ-540 מיליון שקל.

עליות בולטות רשמו בין השאר אופקו, אאורה , אפולו פאוור , פרטנר, דלק רכב , נכסים, טבע , סיפיה וויז'ן  והייפר גלובל 

מנגד, מניות אורמת , פסגות , וואן טכנולוגיות  ופריון נטוורק  בלטו בירידות חדות.

בשוק האג"ח, מדדי התל בונד הקונצרניים רשמו עליות של כ-0.2%. אגרות החוב הממשלתיות השקליות לטווחים ארוכים רשמו עליות של כ-0.9%.

15:06

חברת חלל תקשורת  פרסמה היום דיווח ובו הצעה להסדר חוב, לפירעון מלא של כל חובותיה, אשר תוצג בקרוב באסיפות של מחזיקי האג"ח. דן זיצ'ק , מנכ"ל החברה, ציין כי "אנו מבינים, כי הגשת הסדר חוב עצמאית, הינה תקדימית בשוק ההון הישראלי. יחד עם זאת, לאור מחלוקות פנימיות בין הסדרות, נדרשנו לצעדים אשר מאפשרים לחברה להתמקד בשיפור התוצאות העסקיות ובהמשך מילוי התפוסה בלוויינים. אנו קוראים למחזיקי האג"ח לאשר בהקדם את הסדר החוב אשר יאפשר פירעון מלא של כל חובות החברה ויאפשר לה להמשיך בפעילותה העסקית".

14:07

המדדים המרכזיים בבורסה נסחרים במגמה חיובית: ת"א 35 עולה ב-0.6%, ת"א 90 מזנק בכ- 1.1%. את המגמה החיובית מובילים מדד ת"א בנייה ומדד ת"א ביטוח שעולים בכ-1.6% כל אחד.

בולטות לחיוב מניות אופקו הלת' , דלק רכב , נאייקס , אפולו פאוור  וטבע .

מנגד, מניות אורמת טכנו , פריון נטוורק , אורמד פארמ  וסקופ  נסחרות במגמה שלילית.

בשוק האג"ח, מדדי התל בונד הקונצרניים נסחרים בעליות של כ-0.2%. אגרות החוב הממשלתיות נסחרות במגמה מעורבת. מדד תל גוב שקלי 10 + עולה בכ-1%.

12:45

נמשכת המגמה החיובית בבורסה. מדד ת"א 35 עולה ב-0.5% ומדד ת"א 90 מוסיף לערכו כ-1.2%. מחזור המסחר מסתכם בכ-263 מיליון שקל.

מניית איירטאצ' סולאר  מזנקת. החברה, המפתחת פתרונות רובוטיים לשוק האנרגיה הסולארית, עדכנה היום כי חתמה עם חברת הסולאר ההודית ReNew על הסכמים בהיקף כולל של כ-31 מיליון שקל (כ-8.6 מיליון דולר), עבור מכירה, אספקה, התקנה, תפעול ותחזוקה של מערכות רובוטיות לניקוי יבש של פאנלים סולאריים. במסגרת ההסכמים, תעמוד התמורה לאיירטאצ' על כ-9.5 מיליון שקל בגין הסכם המכירה וההתקנה, כאשר הסכם מתן שירותי התפעול והתחזוקה שיתפרס על פני 25 שנה צפוי להניב לחברה הכנסות נוספות בסכום מצטבר כולל של כ-21.9 מיליון שקל. התקנת הרובוטים צפויה להערכת החברה להסתיים עד סוף המחצית הראשונה של שנת 2024.

11:32

העליות בבורסה מתחזקות: ת"א 35 עולה ב-0.4% ות"א 90 מזנק בכ-1.2%. ת"א 125 עולה ב-0.6%. 

מניית אופקו הלת'  מובילה את המגמה החיובית בבורסה על רקע תוצאות כספיות חזקות שהציגה החברה ברבעון השני של השנה בסוף השבוע האחרון. הכנסות החברה הסתכמו בכ-265 מיליון דולרים, מעל הצפי המוקדם שציפה להכנסות של 202 מיליון דולרים. גם הרווח למניה שהציגה החברה עקף את הצפי המוקדם ועמד על 0.03-.

10:56

המדדים המרכזיים בבורסה נסחרים במגמה חיובית. מדד ת"א 35 עולה ב-0.2%, ת"א 90 עולה ב-0.7% ומדד ת"א 125 מוסיף לערכו 0.3%. בקרב המדדים הענפיים, בולט לחיוב מדד ת"א ביטוח שמזנק בכ-1.5%.

