ראשי המשק לרה"מ: "אל תתן יד לפגיעה בלתי-הפיכה בחברה הערבית"

בכירות ובכירים רבים במשק ובארגוני התעסוקה פנו לרה"מ נתניהו לאחר הודעת שר האוצר שלא לאפשר העברת תקציבים לרשויות הערביות • במכתב נאמר כי "ביטול תוכנית החומש יוביל באופן מידי להעמקת הפערים, יחריף את העוני ואת הפשיעה ויביא לפגיעה משמעותית וארוכת טווח בכלכלת המדינה""

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ’ / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ’ / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

מתרחבת ההתנגדות להחלטתו של שר האוצר בצלאל סמוטריץ' שלא לאפשר העברת תקציבים לרשויות הערביות: מנכ''לי ומנכ''ליות המועצה העסקית ופורום העמותות של מיזם קו אימפקט - המקדם תעסוקה בחברה הערבית, שיגרו היום (ה') מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו, ובו התריעו מפני ההשלכות שעלולות להיווצר מפגיעה בצמצום הפערים הכלכליים בין החברה הערבית לחברה הכללית.

דירוג החברות הביטחוניות המובילות בעולם: איפה נמצאות הישראליות?
האם האזהרה שקיבלה מאי גולן מוועדת האתיקה היא תקדימית? | המשרוקית של גלובס

על המכתב חתומים בכירות ובכירים רבים במשק ובארגוני התעסוקה, בהם אלונה בר-און, מו"ל ובעלים משותפת בגלובס; אילן בירנפלד, יו"ר ומנהל עסקים ראשי בחברת דלויט ישראל; זקי דיאב, שותף במשרד א. שניאורנסון, דיאב ושות'; יורם מובשוביץ, שותף ומנכ"ל משרד עורכי הדין מיתר; יניב שיראזי, מנכ''ל קבוצת כלמוביל; דוד פורר, יו"ר ובעלים קבוצת ניאופרם; מג'די כיתאני, מנכ"ל אלמשהדאווי קינגסטור; רים יונס, בעלים חברת אלפה אומגה; ונועם לאוטמן, יו"ר קרן לאוטמן. 

למכתב המלא לחצו כאן

הבכירים כתבו לרה"מ "אנו, מנכ"ליות ומנכ"לי החברות והארגונים המובילים של המגזר העסקי והמגזר האזרחי בישראל, המעסיקים את כלל קבוצות האוכלוסייה המרכיבות את החברה הישראלית, לרבות עובדות ועובדים מהחברה הערבית, מודאגים/ות וקוראות /ים לך - אל תתן ידך לפגיעה בלתי-הפיכה בחברה הערבית". 

לדבריהם, החברה הערבית, שמהווה 21% מאוכלוסיית המדינה, היא "אוכלוסייה שחווה הזנחה ארוכת שנים אשר משפיעה על יכולתה לקחת חלק פעיל בחיזוק כלכלת המדינה כפי שמצופה ונדרש, חברה שמשלמת מחיר גבוה אל מול מגפת פשיעה יומיומית ובלתי פוסקת".

בנוגע להודעת סמוטריץ', הם הוסיפו: "אנו שומעים בדאגה עמוקה את הקולות בממשלה, סביב ביטול תקציבים ייעודיים מתוכם החלטת הממשלה 550, בין אם באמצעות הסטת תקציבים או בכוונה לדון מחדש בהחלטה זו. קולות אלו מחבלים במאמצים שהושקעו מזה עשור ביצירת וביסוס אקוסיסטם חזק המכיל את כלל הכוחות במשק, בכללם הממשלה. ביטול תוכנית החומש יוביל באופן מידי להעמקת הפערים, יחריף את העוני ואת הפשיעה ויביא לפגיעה משמעותית וארוכת טווח בכלכלת המדינה".

בסיכום המכתב, החותמים ביקשו מנתניהו "להמשיך את תמיכת הממשלה ביסודות שנבנו ובחיזוק ערכים של לכידות חברתית במגזר העסקי בפרט ובחברה הישראלית בכלל.
מאמצים רבים ותקציבים עצומים שהושקעו בעשור האחרון, כולל תכניות ופרויקטים הנמצאים בשלבי ביצוע שונים , מתחילים לשאת פרי, ואנו עדים לכך בתוך הארגונים שלנו, בהם ערבים ויהודים עובדים בשותפות מלאה, רואים עצמם כשווים, מחזקים ובונים את תרבות וכלכלת העתיד, תרבות ה-ביחד. הורדה לטמיון של מאמצים ותקציבים אלה תהיה הרת אסון של ממש לכלכלת ישראל ולחברה הישראלית כולה".

סמוטריץ: "ההחלטה היא להקפיא תקציב קטן שמקורו בכספים פוליטיים"

נזכיר כי שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מסר אמש הצהרה לתקשורת בנושא. "הממשלה הלאומית שלנו ומשרד האוצר בראשותי מתקצבים את החברה הערבית בישראל במיליארדי שקלים בזכות ולא בחסד. ההחלטה הנוכחית שלי להקפיא תקציב קטן שמקורו בכספים פוליטיים קואליציוניים של מנסור עבאס ולהתנות אותו בישומם של מנגנוני פיקוח ובקרה נועדה לוודא שהכסף הזה יגיע אליכם ולא לגורמי הפשיעה והטרור שפוגעים בראש ובראשונה בכם. זה קודם כול אינטרס שלכם, פשוט כי אתם הראשונים שסובלים מכך".

לדבריו, "מרבית המאבקים בין ארגוני הפשיעה בחברה הערבית היום הם מאבקי שליטה וטריטוריה במשאבי מדינה האדירים שמושקעים, בצדק, בחברה הערבית. מאבקים על מכרזי בנייה ופיתוח, תשתיות, פינוי אשפה, גינון, הסעות וכד'. כשהמדינה השקיעה פחות תקציבים בחברה הערבית לא היה על מה להילחם. ככל שהמדינה משקיעה יותר יש הרבה יותר כסף להילחם עליו בעולם התחתון, קמים עוד ועוד ארגונים שמרחיבים בהמשך את פעילותם לתחומי פשיעה נוספים כמו פרוטקשיין, סמים, סחר בנשק ועוד, נלחמים אחד בשני, רוצחים אחד את השני ופוגעים בחפים מפשע רבים".

נתניהו: "הכספים לרשויות הערביות יועברו לאחר בדיקה ופיקוח"

מכתבם של בכירי המשק נובע מכך שרה"מ לא דאג להתנער מההחלטה של שר האוצר. מלשכת ראש הממשלה נמסר אתמול כי "הכספים לרשויות הערביות בישראל יועברו לאחר בדיקה ופיקוח שהם יגיעו ליעדם הראוי - לאזרחי ישראל הערבים ולא לשום מקום אחר. המדיניות של ראש הממשלה נתניהו היא לאפשר את הפיתוח והרווחה לכל אזרחי ישראל, ערבים ויהודים כאחד, והראייה היא שהממשלות בראשות נתניהו השקיעו באזרחי ישראל הערבים יותר מכל ממשלות ישראל גם יחד".

ראש הממשלה אמר כי "לאזרחי ישראל הערבים מגיע מה שמגיע לכל אזרח ואני מחויב לכך. זאת הדרישה שלי מכל משרדי הממשלה - וכך ייעשה לאחר בדיקה שתבטיח שהכספים אכן יגיעו לייעודם - לאזרחי ישראל הערבים".