שתי עיריות במחלוקת מול רמ"י ו-2,800 דירות נמצאות בתווך

מכרזים שנסגרו בהצלחה בדצמבר 2022 להקמת 2,800 דירות ביבנה ובבת ים מעוכבים כעת בשל מחלוקת בין רמ"י לעיריות • היזמים המתוסכלים הגישו עתירות מינהליות כדי לאלץ את הצדדים להגיע לפתרון

ינקי קוינט, מנהל רמ''י; צביקה ברוט, ראש עיריית בת ים; ורועי גבאי, ראש עיריית יבנה / צילומים: יוסי זמיר, איל יצהר, ויקיפדיה. עיבוד: טלי בוגדנובסקי
ינקי קוינט, מנהל רמ''י; צביקה ברוט, ראש עיריית בת ים; ורועי גבאי, ראש עיריית יבנה / צילומים: יוסי זמיר, איל יצהר, ויקיפדיה. עיבוד: טלי בוגדנובסקי

עד כמה מדינת ישראל תלויה ברצונם הטוב של ראשי הערים? רשות מקרקעי ישראל פרסמה וסגרה בהצלחה מכרזים להקמת 2,800 דירות בערים יבנה ובת ים בסוף 2022, ללא שהגיעה לסיכומים והסכמות עם העיריות שבשטחן יקומו הפרויקטים. אבל בחודשים האחרונים, לאחר שהיזמים גילו שהם לא מצליחים לקדם את התוכניות מול הרשות המקומית, הם הגישו עתירה מינהלית שתאלץ את המדינה והעיריות להגיע להבנות.

דוחות חברות הבנייה: איפה נרשם השינוי החד ביותר ומי מכרה 5 דירות בלבד ברבעון? | בדיקת גלובס
בתוך חודש - שתי חברות נדל"ן נקלעו לקשיים: מה יעלה בגורל הדירות?
החמות דרשה לפנות את כלתה מהבית לאחר 30 שנה. מה קבע בית המשפט? 

בסוף 2022 שיווקה רמ"י ליזמים מכרזים הכוללים דירות מסובסדות (מחיר מטרה) ביבנה ובבת ים, רצופים באי-הסכמות מול הרשויות המקומיות. אבל נכון להיום, 8 יזמים מתוך 11 שזכו בהקמת 2,509 יחידות דיור ביבנה, והיזם רמי שבירו שזכה בקרקע ל-290 יחידות דיור בבת ים, הגישו עתירה מינהלית נגד המדינה ונגד העיריות, שתאלץ אותן לקדם את הבנייה. 

יבנה: המכרז פורסם חרף התנגדות העירייה לחלק מתנאיו

במכרז ביבנה מדובר במקרה חריג שבו 8 חברות התאגדו לעתירה: י.ח דמרי, בוני התיכון, מגידו י.ק, עמרם אברהם, גשם למשתכן, עופר אהרון, מבנים ונתיבים וחברת טריסון ייזום ובנייה. העתירה הוגשה בחודש מרץ לבית המשפט המחוזי מרכז, נוכח שינויים משמעותיים בחוזה התשתיות והנספחים לעומת הצגתם בחוברת המכרז. בינתיים, צו ביניים של בית המשפט עצר את התשלומים על המגרשים, והצדדים מנהלים משא-ומתן לגיבוש הסדר שיסיים את המחלוקת, לפני המועד האחרון לעדכון שקצב בית המשפט - 15 בספטמבר. 

יבנה מזרח - תמל 1049 / הדמיה: קולקר - קולקר אפשטיין - אדריכלים וקשת מ.כ. ניהול פרויקטים
 יבנה מזרח - תמל 1049 / הדמיה: קולקר - קולקר אפשטיין - אדריכלים וקשת מ.כ. ניהול פרויקטים

לטענת עיריית יבנה בבית המשפט, "המכרז נסגר עם 11 יזמים בסוף דצמבר 2022, ללא כל סיכום עם העירייה בעניין תשתיות ומועדי מסירת המגרשים". בעירייה ציינו כי המכרז פורסם "חרף התנגדות העירייה לחלק מתנאיו, כאשר חסמים משמעותיים לתחילתן וקידומן של עבודות הפיתוח (כגון עתיקות, קברים ופתרונות קצה לביוב) עדיין לא קיבלו מענה; בשעה שמצבו התכנוני והפיזי של האתר וגם העירייה עצמה עדיין אינם ערוכים לתחילתן של העבודות; והכול באופן שאיננו מאפשר עמידה בלוח הזמנים שרמ"י הכתיבה על דעת עצמה למסירת המגרשים לעותרות, בלא שום קשר או התחשבות במציאות". 

