התנודות הקיצוניות בשווקים דחפו לשיא את הפופולריות של הזהב

התנודות הקיצוניות בשוקי המניות והאג"ח בארה"ב דחפו לשיאים את הפופולריות של המתכת היקרה בקרב משקיעים רגילים • אולם, בוול סטריט מעריכים שהעליות במחירי הזהב לא יימשכו עוד זמן רב, וכי הריביות הגבוהות יגדילו את התחרות מול אפיקים אחרים על התשואה

מטילי זהב / צילום: Associated Press, Mike Groll
מטילי זהב / צילום: Associated Press, Mike Groll

ג'ו סוסאנו הפסיד אלפי דולרים מכספי הפרישה שלו כשהימר על מניות ביוטכנולוגיה בתחילת 2021. כעת מהנדס האינטגרציה בן ה־44 ממסצ'וסטס שם את כספו באפיק השקעה שערכו מחזיק מעמד כבר זמן רב: מטבעות זהב.

"מתכות יקרות הן סוג של ביטחון שנותן לי לישון בלילה, כי אני מחזיק בהן ואף אחד לא יכול להזיק לי", אמר סוסאנו. "לא אמצא את עצמי בתור לפת לחם איפשהו".

סוסאנו לא לבד. יותר משנה של אינפלציה, העלאות ריבית, קריסות בנקים ושיגעון בשוק ההון האמריקאי משכו הרבה משקיעים פרטיים למתכות דוגמת כמו זהב וכסף.

שלושה אירועים, שלוש יבשות, יממה אחת: אי-הוודאות העולמית גוברת 
ימים סוערים בשוק האג״ח: איך תושפע ישראל ואיפה כדאי להשקיע

מחירי הזהב עלו בכ־8% השנה לכ־1,970 דולר לאונקיה, כולל העלייה ממרץ שנגרמה עקב משבר הבנקים, שהביא את המחיר קרוב לשיא שנרשם ב־2020 בסך 2,069.40 דולר לאונקיה.

 

אחוז האמריקאים שמאמינים שזהב הוא ההשקעה הטובה ביותר לטווח ארוך זינק השנה מ־15% ב־2022 ל־26% השנה, על פי דוח של גאלופ ממאי. לעומתם שיעור אלו המעדיפים מניות ירד ל־18% מ־24% בשנה שעברה, והמעדיפים אג"ח גדלו בהיקפם מ־4% ל־7%.

המטבעה בארה"ב מכרה מטבעות בשווי 5.56 מיליון אונקיות זהב מאז פרוץ מגפת הקורונה במרץ 2020, בהשוואה ל־3.26 מיליון בתקופה של ארבע השנים שקדמו לכך. מאט מלאו, מנהל בבית המסחר למתכות יקרות SchiffGold, מספר שהכנסות החברה הגיעו לשיא בתחילת האביב.

"בהחלט הייתה צבירה הדרגתית על ידי כמעט כל סוגי המשקיעים - מוסדיים ופרטיים", אמר ג'ורג' מילינג־סטנלי, מנהל אסטרטגיות זהב ב־State Street Global Advisors.

חוף מבטחים משחר ההיסטוריה

הזהב נחשב כבר מאות שנים לנכס צובר ערך, החל מתקופת תות אנך אמון ועד כריסטופר קולומבוס, ובמשך מאות שנים תפקד כבסיס לכסף עצמו. עדיין יש טונות של זהב בפורט נוקס (אתר האחסון המבוצר של מטילי מתכת בארה"ב), למרות ההחלטה של הנשיא לשעבר ריצ'רד ניקסון לסיים את ההצמדה בין הדולר לזהב ב־1971. משקיעים מודרניים לעיתים קרובות רואים זהב כהגנה יציבה יחסית נגד אינפלציה או טלטלות בשוק.

להחזיק זהב משמעותו לוותר על הרווחים במניות ועל תשלומי דיבידנד, או על ההכנסה מריבית שמביאות איגרות חוב. יועצים פיננסיים לעתים קרובות ממליצים למשקיעים להקצות חלק מהכסף לזהב, אבל לרוב אחוז קטן מסך הפרוטפוליו.

מה שנמצא מאחורי המשיכה של זהב לאחרונה הוא שמשקיעים רבים חוששים שהראלי של שוק המניות השנה מרוכז בכמה מניות טכנולוגיה, מה שמותיר את המדדים פגיעים לנסיגה אם אפילו חברה אחת או שתיים יעשו צעד שגוי בדרך. אג"ח ממשלתיות שוב נמכרות ב־Selloff. הדולר ירד משיא של 20 שנה שאליו הגיע בשנה שעברה, כך שכיום יותר זול למשקיעים זרים לרכוש זהב, המתומחר בדולרים.

