הדרך הבטוחה להעלות את מצב הרוח והפרודוקטיביות במקום העבודה

במספר הולך וגדל של משרדים ברחבי העולם ניתן לראות גינות וטבע, וזה לא מקרי • מחקר חדש מלמד ששתילת עציצים במקום העבודה יכולה לשפר את מצב הרוח והיצירתיות • גם אם אין לכם די תקציב או מקום, אל תמהרו לוותר על הרעיון

הכנסת טבע למקום העבודה יכול לשפר את מצב הרוח והיצרתיות / צילום: Unsplash, nikola majksner
הכנסת טבע למקום העבודה יכול לשפר את מצב הרוח והיצרתיות / צילום: Unsplash, nikola majksner

אודות מגזין הניהול של הרווארד (HBR)

מגזין הניהול של אוניברסיטת הרווארד יוצא לאור מזה מאה שנה ומאגד מאמרים מבוססי מחקר ונתונים. עם כותביו נמנים מיטב המומחים הבינלאומיים לניהול ולעסקים במגוון תחומים, ובהם מנהיגות, משא ומתן, אסטרטגיה, שיווק, כספים ותפעול. מאמרי Harvard Business Review מתורגמים ומתפרסמים בגלובס שלוש פעמים בשבוע: בימים שני, רביעי וחמישי (מגזין G).

אודות הכותבים

אנתוני קלוץ הוא פרופסור חבר בבית הספר לניהול ב־UCL.

שון מקלין הוא מרצה זוטר בחטיבה לניהול ועסקים בינלאומיים באוניברסיטת אוקלהומה.

פוק מן טנגי הוא מרצה זוטר במכללת טרי לעסקים באוניברסיטת ג'ורג'יה.

במחוז השוקק בלונדון "קנרי וורף", המשמש למקום מושבן של חברות בינלאומיות, בונים יזמים "עמוד שדרה ירוק" שבקרוב יתפתל בין גורדי השחקים, וייתן לעובדים גישה קלה לחלל ירוק בזמן ימי העבודה שלהם. בצד השני של העיר במשרדים החדשים של גוגל בבריטניה, גינה באורך 300 מטר ובה יותר מ־250 עצים מעטרת את גג הבניין, ומספקת לעובדים מפלט טבעי מהמשרדים ומהסביבה האורבנית למטה.

HBR | ארבע אסטרטגיות שיעזרו לכם להתכונן לשינוי קריירה בגיל מתקדם
HBR | הכירו את "אפקט הזיכוי" שיכול לעזור לצמצם אובדן הכנסות, וגם להועיל ללקוחות
HBR | למה כל כך קשה לנו לבקש עזרה, ואיך נוכל לשנות את זה?

גם לארה"ב התופעה הגיעה. רשת הקמעונאות L. L. Bean פינתה את החלל המרכזי באחד המחסנים שלה והפכה אותו לחצר, כדי שכל האנשים במשרד יחשפו למראה הטבע בזמן שהם עובדים. הדוגמאות האלה של שילוב הטבע בחללים מסחריים הן חלק ממגמה גוברת לעיצוב מקומות בהם עובדים יכולים להיות שקועים בטבע במשך יום העבודה.

הגדלת החשיפה לטבע בעבודה תואמת את יוזמות הקיימות של חברות רבות. יתרה מכך, יש סימוכין רבים לכך שהטבע גורם לנו להרגיש טוב יותר. הרגשות, החשיבה, החיבור שלנו לאחרים והבריאות הפיזית של רבים, יכולים להשתפר על ידי שהייה בטבע או בסביבה ירוקה.

מנגד, השקעות גדולות בהבאת הטבע למקום העבודה מעוררות כמה שאלות נוקבות. ראשית, בתקופה של קשיים כלכלים, האם יש הצדקה להוצאה הגדולה הכרוכה בבניית מרכזי טבע? שנית, מה ניתן לעשות במקומות בהם בלתי אפשרי לשלב שדרה ירוקה או פארק על הגג?

מענה על השאלה האלה מצריך ראשית כל הבנה האם לטבע יש השפעות על מדדים שמשנים "לשורה התחתונה" של הארגונים (כלומר, מידת הסיפוק של העובדים והביצועים) ואם כן, האם גינות קטנות מספיקות כדי להביא לרווחים האלה.

כך יצאנו לבחון את ההשפעות (אם בכלל) של מה שאנו קוראים "מיקרו־טבע" - דרכים זולות, קטנות ובלתי מזיקות לשלב את הטבע במקום העבודה - על האופן בו העובדים מרגישים בעבודה ועל הביצועים שלהם.