בת ים: העירייה מחזיקה את חברת שבירו כ"בת-ערובה" 

במקביל, כאמור, בדצמבר 2022 נסגר מכרז מחיר מטרה בבת ים להקמת 290 דירות במתחם בגין בעיר. מחלוקות ואי-הסכמות בין העירייה ורמ"י הובילו את חברת א.אלרואי, חברה-בת של רמי שבירו, להגיש עתירה מינהלית לבית המשפט המחוזי בתל אביב, כשגם שם ניתן צו שעצר את התשלומים ואת הפרויקט וההגרלות עבור הזכאים. בשלב זה בית המשפט שלח את הצדדים להגיע להסכמות ולעדכן את בית המשפט עד 15 באוקטובר. בחברת שבירו מעריכים כי הסאגה לקראת סיום ומחיקת העתירה, לאחר שהתמורה שולמה במלואה, והמועד להוצאת היתר בנייה הוארך.

שבירו ציינה בעתירה כי "עיריית בת ים הודיעה לחברה כי היא מתנגדת למכרז 'דיור מופחת' ששווק על-ידי רמ"י, תוך שהעירייה מסרבת בפועל לקדם את הליכי התכנון והרישוי, חרף תוכנית סטטוטורית מאושרת, זאת לאור מחלוקת בינה ובין רמ"י. כך יוצא שהמשיבות מחזיקות למעשה את העותרת כ'בת-ערובה' באופן שערורייתי ולא מאפשרות לה לממש את המכרז בו זכתה".

בשבירו ציינו כי יום לאחר זכייתם הם פנו למהנדסת העיר, אולם קיבלו ממנה תגובה כי "העירייה מתנגדת למכרז, ובשלב זה לא יתקיימו פגישות בנידון". 

ראש העיר: המחלוקת נוגעת לפינוי קראוונים

צביקה ברוט, ראש עיריית בת ים, מציין כי המחלוקת נוגעת לפינוי קראוונים הניצבים בסמוך. לדבריו, "התוכנית מתעכבת מסיבה מרכזית - המדינה לא הצליחה לפנות את הקרוואנים שעומדים במקום משנות ה-90, כחלק מהפתרון שניתן לעולים. במקור היו שם 32 משפחות, וכיום זה כפול. אנחנו מיואשים מכך, בכל משבר ביטחוני הם בסכנה, אבל המדינה לא מצליחה לפנות אותם". שר האוצר לשעבר משה כחלון הגדיל בזמנו את הפיצוי בשעתו לכל משפחה מ-1.6 מיליון שקל ל-2.3 מיליון שקל, אולם נותרה מחלוקת לגבי חובות עבר למים, חשמל וכו'.

המתחם שבו זכתה שבירו אומנם לא יושב על המתחם בו מצויים הקרוואנים, אבל ברוט מסביר כי כביש הגישה למתחם עובר דרך הקרוואנים: "אין דרך לשווק דירות בלי כביש למתחם שעובר בתוך הקרוואנים. אנחנו חוששים שעוד ארבע שנים יבואו אלינו בטענות שאפשרנו היתר בנייה מבלי שהמקום פונה. הפתרון היחיד הוא שהמדינה תכניס את היד לכיס. אני מאמין שיצליחו בסופו של דבר לפנות את המקום, והשאלה היא כמה זמן זה ייקח". 

רמ"י: ראש העיר הקודם נפטר, דנים עם ראש העיר החדש

מרמ"י נמסר כי השיווק ביבנה בוצע כחלק מהסכם-גג עם העירייה ובתיאום מולה. "לצערנו, ראש העירייה הקודם, צבי גוב ארי ז"ל, נפטר (באוגוסט 2022), ומתקיים כעת שיח עם ראש העיר הנוכחי".

מעיריית יבנה נמסר כי היא התריעה כבר בתחילת הדרך כי לא תוכל להשלים את הפיתוח בתוך 30 חודשים, והושגו הבנות שיאפשרו את המשך התהליך בתוך 36 חודשים".

בנוגע לבת ים, ברמ"י ציינו כי ההגרלה על הדירות במקום טרם בוצעה, "נוכח הליך משפטי תלוי ועומד של היזם נגד הרשות המקומית ורמ"י בנוגע לשיתוף-הפעולה של העירייה במתן היתר בנייה".