בוול סטריט חשבו שהעלאות הריבית הסתיימו, ואז הגיעו הנתונים האלו

בכירי הפד ממשיכים להדגיש כי מתווה הריבית של הבנק הפדרלי תלוי באינדיקטורים הכלכליים בארה"ב • בהמשך לכך, בוול סטריט מסתמנת דריכות סביב נתוני המאקרו השונים שצפויים להשפיע על החלטת הריבית של הפד שתתקיים ב-20 לספטמבר

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילומים: AP, Shutterstock עיבוד: טלי בוגדנובסקי
ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילומים: AP, Shutterstock עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ימים סוערים עוברים על שוק ההון העולמי. זה התחיל בזינוק של מחירי הנפט בעקבות הודעת רוסיה וסעודיה על הארכת קיצוץ התפוקה שלהן, המשיך לזינוק בתשואות האג"ח האמריקאיות והתחזקות הדולר מול מטבעות העולם, והסתיים בירידות חדות בוול סטריט על רקע נתוני ה-ISM שהפתיעו לטובה והעלו את חשש המשקיעים מהעלאות ריבית נוספות.

"סעודיה כבר לא מצליחה ליישר את יתר המדינות": מי דוחף את מחיר הנפט למעלה ומי המפסידים הגדולים 
תשואות האג"ח של ארה"ב ברמות שיא, והמניות האלו משלמות את המחיר 

במבט כולל, אין ספק שמדובר בגורמים שונים שבסופו של יום משפיעים אחד על השני בדרך כזו או אחרת, אבל לכולם יש מכנה משותף אחד: חשש המשקיעים מהמשך העלאות ריבית בארה"ב עלה בחדות ומתבטא בדריכות המשקיעים לקראת החלטת הריבית של הפד שתערך ב-20 לספטמבר.

החשש ממיתון הולך ומתרחק? 

אמש (ד') פורסמו נתוני ה-ISM בארה"ב שהפתיעו לטובה את הצפי המוקדם והעלו את חשש המשקיעים מהעלאות ריבית נוספות בארה"ב: מדד ה-ISM במגזר הלא יצרני עלה בחודש אוגוסט ל-54.5 נקודות (צפי- 52.5 נקודות) ומדד ה-ISM לפעילות עסקית במגזר הלא יצרני עלה ל-57.3 נקודות. 

הנתונים החזקים שהציג מדד ה-ISM מדגישים את חוסנה של הכלכלה האמריקאית ומעלים את החשש כי הפד ימשיך את מתווה העלאות הריבית שלו גם קדימה, לאור ההצהרות השונות של חברי הפד כי העלאות הריבית העתידיות תלויות בעיקר באינדיקטורים הכלכליים בארה"ב.

תגובת המשקיעים לנתונים לא איחרה להגיע ומדדי המניות בוול סטריט נסחרו בירידות חדות. גם תשואות האג"ח של ממשלת ארה"ב נלחצו כלפי מעלה וכתוצאה מכך, ריצת המשקיעים אל חוף מבטחים באה לידי ביטוי בהתחזקות של הדולר אל מול מטבעות העולם, ששבר שיא של חצי שנה מול סל המטבעות.

אפקט הדומינו

אומנם חודש ספטמבר ידוע כאחד החודשים החלשים ביותר שידע וול סטריט לאורך השנים, אך אין ספק שאת אוסף הגורמים שהעיבו על השוק בימים האחרונים אף אחד לא ידע לצפות.

ביום שלישי האחרון, ערב הסעודית ורוסיה הודיעו על הארכת חיתוכי ההפקה שלהן, של מיליון חביות ביום ו-300 חביות ביום בהתאמה עד לתום השנה, הצעד הזה הביא לזינוק במחירי הנפט - כאשר מחיר חבית ברנט חצה את רף ה-90 דולרים ושבר שיא של 10 חודשים. המחיר של חבית נפט טיפס ביותר מ-20% מאז יוני, בעקבות הקיצוץ היזום והממושך בהפקה של ערב הסעודית ורוסיה, וכשברקע המלאי של ארה"ב מתכווץ.

הזינוק במחירי הנפט הוביל לבהלה בשווקים לאור ההערכות כי עלייה חדה במחירי הנפט מייצרת בסופו של יום לחצים אינפלציוניים שעלולים לפגוע במאבק בשיעורי האינפלציה ברחבי העולם ובפרט בארה"ב. כתוצאה מכך, תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב זינקו במעל ל-10 נקודות בסיס, מהלך ששיקף את ההערכות המשקיעים כי סיום מתווה העלאות הריבית בארה"ב רחוק מלהסתיים. כעת, התשואה על אג"ח ארה"ב ל-10 שנים נסחרת סביב 4.27% והתשואה על אג"ח לשנתיים עומדת על 4.9%.