נחשף בגלובס: זנלכל מוכרת את מפעל השימורים ב-154 מיליון שקל

ממכירת הנכס לקרן הנדל"ן מניבים תרשום יצרנית השימורים רווח של עשרות מיליוני שקלים ותזרים חיובי של כ-115 מיליון שקל • בד בבד עם המכירה תשכור זנלכל את המפעל ל-15 שנה עם אופציה להארכה

מוצרי יכין / צילום: אתר החברה
מוצרי יכין / צילום: אתר החברה

יצרנית שימורי המזון זנלכל מוכרת את המפעל שלה באזור התעשייה אלון תבור לקרן ההשקעות בנדל"ן מניבים, תמורת 154 מיליון שקל (פלוס מע"מ)  וזאת כפי שנחשף בגלובס לפני חודשיים. בעקבות המכירה צפויה זנלכל  לרשום רווח של עשרות מיליוני שקלים מהעסקה בדוחותיה הכספיים. מקדמה על סך 15.4 מיליון שקל (בתוספת מע"מ) הופקדה במעמד חתימת החוזה.

ביוג'ן מקבלת אישור שלישי מה-FDA, והישראלית שמגייסת 49 מיליון דולר | השבוע בביומד
ההנפקה של בינוי ושיכון: למה הבעלים נתי סיידוף נשאר בחוץ?

העסקה שנחתמה היא עסקת מכירה ושכירות חוזרת של המתחם (Sale & Leaseback) ע"י זנלכל כאשר על פי חוזה השכירות, שייכנס לתוקף עם השלמת המכירה, תקופת השכירות היא ל-15 שנה ולזנלכל יש אופציה להאריך את השכירות לתקופה נוספת של 9 שנים ו-11 חודשים.

דמי השכירות יעמדו על 10 מיליון שקל פלוס מע"מ לשנה, צמודים למדד המחירים לצרכן, והם יעודכנו בשיעור של 4% במהלך תקופת האופציה, ככל שתמומש. מניבים מציינת כי על פי חוזה השכירות, ה-NOI השנתי על סך כ-10 מיליון שקל משקף תשואה של כ-6.5% ביחס למחיר העסקה. תשלום התמורה בגין העסקה ישולם מיתרות המזומן שבידי קרן מניבים וכן באמצעות גיוס חוב. 

כפי שפורסם בגלובס, המפעל רשום בספרי זנלכל בשווי של כ-50 מיליון שקל בלבד, כך שהשלמת המכירה תניב לחברה רווח הון משמעותי. זנלכל מעריכה שההפרש בין תמורת המכר לבין העלות המופחתת של הנכס ועלויות העסקה יסתכם ל-121 מיליון שקל, ובניכוי מס הכנסה של 23%, לסך כ-86.5 מיליון שקל. בדוחות הכספיים לרבעון השלישי זנלכל צופה להכיר ברווח חשבונאי לפני מס בסך 40 מיליון שקל, כאשר על פני תקופת השכירות יוכר רווח חשבונאי נוסף. נוסף על כך לחברה צפוי להיווצר תזרים חיובי (תמורה בניכוי עלויות מכירה ומיסים) של כ-115 מיליון שקל.

המתחם שנמכר הוא בשטח של כ-60 דונם באזור התעשייה אלון תבור (עמק יזרעאל), שכולל שטח בנוי של כ-27 אלף מ"ר. לרשות מקרקעי ישראל (רמ"י) מוקנית זכות סירוב, לפיה היא רשאית להחזיר לעצמה את החזקה והזכויות באתר הנמכר, תמורת מחיר הממכר ובתקופה שנקבעה.

לפני המכירה: זנלכל רכשה את מחלבות רמת הגולן 

זנלכל, בשליטת היו"ר יעקב שינפלד, הוקמה בשנת 1940 ונסחרת כיום בשווי של 263 מיליון שקל. בין מותגי החברה - יכין, פרי מבורך ופרי זה. החברה פועלת בתחום הייצור, השיווק והמכירה של מוצרי ירקות ופירות משומרים, ובאתר באלון תבור מתבצע הייצור שלה - קליטת מוצרי הירק והפרי, עיבוד, אריזה והעברה לאחסון.

לפני מספר חודשים הגישה זנלכל הצעה לרכישת מחלבות רמת הגולן, לרבות נכסי המחלבה, קווי ייצור, עיבוד ואריזה, ציוד קבוע, נכס המקרקעין בקצרין ועוד. הצעתה בסך 33 מיליון שקל הייתה הזוכה ולצורך מימון העסקה זנלכל חתמה על שתי הלוואות בנקאיות בסך כולל של 23 מיליון שקל, הנושאות ריבית שנתית של פריים בתוספת 0.5%, לתקופה של ארבע שנים.

בדיווח לבורסה אודות הרכישה ציינה זנלכל כי בכוונתה להשקיע במחלבה בשנה הקרובה 5-10 מיליון שקל וכי בכוונתה להמשיך להעסיק את עובדי המחלבה בכל אתריה, לייצב את פעילות המחלבה מבחינה תפעולית, טכנולוגית ומסחרית. מחלבות רמת הגולן המעסיקה כ־100 עובדים קבועים היא המחלבה החמישית בגודלה בישראל.

ברבעון הראשון של 2023 זנלכל רשמה הכנסות של 72.3 מיליון שקל, צמיחה של 31.2% ביחס לרבעון המקביל בשנת 2022. הרווח התפעולי שלה גדל ב-55.2% ל-11.3 מיליון שקל והרווח הנקי הסתכם ב-7.1 מיליון שקל, לעומת 4.6 מיליון שקל ברבעון המקביל.

"הנכס יתרום למניבים תזרים יציב ומשמעותי"

הרוכשת, קרן הריט מניבים , נסחרת בבורסה לפי שווי של כ-1.1 מיליארד שקל. היא עוסקת ברכישת נכסים מניבים בתחומי התעשייה, לוגיסטיקה, משרדים, היי-טק ומסחר, לצורך השכרתם.

עופר אברם, מנכ"ל מניבים קרן הריט החדשה, מסר כי הנכס שנרכש מושכר לשוכר איכותי ולתקופה ארוכה ויתרום למניבים תזרים יציב ומשמעותי. לדבריו, "באמצעות העסקה אנחנו מעבים את פורטפוליו הנכסים שלנו בנכס נוסף בתחום התעשייה והלוגיסטיקה שמהווה חלק משמעותי מבידולה של מניבים ביחס לחברות נדל"ן אחרות. מאחר שהנכס יושכר מיד עם השלמת העסקה, תחילת ההנבה תהיה במהלך השבועות הקרובים ותשפיע על הפרמטרים התפעוליים השונים של החברה באופן כמעט מיידי".

ברבעון הראשון של השנה הסתכמו הכנסות הקרן מדמי שכירות וניהול ב-47 מיליון שקל, עלייה של 26.1% בהשוואה לרבעון המקביל ב-2022. בשורה התחתונה עברה מניבים לרווח של כ-15 מיליון שקל, לעומת הפסד של 7.1 מיליון שקל ברבעון המקביל.