האורקל מאומהה חוגג 93: עצות ההשקעה הטובות של וורן באפט

משקיע העל וורן באפט חוגג היום את יום הולדתו ה-93, ובמהלך השנים הוא סיפק לא מעט עצות להשקעות חכמות • מתכנון לטווח ארוך ועד לדעת לתפוס את ההזדמנויות בשתי ידיים: 9 עצות ההשקעה הבולטות שלו

וורן באפט / צילום: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
וורן באפט / צילום: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

וורן באפט, היו"ר והמנכ"ל של חברת האחזקות ברקשייר הת'אווי ומי שנחשב למשקיע הטוב ביותר בעולם, חוגג היום (ד') את יום הולדתו ה-93. באפט נולד ב-30 באוגוסט 1930 באומהה, נברסקה שבארה"ב ועם הון מוערך של כ-120 מיליארד דולר, הוא מדורג במקום השביעי ברשימת המיליארדרים לפי מדד בלומברג.

"תאב בצע כשאחרים פוחדים": השיטה שסידרה לוורן באפט רבעון שיא 
הקרן שהוכיחה: אפשר להשיג תשואה גבוה יותר ממדד הנאסד"ק לאורך זמן 
שאלות ותשובות | כל מה שכדאי לדעת על ההחלטה שהקפיצה את שוק הקריפטו 

בנוסף לפרוטפוליו ההשקעות הרחב שלו, הכולל בין היתר את אפל, המהווה כ-47.2% מתיק ההשקעות, בנק אוף אמריקה, אמריקן אקספרס, קוקה קולה ושברון, באפט ידוע בהמלצות לדרכי ההשקעה שהוא נותן - בעיקר דרך המכתב לבעלי מניות שמפורסם בצורה שנתית, ודרך ראיונות בתקשורת. דוגמה אחת לכך היא המשפט הידוע שאמר בראיון לניו יורק טיימס ב-2008: "כך אני מחליט איך להשקיע: תאב בצע כשאחרים פוחדים, וחושש שעה שאחרים נוהרים".

לכבוד יום הולדתו, לפניכם 9 מעצות ההשקעה הבולטות של וורן באפט. 

1 תכננו לטווח הארוך

באפט מטיף לא מעט לתכנון השקעות לטווח הארוך. לדבריו "תקנו מניות שאתם בטוחים שתשמחו להחזיק בהן גם אם השוק יהיה משותק ל-10 שנים", ו-"אם אתם לא מתכננים להחזיק במניה ל-10 שנים, אל תחזיקו בה 10 דקות".

למרות העצה החריפה, ראוי לציין שלא את כל המניות שקנה באפט הוא החזיק למשך שנים, אך זהו קו המחשבה שמוביל את השקעותיו.

2 תבינו את העסק לפני שאתם משקיעים במניה שלו

כחלק מהשיטה של באפט, שלא מאמינה בהליכה אחרי טרנדים בשוק ההון, הוא ממליץ להבין את העסק בו אתם עומדים להשקיע. במכתב בעלי המניות האחרון העיד באפט על עצמו ועל השותף שלו צ'רלי מאנגר, שהם "לא בוחרים מניות - אלא בוחרים חברות (להשקעה)".

דוגמה לכך אפשר לראות בהימנעות של משקיע העל ממניות הטכנולוגיה, וספציפית ממניית אפל , כשהסביר שהוא לא משקיע בה כי "אנחנו קונים עסקים שאנחנו מבינים, במחירים שאנחנו אוהבים, ואז מחזיקים בהם המון זמן".

אבל ב-2016 חלה תפנית בגישה של באפט. רגע אחרי שמניית אפל נפלה בבורסה לשפל של שנתיים ובזמן שמשקיעים גדולים כמו קרל אייקן החלו למכור את החזקותיהם בחברה, ברקשייר האת'וויי רכשה 9.8 מיליון מניות של ענקית הטכנולוגיה ביותר מ-36 מיליארד דולר. מאז הפכה המניה ליהלום שבכתר של באפט, והוא הסביר כי הוא אמנם "לא מבין את הטלפון בכלל, אבל אני כן מבין את התנהגות הצרכנים".

3זהו השקעות תחרותיות

באפט מעודד השקעה במניות בעלות יתרון על המתחרות. או "כשמשקיעים במניות לא צריך לנסות להעריך כיצד המניה תשפיע על החברה, אלא לחפש את היתרונות של החברה על המתחרות, ולראות האם היתרון ישמר בעתיד".

4 מניות נהדרות - במחיר הוגן

בתחילת דרכו כמשקיע, נחשב באפט למשקיע שמרני. גם היום מרבית האנרגיה שלו ושל ברקשייר מופנת לניתוח ואנליזה של שווי החברות וקנייתן במחיר המיטבי. אבל, הוא במקביל מאמין שחברות טובות שוות את המחיר. "עדיף להשקיע בחברה נהדרת במחיר סביר, מאשר בחברה סבירה במחיר נהדר," אמר באפט במכתב למשקיעים ב-1989.

5 תזהה את מה שאתה לא יודע

מעט סוחרים בשוק ההון משקיעים את מידת אנרגיה שמשקיע באפט בבדיקת חברות לפני שהוא מתחיל להזרים אליהן כספים. אבל גם האורקל מאומהה יודע שהוא לא יכול לדעת הכל, ומסביר כי "אחד הכלים החשובים בהשקעות זה לא רק כמה אתם יודעים, כי אם עד כמה הם מזהים את החלקים שלהם לא יודעים".

6 לתפוס הזדמנויות בשתי ידיים

עצה נוספת שמספק באפט היא לנצל הזדמנויות עד תום. בעוד שבאפט נתפס כמשקיע מאוד זהיר ומחושב, הוא עדיין ממליץ לא להסס כשמגיעה הזדמנות. "אי אפשר לדעת מתי וכמה הזדמנויות יגיעו, אבל כשיורד גשם של זהב - תוציאו החוצה דלי, לא כוס".

7 לא להיבהל כשהשווקים נופלים

באפט כאמור בן 93, וראה בחייו לא מעט נפילות ועליות בשוק. זו העצה שלו לזמנים בהם השוק בנסיגה: "חייכו כשאתם קוראים כותרות שאומרות 'השוק נופל והמשקיעים מפסידים' הפכו את האמירה ל'אנשים שמכרו מניות הפסידו כשהשוק נפל'. על כל מוכר יש קונה, ומה שמכאיב לאחד עוזר לשני".

8 זהה שעשית טעות

בעוד שבאפט מאמין גדול בחשיבות של קניית מניות לטווח הרחוק, הוא מזהה את החשיבות בשינוי הכיוון וחשיבה מחדש - ובמידת הצורך גם במכירה של מניות. "הדבר החשוב ביותר בשביל לצאת מהבור הוא להפסיק לחפור אותו".

9 אל תפסידו

וכמובן העצה הכי חשובה של באפט, אך זו שהכי קשה לעקוב אחריה:

"החוק הראשון בהשקעות: אל תפסידו כסף. החוק השני בהשקעות - לזכור את החוק הראשון. זאת כל החוקיות", כפי שכתב ב-1985 במכתב לבעלי מניות.