רכישה או תרגיל? מה עומד מאחורי עסקת הענק שמתבשלת בסייבר הישראלי

הדוברת הרשמית של וויז התגאתה בכך שהיא בוחנת את רכישת סנטינל וואן, "כי היא עוקבת אחר הצמיחה של החברה ושוקלת רכישה של חברות נוספות שעשויות להתאים לה" • על פי אנליסטים מבית ההשקעות נידהאם, הסיכוי שסנטינל וואן תימכר לחברה גדולה כמו גוגל, מיקרוסופט, או פאלו אלטו נטוורקס הוא נמוך

אסף רפפורט, מנכ''ל ומייסד WIZ / צילום: איל יצהר
אסף רפפורט, מנכ''ל ומייסד WIZ / צילום: איל יצהר

בליל שישי הצטרפה וויז, חברת אבטחת המידע לענן של אסף רפפורט, לגל השמועות הרוחש סביב מיזוג פוטנציאלי עם חברת הסייבר הישראלית סנטינל וואן, חברה שבעבר הוגדרה לאחת מהנפקות הטכנולוגיה הטובות של 2021, והיום מנייתה נסחרת ב-63% פחות מאשר מחירה בהנפקה.

עסקת ענק בסייבר הישראלי? וויז בוחנת לרכוש את סנטינל וואן 
הפספוס שמסתתר מאחורי אחד האקזיטים הגדולים בתולדות ישראל 

ההדלפה שהגיעה לבלומברג גובתה חיש מהר בידי דוברת רשמית של וויז שהתגאתה בכך שהיא בוחנת את רכישת סנטינל וואן, "כי היא עוקבת אחר הצמיחה של החברה ושוקלת רכישה של חברות נוספות שעשויות להתאים לה". אלא שבאותה הנשימה - ווייז לא הכחישה כי היא טרם שכרה בנק השקעות לצורך ניהול משא ומתן שכזה, דבר שמסמן מראש רצינות פחותה בכוונות הרכישה מצד חד הקרן הישראלי, שבתחילת השנה הוערך שוויו ב-10 מיליארד דולר, כמעט כפול משוויה של סנטינל וואן כיום.

רכישה של חברה בורסאית גדולה או עסקת מיזוג בין שווים עלולה להיות מורכבת ולדרוש בית השקעות שמבין דבר או שניים בעסקאות ענק בשוק הציבורי. נכון לעכשיו, גם הנרכשת הפוטנציאלית, סנטינל וואן נהנתה מזינוק של מעל ל-2% במחיר המניה בעקבות השמועות - אך זה חזר במהרה לקרקע המציאות ולמחיר שנסחר בו לפני פרסום הידיעה.

בעוד שקופת המזומנים של סנטינל וואן עומדת על מעל ל-700 מיליון דולר, וויז גייסה עד כה 900 מיליון דולר, ועל כך יש להוסיף את המזומן השוטף שהחברה מכניסה ממכירותיה. לא בטוח עד כמה תוכל וויז להוציא מהבורסה חברה בשווי של 5 מיליארד דולר, אך מיזוג שיכלול חלוקה שיווינית מסוימת בין החברות עשוי לאפשר לוויז להיכנס בדלת האחורית לבורסה בניו יורק.

בפעם הראשונה שנפוצו השמועות על כוונתה של סנטינל וואן להימכר, קפצה המניה במעל ל-16%. זה קרה בשבוע שעבר כאשר רויטרס דיווחה על כך שסנטינל שכרה את בית ההשקעות קטליסט לצורך כך. מדובר במהלך שעושה שכל: סנטינל וואן היא אמנם מותג מוביל בענף הגנת תחנות הקצה בסייבר, שמתחרה בענקיות כמו מיקרוסופט, פאלו אלטו נטוורקס וקראוד סטרייק בבטן הרכה שלהן. עם זאת, היא נותרה חברה הפסדית מאוד ועם צמיחה מוטלת בספק: הצמיחה במספר הלקוחות מרבעון לרבעון שסכום ההכנסות השנתי שלהם מעל 100 אלף דולר ירד מ-113% בשנה שעברה ל-61% השנה. גם הרווחיות נותרת שלילית, עם הפסד גולמי רבעוני שנותר קבוע על אזור ה-60%, הפסד תפעולי שצפוי להגיע ל-29% בשקלול שנתי, והפסד נקי שהולך ומצטבר. די ברור שסנטינל וואן סובלת מתחרות קשה ונדרשת לשלם מחיר על הצמיחה שלה.

רכישה על ידי קרן פרייבט אקוויטי היא תרחיש סביר יותר

אנליסטים מבית ההשקעות נידהאם סבורים כי הסיכוי שסנטינל וואן תימכר לחברה גדולה כמו גוגל, מיקרוסופט, או פאלו אלטו נטוורקס הוא נמוך מכיוון שבחברות אלה מחזיקים בפתרון מתחרה של אבטחת נקודות קצה (Endpoint security). על פי האנליסטים, יציאה מהבורסה ורכישה על ידי קרן פרייבט אקוויטי או הישארות בבורסה היא תסריט בסבירות גבוהה יותר, ובמקרה כזה צופים האנליסטים כי המרוויחה המיידית תהיה קראוד סטרייק, חברת הסייבר האמריקאית הנחשבת למתחרה הישירה המשמעותית ביותר של סנטינל וואן הישראלית.

במקרה כזה, השקעה של קרן פרייבט אקוויטי במיזוג של סנטינל וואן עם חברת סייבר אחרת - כמו וויז למשל, המספקת שכבת אבטחת מידע ליישומי ענן - עשויה להיות הגיונית, אם כי היא איננה מובלת על ידיה. השתיים כבר הוכיחו כי הן יודעות לשתף פעולה ולהוביל יחד עסקאות מכירה באמצעות הודעה משותפת ששחררו במרץ האחרון - בה טען רפפורט כי: "השילוב של שתי פלטפורמות אבטחת המידע יספק ללקוחות נראות טובה ופרקטית יותר אל תוך המערכות שלהם, ותאפשר להם להתמודד עם מגוון של אתגרי סייבר - כמו מניעת איומים ומתן מענה באמצעות מערכת קלה לשימוש, מהירה ומדויקת".