 

התוצאות היו עקביות

מדדנו את המגע עם הטבע בדרכים שונות ובכמה מחקרים, בהם השתתפו עובדים מארה"ב, קנדה, סין, ניו זילנד ואינדונזיה. בניסוי הראנו לעובדים תמונה של אותו מקום העבודה, פעם אחת כשהוא מאובזר בצמחייה ואלמנטים טבעיים, ולאחר מכן ללא כל אלה.

לאחר מכן ביקשנו מהם לדמיין את עצמם עובדים בחללים האלה ולדווח איך זה היה גורם להם להרגיש ולתפקד. כמו כן, ניהלנו מחקרים יותר מורכבים בסביבות עבודה של העולם האמיתי.

לדוגמה, הערכנו את המגע הממשי של עובדים עם הטבע במשך שבוע עבודה (עבודה ליד צמחים, מראות טבעיים או הצליל של מים זורמים), ואז מדדנו את רגשותיהם ואת הביצועים האובייקטיביים שלהם. לבסוף, בניסוי בחברת הנהלת חשבונות, הלכנו למשרדים בלילה והצבנו עציצים עם צמחים בחלק מהשולחנות ועציצים דומים, אך מלאים בציוד משרדי, בשולחנות אחרים. אחר כך מדדנו את הגישות והביצועים של שתי הקבוצות והשוונו ביניהן.

התוצאות היו ברובן עקביות: אפילו "מנות קטנות" של טבע בעבודה שיפרו את האופן בו עובדים הרגישו, בדרכים שהניעו ביצועים טובים יותר, נכונות לעזור ויצירתיות.

בדקנו גם אם היו הבדלים בין עובדים שעיצבו את האופן בו הטבע משפיע - גורמים כמו עד כמה אנשים מחוברים לטבע באופן כללי, והמידה בה הם נמשכים לחוויות חדשות.

הממצאים הראו שחלק מהעונים מודעים ליתרונות מחשיפה לטבע. עם זאת, לא מצאנו עדויות לכך שעובדים הושפעו לרעה על ידי חשיפה כזו. כך, נראה שבמיקרו־טבע יש הרבה הבטחות לעתיד ויתרונות ומעט חסרונות.

לאור הממצאים, לטענתנו הטבע צריך להיות נגיש לכמה שיותר עובדים, לא רק למי שיש להם מספיק מזל לעבוד מתחת לגג ירוק או לצד פארק. חברות צריכות לספק לעובדים חוויות מיקרו־טבע.

לבנות על מיקרו־טבע

אמיתי זה הכי טוב, אבל גם מלאכותי עובד. מאפיינים כמו מים זורמים בתוך המשרדים, חלונות עם נוף לטבע, הכנסת צלילים טבעיים כמו שירת ציפורים. אבל רק בגלל שזה לא הדבר האמיתי לא אומר שעובדים לא ירוויחו מהטבע. יתרה מכך, המחקר מראה שאפילו תיאורים של הטבע, כמו ציורי קיר ופרחים מלאכותיים, יכולים לתת לעובדים עידוד טבעי.

חשבו מעבר למשרד. אין צורך לומר שלא רק עובדי המשרדים מרוויחים מהטבע. עובדים במקומות שבהם סביבת העבודה רחוקה במיוחד מהטבע - חשבו על מחסני מוצרים או ייצור - צפויים במיוחד להבחין בנגיעה מן החוץ שהובאה פנימה ויכולים להיות מושפעים על ידיה לטובה בגלל שהיא כל כך שונה מהשגרה שלהם.

היתרונות של חשיפה לטבע לא מסתכמות במשרד. המחקר בחן בין היתר את היתרונות הקשורים לבילוי בחוץ, לאחר יום העבודה. גילינו שעובדים היו פרודוקטיביים למחרת יום בו העבירו זמן מה בטיול בפארק או במקומות ירוקים.

על מנת לעצב את המשרד בצורה ירוקה, השתמשו בחללים ללא שימוש או לא מנוצלים. לפי ההגדרה, מיקרו־טבע קטן ויכול להיות פשוט כמו צביעת קיר בצבעים טבעיים, הוספת פרחים בחדר ההפסקה או עיצוב הנוף באיזור שמחוץ לחלונות של העובדים.

ההבטחה הגדולה

הממצאים מלמדים שהיתרונות בלחבר עובדים לטבע, חורגים גם מעבר לקיימות וכוללים השפעות חיוביות רחבות. מבחינה זו, אנו רואים בכך תוסף רב ערך. עבור חברות שמחפשות דרכים לשפר את סביבת העבודה והאווירה בקרב העובדים, מיקרו־טבע מהווה הבטחה גדולה.