האינדקטור של וורן באפט מאותת: סימנים של בועה בוול סטריט

אחרי שטיפס בהתמדה מראשית הקיץ ב-21 ביוני, האינדיקטור עומד כעת על כ-170.2% מהתמ"ג, ומצביע על שוק מניות המוערך יתר על המידה באופן משמעותי בהשוואה לתפוקה הכלכלית של ארה"ב

וורן באפט וצ'ארלי מאנגר / צילום: Associated Press, Nati Harnik
וורן באפט וצ'ארלי מאנגר / צילום: Associated Press, Nati Harnik

"אינדיקטור באפט", כפי שהוא מכונה על-ידי חסידי האורקל מאומהה, המעריך את שוק המניות, מאותת למשקיעים סימני אזהרה של שוק בועתי.

יחס שווי שוק לתמ"ג, המכונה גם "אינדיקטור באפט" (או "מדד באפט" או "יחס באפט"), הוא אינדיקטור להערכת שווי השוק הכולל של מניות ארה"ב, לפי היחס שלו לתמ"ג (GDP) של ארה"ב.

רוב תיק ההשקעות של וורן באפט מורכב מ-5 מניות. אלו הן 
האינפלציה בארה"ב עלתה לראשונה השנה. איך זה ישפיע על הריבית?
משקיעים בוול סטריט נערכים לאפשרות שריבית הפד תישאר גבוהה לזמן ממושך | WSJ

בפשטות, המדד לוקח את שווי השוק הכולל של כל המניות האמריקאיות הנסחרות באופן פעיל (לפי מדד וילשייר 5000), ומחלק את הנתון הזה באומדן הרשמי האחרון של התוצר המקומי הגולמי הרבעוני (GDP). המשקיעים משתמשים בו כדי להשוות את הערך הכולל של שוק המניות למול גודל הכלכלה הלאומית.

כעת, לאחר שוק שורי בוול סטריט מתחילת השנה, האינדיקטור מאותת כי הערכות המניות חורגות מפרופורציה. אחרי שטיפס בהתמדה מראשית הקיץ ב-21 ביוני, האינדיקטור עומד כעת על כ-170.2% מהתמ"ג, ומצביע על שוק מניות המוערך יתר על המידה באופן משמעותי בהשוואה לתפוקה הכלכלית של המדינה, לפי נתוני GuruFocus.

האינדיקטור, שזינק בבועת הדוט קום, הפך לפופולארי במיוחד אחרי שב-2001 אמר באפט בראיון למגזין Fortune כי לדעתו מדובר באחד המדדים הטובים ביותר להערכת שוק המניות. באותה הזדמנות הסביר באפט שמניות יוערכו בצורה הוגנת בסביבות ה-100%, וקנייתן ברמה של 70% או 80% כנראה תהיה קניה בחסר, ולכן עשויה לעבוד יפה (להניב תשואה מאוד יפה בטווח הארוך). עם זאת, הוא הזהיר שלרכוש אותן בסביבות ה-200% כבר נחשב ל"לשחק באש". גם היום, יותר מ-20 שנה לאחר מכן, משקיעים רבים עדיין מאמינים שהאינדיקטור יכול לחזות את ביצועי שוק המניות.

באפט מהסס לאשר כל מדד בודד כעקבי לאורך זמן

אחרי שהשוק השורי המשיך בחודש יולי, ולמרות הסערה שחוללה הורדת דירוג האשראי של פיץ' בארה"ב, שנת 2023 עד כה היתה טובה עם המשקיעים. מדד ה-S&P 500 הציג ביצועי מרשימים בשבעת החודשים הראשונים של 2023, ועלה ביותר מ-19%. מדד הדאו ג'ונס הוסיף יותר מ-7%, בעוד שהנאסד"ק עלה בלא פחות מ-44% עד סוף יולי.

כך מדד השוק הכולל של וילשייר 5000 זינק השנה ב-22%, והעלה את שווי השוק שלו ל-46.32 טריליון דולר נכון לסוף יולי - הרמה הגבוהה ביותר מאז מרץ 2022. בתחילת החודש אף נכתב בפורבס כי בהחלט אפשרי ששוק המניות יגיע לשיא חדש של כל הזמנים באוגוסט. במקביל, ההערכה המוקדמת של הלשכה לניתוח כלכלי של התמ"ג ברבעון השני של השנה היא 26.84 טריליון דולר, מה שגורם למדד להתריע על שוק מניות מנופח.

עם זאת, רצוי לקחת בחשבון כיצד עובד המדד של באפט. לדוגמה, הוא משווה את השווי הנוכחי של שוק המניות עם אומדן העבר של התפוקה הכלכלית. בנוסף, התמ"ג אינו כולל הכנסה בחו"ל, בעוד ששווי השוק של חברות בארה"ב משקף את הערך של הפעילות המקומית ופעילות החוץ שלהן. גם באפט עצמו, על אף שהמדד נושא את שמו עד היום, חזר בו במידה מסוימת מההערות על אמינות המדד, והוא מהסס לאשר כל מדד בודד כמקיף או עקבי לאורך זמן.