חברת נור אינק , העוסקת במחקר ופיתוח של דיו מבוסס מים למדפסות דיגיטליות, דיווחה הבוקר כי חתמה על הסכם למכירת ואספקת דיו עם יצרנית אירופאית מובילה של מדפסות דיגיטליות בתחום הטקסטיל. עוד דווח כי החברה מעריכה שהרווח הגולמי ממכירות הדיו ללקוח יעמוד על כ- 60%. 

בשוק האג"ח, מדדי התל בונד הקונצרניים נסחרים בעליות של כ-0.3%. אגרות החוב הממשלתיות השקליות לטווחים ארוכים נסחרות בעליות שערים חדות. מדד תל גוב שקלי 10 + מזנק בכ-0.9%.

10:05

שבוע המסחר בבורסה נפתח במגמה מעורבת. מדד ת"א 35 יורד ב-0.1% ומדד ת"א 90 מוסיף לערכו כ-0.6%. ת"א 125 נסחר סביב רמות הבסיס.

בולטות לחיוב מניות שיכון ובינוי , פתאל החזקות , טבע  ולוינשטין נכסים 

מנגד, בולטות לשלילה אורמת טכנו , סקופ , אורמד פארמ  ופריון נטוורק .

חברת ישראייר גרופ  מדווחת כי דירקטוריון החברה אישר רכישת 2 מטוסי 320A Airbus נוספים לצי המטוסים של חברת ישראייר תעופה ותיירות, שצפויים להיקלט במהלך שנת 2024.

09:24

חברת הייפר גלובל , העוסקת באיפיון, תכנון והרכבת מערכות ממוחשבות מותאמות אישית, מדווחת הבוקר כי חתמה על הסכם אספקת פתרונות מחשוב לתחום ה- AI. החברה מעריכה כי ההסכם יסופק במהלך החציון השני של שנת 2023 תמורת 35 מיליון דולרים. 

חברת שיכון ובינוי  דיווחה לפני זמן קצר כי דירקטוריון החברה אישר הקצאה פרטית של כ- 66 מיליון מניות, במחיר של 9 שקלים למניה. התמורה הצפויה בגין הקצאת המניות עומדת על כ-600 מיליון שקל.

07:48

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה בתל אביב

1. שוקי המניות

שבוע המסחר בתל אביב צפוי להיפתח בירידות קלות. ביום חמישי האחרון, המסחר בבורסה המקומית התנהל במגמה מעורבת עם נטייה לירידות במדדים המובילים. מדד ת"א 35 סיכם שבוע כמעט ללא שינוי.

בצהרי יום חמישי הבנק האמריקאי סיטי פרסם דוח פסימי בנוגע לכלכלה הישראלית שבו הפחית את תחזית הצמיחה מ־4.0% ל־3.4% עד שנת 2025. בבנק מסבירים כי בטווח הקצר, החקיקה המשפטית פוגעת בצמיחה בישראל בשל השיבושים שהיא מייצרת בפעילות הכלכלית לאור המחאות, אולם להערכתם הפגיעה המשמעותית יותר בפעילות המשק תבוא לידי ביטוי בטווח הבינוני. גורמים נוספים שהם מציינים כעלולים לפגוע בקצב הצמיחה של ישראל הם מגוון החלטות אחרות של הממשלה, כגון הקצאות התקציב ומדיניות החינוך.

הצמיחה תתכווץ בגלל התקציב, הרפורמה המשפטית תכביד: סיטי בדוח פסימי על הכלכלה הישראלית 

בורסות וול סטריט ננעלו בירידות ביום ו', לאחר יום מסחר תנודתי. מדד הדאו ג'ונס ירד ב-0.4%, ה-S&P 500 ננעל בירידות של כ-0.5%, והנאסד"ק השיל מערכו 0.3%. בסיכום שבועי, ה-S&P 500 והנאסד"ק רשמו את השבוע הגרוע ביותר מאז מרץ וירדו בממוצע שבועי בכ-2.8% ו-2.3%, בהתאמה. הדאו ג'ונס ירד בממוצע שבועי בכ-1%.

במבט שנתי, בארה"ב, מדד ה-S&P 500 עלה מתחילת השנה ב־17.6% ומדד הנאסד"ק ב־33.5%, לעומת עלייה של 3.3% בלבד במדד ת"א 35. השבוע כזכור הורידה סוכנות הדירוג פיץ' את דירוג האשראי של ארה"ב מ־AAA ל־AA פלוס.