סקוט וולדרידג', בן 43, אמר שמשבר הבנקאות השנה עודד אותו להגביר את הרכישות של מה שמכונה "עיגולי זהב", מטבעות המוטבעים על ידי חברות פרטיות. הוא יצא לגמרי משוק המניות והאג"ח ב־2018, משחשש שתנודתיות השוק תפגע בתשואות שלו.

"כשאתה קונה מתכות ומחזיק אותן, זה לא משנה אם המחיר עולה או יורד, אתה עדיין מרגיש טוב לגבי זה", אמר וולדרידג', נהג מונית המתגורר באינדיאנפוליס. "ירידה במחיר של מתכת יקרה משמעותה שיש לך הזדמנות לקנות יותר, ועלייה משמעותה שהשווי נטו שלך עולה, כך שזה ווין־ווין".

חששות מהאטה בזמן המגפה הביאו את הזהב ב־2020 לשיאים, אבל המחירים ירדו ב־2021 והיו ברובם שטוחים ב־2022, ואכזבו את מי שקיוו להקלה מהמחירים הגבוהים יותר לצרכנים.

כ־20% מהמשקיעים האמריקאים מחזיקים כיום גם זהב בתיקי ההשקעות שלהם, וההקצאה הממוצעת לזהב היא 14% מהתיק, כך דווח בסקר של SPDR שיצא ביוני. יותר מחצי מהמשיבים לסקר אמרו שהם צפויים להגדיל את ההקצאה לזהב בשישה עד 13 החודשים הבאים, כך נכתב בדוח.

בוול סטריט לא מצפים שהעליות יימשכו עוד זמן רב. רבים צופים שריביות גבוהות יותר ימשיכו עוד זמן מה, ויפעילו לחץ על זהב בכך שיגדילו את התחרות מול השקעות המשלמות תשואה כמו אג"ח. אנליסטים של HSBC צופים שזהב ייסחר בין 1,850 דולר ל־1,970 דולר השנה. בבנק אמריקה חוזים מחיר של 1,923 דולר עד סוף השנה.

לא כל הנוצץ מציג רווחים גדולים

משקיעים משכו כ־2.07 מיליארד דולר מאז סוף מרץ 2020 מקרן הסל SPDR Gold Shares, קרן הסל הגדולה ביותר המגובה בזהב אמיתי, שיש לה כ־56 מיליארד דולר בנכסים בניהולה. לקרן נכנסו כספים בגובה כ־10.36 מיליארד דולר בתקופת ארבע השנים שלפני כן.

ג'ון אינגרם, שותף ומנהל השקעות ראשי ב־Crestwood Advisots מבוסטון, נותר זהיר לגבי הזהב, שהוא אומר שלא שווה להוציא עליו כסף כי לרוב הוא לא מציג רווחים משמעותיים. "זו דרך מאוד יקרה לגדר תיק השקעות", אמר אינגרם. "אולי כבר עדיף לקנות איגרות חוב".

ברט וויליאמס, בעל כמה נכסי מקרקעין בן 62 מאלבקרקי, ניו מקסיקו, זהיר לגבי השקעות במתכות יקרות לאחר שקנה אשתקד מטבעות כסף בעצת יועץ פיננסי. המתכת הציגה עלייה צנועה של 3% בטרם ירדה השנה ב־1.5%.

"קיבלתי הרבה כסף (סילבר) נוצץ, אבל לא רווח", אמר וויליאמס. "לו הייתי יכול לסחור בו, הייתי נפטר מכולו בשנייה תמורת נכס נדל"ן".

סוסאנו דווקא, אוגר את מטבעות הזהב שלו לעת עתה. הוא עדיין חש את הצריבה של הפסדיו ממניות, אז הוא החליט לא לגעת באחד מתיקי ההשקעות בחשבונות הפנסיה שלו עד שיוכל להעסיק מנהל השקעות מקצועי.

"כואב לי הלב להיזכר בזה. מה חשבתי לעצמי?" מקונן סוסאנו. "הפסדתי המון כסף, אז שיניתי דיסקט והתחלתי לחפש דרך להתייצב, ושיהיה לי משהו שאני לא צריך לחשוש לגביו בשום צורה".