משרד השיכון יחלק מענקים של 50 אלף שקל לרכישת דירה זולה. כך זה צפוי לעבוד

במסגרת המהלך, יוגרלו כ-1,000 מענקים לרכישת דירת יד שנייה, במחיר של עד 600 אלף שקל, בקרב מחוסרי דיור וזכאי משרד השיכון והבינוי • לגלובס נודע כי מתגבשת החלטה לפיה כדי לקבל את המענק, הזוכים יצטרכו לממש אותו תוך חצי שנה בלבד • משרד השיכון: "התוכנית תושק כפיילוט שילווה במחקר אפקטיבי רציף לבחינת ההיענות וההשפעה על שוק הדיור בישראל"

שר השיכון והבינוי, יצחק גולדקנופף / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט
שר השיכון והבינוי, יצחק גולדקנופף / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הגרלת המענקים הראשונה צפויה להתפרסם בקרוב, במסגרתה יוגרלו כ-1,000 מענקים של 50 אלף שקל לרכישת דירת יד שנייה, במחיר של עד 600 אלף שקל בקרב מחוסרי דיור וזכאי משרד הבינוי והשיכון.

השיטה הכי שחוקה והכי כושלת לטיפול במשבר הדיור חוזרת | פרשנות
מחוץ להישג יד: איך קפצה כמות הדירות להשכרה ב-40% בתוך עשור | ניתוח גלובס
חפר מתחת ליסודות ופיצל דירה. מה קבע ביהמ"ש?

ממידע שהגיע לידי 'גלובס', מסתמן כי מתגבשת החלטה לפיה מי שיזכה בהגרלה יצטרך לרכוש דירה זולה, בתוך זמן קצר של חצי שנה מיום הזכייה לצורך קבלת המענק בסכום של 50 אלף שקל. ישנם לחצים להאריך את משך הזמן הקצר שניתן למימוש.

ההחלטה שלוותה בביקורת משום השפעתה הזניחה, מעלה שאלה נוספת - עד כמה 1,000 הזוכים יזכו לממש את זכייתם בפרק הזמן שייקבע. מחיפוש מקרי באתר יד 2 בטווח המחירים 300-600 אלף שקל, נמצאו כ-350 דירות בערים בצפון כמו טבריה, חיפה ועפולה; ובדרום, בערד ירוחם, בדימונה, בבאר שבע ובאילת. הדירות בנות כ-15-65 מ״ר, כאשר חלקן לא בהכרח ראויות למגורים.

בהחלטת הקבינט לאישור תכנית המענקים, צוין כי משרד הבינוי והשיכון ואגף החשב הכללי במשרד האוצר נדרשים להשלים את גיבוש וקביעת ההנחיות המפורטות בדבר כללי המענק ואופן מימושו, לרבות בכל הקשור בלוחות הזמנים למימוש הזכאות בתוך 45 ימים (ההחלטה בתוקף מיום 6.7.23). התוכנית מתוקצבת ב-100 מיליון שקל בשנתיים הקרובות ותאפשר מענקים לכ-2,000 זוכים.

המענק יינתן ליחיד או לתא משפחתי שהוכרו כמחוסרי דירה על־ידי משרד השיכון והבינוי. הדירה צריכה להיות דירת יד שנייה, שאינה מקבלן ושבנייתה הסתיימה, במחיר שאינו נמוך מ-300 אלף שקל ולא עולה על 600 אלף שקל; זאת, בהתאם לחוזה הרכישה ובתנאי שבמסגרת העסקה כל הזכויות נרכשו בה ולא חלקים מן הדירה.

כמו כן, הדירה לא תירכש מכוח חוק הדיור הציבורי (זכויות רכישה), כך שבעלי אפשרות לרכישת דירתם בדיור הציבורי לא יוכלו לרכוש במענק זה את דירתם.

בדומה לתכניות הממשלתיות השונות כמו דירה בהנחה ומחיר למשתכן, מקבל המענק לא יעביר זכויותיו בדירה במשך חמש שנים ממועד רכישתה. אי עמידה בסעיף זה יגרור החזרת סכום המענק בתוספת ריבית והצמדה. כמו כן, במידה שזוכים בהגרלה במענק - לא יתאפשר להשתתף בתוכניות דירה בהנחה.

תגובת משרד הבינוי והשיכון

"משרד הבינוי והשיכון משקיע משאבים ותקציבים רבים ופועל כל העת, במטרה לייצר פתרונות דיור לכלל האוכלוסייה. עד כה מעל ל-108,000 משקי בית זכו בתכניות 'דירה בהנחה'. כמו כן, המשרד מסייע בשכ"ד ל כ-200,000 משפחות ומספק דיור ציבורי לאוכלוסייה הזכאית.

תכנית המענקים ברכישת דירות יד שנייה הינה כלי בסל הכלים המגוון שמציע המשרד, ומטרתה לתת מענה נוסף עבור אזרחי ישראל.

ראשית, גורמי המקצוע במשרד מבצעים כעת עבודת מטה עם הגורמים הרלוונטיים כדי לגבש את כללי המימוש בהתאם להחלטת הממשלה בנושא, ובימים הקרובים הכללים יפורסמו.

שנית, נדגיש כי תוכנית זו תושק כפיילוט שילווה במחקר אפקטיבי רציף לבחינת ההיענות וההשפעה על שוק הדיור בישראל.

באשר לנושא משך הזמן למימוש השכייה בקבלת המענק, כפי שצוין מעלה, כללי התכנית המלאים יפורסמו בקרוב. נציין כי מבדיקת המשרד נראה כי בשוק כיום ישנן אלפי דירות זמינות ברחבי הארץ, העונות לתנאי החלטת הממשלה".