החוב שזינק והתנהלות הממשל: הסיבות שהורידו את הדירוג של ארה"ב אחרי 12 שנה 

נועם מאירוביץ', מנהל השקעות בכיר במגדל שוקי הון, סבור שהשוק המקומי נמצא "בעמדת המתנה", ומאפיין כי הזירה המקומית התנהלה בשקט יחסי בימים החולפים, בעוד שבזירה הבינלאומית התרחשו הפתעות מכיוונים שונים: בארה"ב הורדת הדירוג כאמור, והודעת הבנק המרכזי ביפן על העלאת טווח התשואות שבהן יכולות להיסחר אג"ח ממשלתיות.

השבוע בעונת הדוחות בבורסה בת"א חברת הנדל"ן אמות , חברות התקשורת בזק ,סלקום  וחברת התעופה אל על  יפרסמו את תוצאותיהן הכספיות לרבעון השני של השנה.

בוול סטריט צפויות לפרסם את דוחותיהן חברות  פלנטיר  ועליבאבא , חברת התרופות אלי לילי , חברת המשלוחים UPS , חברת המדיה וולט דיסני  ויצרנית הרכב הונדה . יפורסמו גם דוחות רבים של חברות ישראליות שנסחרות בוול סטריט, ביניהן חברות המלצות התוכן אאוטבריין  וטאבולה , חברת הגיימינג  פלייטיקה   ויצרנית משטחי העבודה אבן קיסר .

2. שוקי האג"ח

בישראל ירדו ביום חמישי המדדים המובילים בשוק החוב. בשוקי העולם, כאמור בוצע השבוע ביפן שינוי מהותי הנוגע לאג"ח הממשלה. מאירוביץ' ממגדל שוקי הון מציין בהקשר זה כי "עד עכשיו, המדיניות המוניטרית של הבנק המרכזי ביפן הייתה המרחיבה ביותר בכלכלות המערב, וכעת הוא נוקט בצעד המעיד על שינוי כיוון".

"יש הרבה משקיעים יפניים המחזיקים אג"ח אמריקאיות, אולם אם האטרקטיביות של תשואת האג"ח היפניות תגדל, לא מן הנמנע שאותם משקיעים ימכרו אג"ח אמריקאיות ויקנו במקומן אג"ח יפניות. כבר השבוע ראינו ירידות בתגובה בשוק האמריקאי".

בארה"ב, באגרות החוב הממשלתיות נרשמה ירידת תשואות קלה ביום שישי האחרון. התשואה על אג"ח ארה"ב ל-10 שנים ירדה ל-4.04% והתשואה על אג"ח לשנתיים ירדה ל-4.76%.

3. שוקי הסחורות והמטבעות

ביום שישי השקל התחזק מול הדולר והאירו, וגם בסיכום שבועי השקל התחזק לעומת המטבעות הזרים. ביום שישי שער הדולר עמד על 3.65 שקלים לעומת שער של 3.71 שקלים בסוף השבוע שעבר. כך גם במסחר באירו: בסיום המסחר ביום שישי השער עמד על כ־4.02 שקלים, זאת בהשוואה ל־4.07 שקלים בסוף השבוע שעבר.

עם זאת, מתחילת השנה השקל נחלש מול שני המטבעות הללו: בסוף שנת 2022 שער הדולר היה 3.52 שקלים ושער האירו היה 3.75 שקלים.

בשוק הסחורות, מחירי הנפט זינקו בכ-1.2% ביום שישי האחרון. מחיר חבית נפט מסוג ברנט נסחר סביב 86.2 דולרים. מחירה של חבית נפט מסוג WTI עמד על 82.6 דולרים.

4. מאקרו

ביום שישי האחרון פורסמו נתוני התעסוקה בארה"ב לחודש יולי שהצביעו על התקררות של המשק האמריקאי: מספר המשרות החדשות שנוספו ביולי עמד על 187 אלף, פחות מהתחזיות המוקדמות (200 אלף) והרמה הנמוכה ביותר מאז דצמבר 2020. לעומת זאת, שיעור האבטלה ירד ל-3.5% וקצב עליית השכר השנתית עומדת על 4.4% - מעל הצפי.

