המייל והסערה: פייסבוק מחמירה את הדרישות שלה מהעובדים

החל מהשבוע הבא, עובדי ענקית הטכנולוגיה מטא יתמודדו עם כללים נוקשים במיוחד שיחייבו אותם לעבוד מהמשרד לפחות שלוש פעמים בשבוע • על פי הדיווחים, מנהלים יעקבו אחרי פעילות העובדים באמצעות אמצעים אלקטרוניים • רק לפני שנה וחצי צוקרברג דיבר אחרת, וכעת סופג לא מעט ביקורת בגלל סיבוב הפרסה

מארק צוקרברג. מנכ''ל מטא / צילום: Shutterstock
מארק צוקרברג. מנכ''ל מטא / צילום: Shutterstock

הנהלת ענקית הטכנולוגיה מטא (פייסבוק לשעבר) נחושה להחזיר את העובדים למשרדים, ועידכנה בשבוע האחרון את הצוותים בהנחיות החדשות.

ניתוח | משקיעי גוגל הראשונים האמינו גם בה: האם זו תהיה הנפקת השנה? 
ראיון | הכירו את המהנדס החרדי שעומד מאחורי המוצר המהפכני החדש של מיקרוסופט 

לפי הדיווח, לורי גולר, מנהלת משאבי אנוש בחברה, כתבה פוסט במערכת הפנימית לכלל העובדים ובו הודיעה כי מי שאינם מוגדרים כ"עובדים מרחוק", יחויבו לעבוד מהמשרד או להשתתף בדרך אחרת של עבודה פנים-אל-פנים, כמו למשל פגישת עבודה או נסיעת עבודה מקומית או בינלאומית לפחות שלושה ימים בשבוע, החל מ-5 בספטמבר. עובדים שאושרו לעבוד מרחוק באופן מלא, לא חייבים לעמוד בדרישה הזו. הסיבה לשינויים החדשים, לדברי גולר, היא "טיפוח מערכות יחסים בריאות ושיתוף פעולה חזק".

לפי דיווח ב-Insider, השכבה הניהולית תעקוב אחרי העובדים כדי לוודא שהם עומדים בדרישות - ואם לא יעמדו בהן, יאבדו את מקום עבודתם.

חוזרים להחתים שעון 

מנהלים יבדקו את הסטטוס של העובדים על בסיס חודשי, ולפי גולר, יעקבו אחר נתוני פעילות העובדים בעזרת החתמות הכרטיס במשרד ובאמצעות תגי העובדים החכמים שלהם: "הפרות חוזרות ונשנות עלולות לגרום להליכים משמעתיים, עד וכולל ירידה בדירוג הביצועים ובסופו של דבר, פיטורים", כתבה גולר. המדיניות החדשה למעשה קובעת כי רוב העובדים החדשים, למעט אלו בתפקידים המיוחדים, יידרשו לעבוד במשרד. לאחר 18 חודשים, עובדים יהיו רשאים להגיש בקשה לעבודה מרחוק על בסיס ביצועים חיוביים.

גולר אף התייחסה ל"עובדים מרחוק". לדבריה, עובדים אלו כבר לא יזכו לשולחן עבודה קבוע במשרד, ואסור להם להגיע למשרד יותר מארבעה ימים בתוך חודשיים, אלא אם יש סיבה טובה לכך. לדבריה, המהלך נועד לסייע לצוותים שכן מגיעים למשרדים לבנות נוהלי שיתוף פעולה טובים. עובד שמוגדר כעובד מהבית שיחרוג מכך, יידרש לעבור לעבוד קבוע במשרד, עם דרישת המינימום של שלושה ימים בשבוע.

ההנחיה הזו יצאה לכלל המשרדים בעולם, כך שגם בישראל הדרישה הזו תקפה. עם זאת, זו ההנחיה בישראל כבר זמן מה - הסניף הישראלי של פייסבוק היה מהראשונים שתיעדפו חזרה לעבודה מהמשרדים. גם כאן בישראל ראו את ההבדל בתוצרים, ובשוק יודעים להעריך את ההבדל בין פרודוקטיביות בעבודה מרחוק מול עבודה בשיתוף פעולה בין צוותים שמתקבלת כאשר עובדים יחד באותו המשרד.

דובר מטא מסר לגלובס כי "אנחנו מאמינים שעבודה היברידית תמשיך להיות חשובה בעתיד, בייחוד כאשר הטכנולוגיה שלנו משתפרת. בטווח הקרוב, המיקוד שלנו בעבודה פנים-אל-פנים נועד לתמוך בחוויה חזקה ובעלת ערך עבור העובדים והעובדות שבחרו לעבוד מהמשרד, לצד ההתחשבות שלנו בהשקעה בעבודה מרחוק".

סיבוב הפרסה של צוקרברג

הדיווח הזה מגיע בהמשך לדיווח ביוני האחרון ב-The Information, לפיו עובדים ייאלצו לחזור למשרדים בחודש ספטמבר. נזכיר כי מטא הרחיבה את מדיניות העבודה-מרחוק שלה ביוני 2021, אז צוקרברג אמר שעבודה טובה אפשר לעשות בכל מקום ושהוא אופטימי שעבודה מרחוק אפשרית. אך מאז הגיעה "שנת היעילות" של המנכ"ל מארק צוקרברג, בה שינה מעט את עמדתו: בתזכיר בו הכריז על פיטורים של 10,000 עובדים שפורסם בחודש מרץ האחרון, צוקרברג כתב שניתוח פנימי מצא שמהנדסים בשלב מוקדם יותר בקריירה שלהם מתפקדים טוב יותר בממוצע כשהם עובדים במשרדים עם חברים, לפחות שלושה ימים בשבוע.

מטא היא לא היחידה שהחזירה את העובדים שלה למשרד: אמזון וגוגל כבר הפכו את המדיניות שלהן והחזירו עובדים למשרדים פיזית.

הצעד הזה של מטא גורר לא מעט ביקורת, הן מצד העובדים והן מצד גורמים שונים בשוק העבודה. הטענה העיקרית היא שמדובר בצעד קיצוני באופן יחסי שמשקף מדיניות לא עקבית של הנהלת החברה.

היידי גרדנר, יועצת מנהיגות ועמיתת כבוד בבית הספר למשפטים בהרווארד שהתראיינה ל-CNBC, אומרת כי מדובר ב"כמות עצומה של חוסר אמון במנהיגות ובמוסד, וזה לא מפתיע. מנהיגים חייבים לוודא שהם פועלים בשקיפות ושהמעשים שלהם תואמים את דבריהם. ביסוס מהימנות הוא חלק חיוני בלהיות מנהיג, ודרושה אמפתיה כדי ליצור את האמון הזה". ואכן, בראיון שהעניק צוקרברג רק לפני כשנה וחצי, הוא דיבר על כך שהוא מקווה ש-50% או יותר מעובדי החברה יעבדו מרחוק עד סוף העשור. גם חזון המטאוורס של צוקרברג תמך ברעיון של עבודה מרחוק ואמור היה לפתוח שלל אפשרויות לכך.