בדרך לחיל האוויר הישראלי: אחד המטוסים המתקדמים בעולם

"אורון", מטוס אחיזת השטח הראשון מסוגו בעולם, המצויד במערכות חישה ותקשוב פורצות דרך, עבר לשלב המתקדם של טיסות ניסוי בחיל האוויר • קוריאה הדרומית תגדיל את הסיוע הכספי שלה לאוקראינה • וברזיל תשקיע מעל 10 מיליארד דולר בפיתוח אמצעים צבאיים • מדור חדש

מטוס הביון אורון / צילום: דוברות משרד הביטחון
מטוס הביון אורון / צילום: דוברות משרד הביטחון

מדינת ישראל חיה מאז הקמתה על חרבה, ועל כן מגמת ההתחמשות ופיתוח הטכנולוגיות נמשכת כל העת. מנגד, בעולם כולו החלו להתעורר "מתרדמת" בעקבות פלישת רוסיה לאוקראינה, בפברואר 2022. אותה המגמה החלה באירופה (ועודנה נמשכת ביתר שאת), אך נותנת את אותותיה בכל רחבי תבל - מאסיה ועד דרום אמריקה. על כך ועוד בפינה השבועית.

הסיוע לאוקראינה רוקן את מאגרי הנשק של אירופה וישראל היא המרוויחה הגדולה
למה גרמניה, הולנד ופינלנד רוצות דווקא את הנשק הישראלי
האם ישראל עושה מספיק כדי למנוע זליגת נשק למקומות בעייתיים?

חיזוק מודיעיני בדרך לחיל האוויר הישראלי

המנהל למחקר ולפיתוח אמצעי לחימה ותשתית טכנולוגית (מפא"ת) במשרד הביטחון והתעשייה האווירית ציינו בימים האחרונים, בטקס שהתקיים בהשתתפות בכירים ממערכת הביטחון וצה"ל, את סיום שילוב מערכות המודיעין במטוס מהמתקדמים מסוגו בעולם, "אורון". עתה, עבר המטוס לשלב המתקדם של טיסות ניסוי משותפות לחיל האוויר ולתעשייה האווירית.

המטוס הוא פיתוח משותף של מפא"ת במשרד הביטחון וחטיבת אלתא בתעשייה האווירית, עם חיל האוויר, אגף המודיעין וזרוע הים. אורון הוא מטוס אחיזת השטח הראשון מסוגו בעולם. הוא מצויד במערכות חישה ותקשוב פורצות דרך, שיעניקו לצה"ל ממד מודיעיני משמעותי לאחיזה של שטח עצום למעקב בזמן אמת אחר תנועות קרקעיות, בכל מזג אוויר ותנאי ראות. את המטוס תפעיל טייסת 122 "נחשון" של חיל האוויר.

"מטוס האורון הוא מטוס רב־זרועי מרובה סנסורים, שעתיד להקנות לצה"ל יכולות מבצעיות 'שוברות שוויון' אל מול האתגרים העומדים בפנינו גם בזירות רחוקות מאוד", מסביר סא"ל יועד, ראש ענף מטוסי משימה במפא"ת. "במערכות המטוס שולב ידע טכנולוגי ייחודי אשר נצבר לאורך השנים בקרב התעשייה ומפא"ת, דבר שיאפשר להתמודד גם עם איומים עתידיים בכלל זירות הפעולה של ישראל".

סא"ל א', מפקד טייסת 122 בחיל האוויר, מוסיף כי "מדובר במטוס בעל יכולות ייחודיות המבטא את החוזק והעוצמה בשותפות של כלל זרועות צה"ל. טייסת 122 של חיל האוויר, מבינה את כובד האחריות במימוש ייעוד המטוס ויכולותיו לטובת שמירה על ביטחון המדינה. אני בטוח כי שלב הטיסות המשותפות יאפשר להכשיר את אנשינו באופן אפקטיבי ולקצר את לוחות הזמנים בדרך לקליטה מבצעית".

קוריאה הדרומית תגביר סיוע לאוקראינה

קוריאה הדרומית הודיעה כי תגביר את הסיוע לאוקראינה ל-520 מיליארד וון (כ-394 מיליון דולר) בשנה הבאה, פי שמונה מהסיוע שהעניקה לה בשנה הנוכחית. חבילת הסיוע שעוגנה בתקציב המדינה לשנת 2024 כוללת 130 מיליארד וון לשיקום המדינה שסובלת מנזקים רבים כתוצאה מפלישת רוסיה, 260 מיליארד לסיוע הומניטרי ו-130 מיליארד שיועברו לטובת עזרה דרך ארגונים בינלאומיים.

עם זאת, לא מן הנמנע כי הסיוע הוא חלק מתוכנית ארוכת-טווח למכור לאוקראינה גם אמצעים צבאיים, כפי שהם ניצלו את מלחמת רוסיה-אוקראינה במטרה להפוך לספקית עיקרית של צורכי הביטחון של פולין. מה שעשוי להמחיש זאת היא הודעתו של הנשיא, יון סוק יאול, על כך שמדינתו תספק השנה "היקפים גדולים של אמצעיים צבאיים".

ביום שלישי, נשיא קוריאה הדרומית אף הצהיר כי מדינתו תגביר את "הסיוע בפיתוח לאזורים אסטרטגיים" מ-1.4 טריליון וון ל-2 טריליון וון (כ-1.51 מיליארד דולר). מבחינת סיאול, זירת אסיה-פאסיפיק היא, כמובן, משמעותית בגלל סין - אך הם גם שמים דגש על אפריקה.

ברזיל מגדילה משמעותית את הצבא

מגמת ההתעצמות הצבאית העולמית לא פוסחת על דרום אמריקה ככלל ועל המדינה הגדולה ביותר ביבשת, ברזיל, בפרט. בברזיליה מתכוונים להשקיע 52.8 מיליארד ריאל (כ-10.6 מיליארד דולר) במחקר, בפיתוח ובהצטיידות באמצעים צבאיים.

עיקר תשומת הלב מופנה כלפי הכפלת מספר מטוסי הקרב גריפן, מתוצרת סאאב השבדית. מטוסים אלו, מהדור הרביעי+, נודעים ביכולתם לנחות בכבישים רגילים, ובאפשרות להתחמש במהירות באמצעות מערכת חימוש ניידת שיכולים להפעיל צוות מכונאים בשטח.

בדירוג 100 החברות הגדולות בעולם של אתר Defense News, שהתפרסם לפני כשלושה שבועות, מי שעקפה את סאאב היא התעשייה האווירית שקפצה מהמקום ה-37 בעולם ל-29. באותו הדירוג, אלביט זינקה מהמקום ה-31 בעולם ל-21, ואילו רפאל עלתה מהמקום ה-41 בעולם ל-34.