שוק העבודה האמריקאי מראה סימני התקררות: מספר המשרות החדשות מתחת לצפי 

רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי במזרחי טפחות, התייחס לנתונים: "למרות התמתנות של תוספת מקומות עבודה, שיעור הבלתי מועסקים מצביע, כאמור, על תעסוקה כמעט מלאה ובתוך כך נמשכת עלייה מהירה, יחסית, של השכר. יש לשים לב כי השכר לשעת עבודה עלה ב-12 החודשים האחרונים משמעותית יותר מעליית האינפלציה וכוח הקנייה של משקי הבית גדל. כך או כך, המשק לא רושם את ההתמתנות שהבנק הפדרלי היה רצה לראות".

"מה הלאה מבחינת השלכות על הריבית? מחד, כאמור, האינפלציה רושמת ירידה חדה וב-12 החודשים האחרונים עמדה על 3% בלבד. בהקשר זה, ברבע השני של השנה גדלה התפוקה העסקית בארצות הברית ב-2.4% על אף ירידה של 1.3% במספר שעות העבודה, נתון המצביע על גידול בפריון העבודה ועשוי כשלעצמו להוות בלם נוסף לעליות המחירים בארצות הברית".

"מנגד, שוק העבודה עדיין הדוק, גם לאחר התוספות הקטנות של החודשיים האחרונים. יש לציין כי לפי התחזית האחרונה של הבנק הפדרלי יעמוד שיעור הבלתי מועסקים על 4.1% השנה ו-4.5% בשנה הבאה. הנתון האחרון (ירידה של שיעור הבלתי מועסקים) מרחיק את המצב בפועל מתחזית הפד".

"לכן, לחצי מחירים מכיוון השכר והמשך אבטלה נמוכה עדיין מהווים גורם סיכון שיקשה על הבנק הפדרלי לאותת, בתקופה הנראית לעין, על הורדה של הריבית. כמו כן, הנתונים כשלעצמם עשויים לאפשר לבנק הפדרלי, אם ירצה בכך, להצדיק העלאה נוספת של הריבית בחודש הבא".

בשבוע הקרוב יתפרסמו נתוני מאקרו שונים, אשר הבולטים בהם - נתוני מדד המחירים לצרכן במדינות שונות, כולל ארה"ב, הודו, סין, גרמניה, צרפת ואיטליה. פרט לכך יפורסמו שיעור האבטלה בשוויץ, נתוני הייצור התעשייתי בגרמניה, נתוני נדל"ן בבריטניה, הוצאות משקי הבית ביפן, ונתוני היבוא והייצור בסין ובארה"ב.

5. תחזית

לאחר הורדת דירוג החוב של ארה"ב על־ידי פיץ', התייחס הכלכלן הראשי של בנק לאומי, ד"ר גיל בפמן, לנושא ולדינמיקה התקציבית בארה"ב. בפמן מזכיר שכיום רק מודי'ס נותרה עם דירוג AAA לארה"ב, לאחר ש־S&P הפחיתה את הדירוג עוד ב־2011.

"מבחינת נתוני הרקע של ארה"ב, הגירעון התקציבי גבוה מאוד, ברמה של כ־8.5% תוצר בשנה האחרונה, שהם כ־2.25 טריליון דולר", כתב בפמן. לדבריו, ישנה חולשה ניכרת בהכנסות המדינה ממסים, תוך ירידה ריאלית ניכרת בשנה האחרונה. "היכולת להעלות את ההכנסות במידה משמעותית הינה מוגבלת ותלויה בעיקר בפעילות הכלכלית, הרכבה וקצב התרחבותה. לא נראה שהממשל יפעל להעלאת שיעורי מס בעת הנוכחית, מה גם שהעלאה כזו לא תמיד יעילה".

באשר לקיצוץ בהוצאות, הוא מציין שהוסכם בעסקת תקרת החוב להגביל את הגידול של חלק קטן יחסית ממרכיבי ההוצאה הציבורית, כך שזה לא יהיה גורם מאוד משמעותי בהפחתת הגירעון בקרוב. "לנוכח החוב הגדול של ממשלת ארה"ב, ועליית הריביות לטווחים השונים, נטל המימון של החוב הממשלתי גדול ומוסיף גם הוא תוספת כבדה לגירעון הממשלתי" מוסיף בפמן. "לכן, הצפי הוא לירידה מוגבלת בלבד בגירעון לכ־6% תוצר ב־2024".

להערכתו, בשל הכבדת העומס המימוני, "נראה שסביבת התשואות של אג"ח הממשל ל־10 שנים תישמר על כ־3.9%־4.2% בעתיד הנראה לעין".