השבוע בעולם | פרשנות

גוואטמלה מסרבים לקבל את תוצאות הבחירות, ויש גם זווית ישראלית

האמריקאים רוצים נחיתה רכה • בזמן שהרוסים רוצים פגזים מצפון קוריאה, האוקראינים מקבלים פגזים מדולדלי אורניום • ומי מקלל טוב יותר, אובמה או ביידן? • 5 אירועים מהשבוע שהיה בעולם

מחאות ברחובות גוואטמלה על תוצאות הבחירות / צילום: ap, Moises Castillo
מחאות ברחובות גוואטמלה על תוצאות הבחירות / צילום: ap, Moises Castillo

1רכה או לא רכה?

משאת נפשם של כלכלני אמריקה היא "נחיתה רכה"; זאת אומרת, יציאה פחות או יותר חלקה מצמיחה כלכלית מהירה אל צמיחה קצת יותר איטית, מבלי שהבנק המרכזי יְיַקֵר את האשראי, וידחף את המשק למיתון. בתחילת השבוע התחזק הרושם שמשהו מעין זה אמנם מתרחש; בסופו השתרר החשש שאולי בעצם לא.

נתוני התעסוקה של יום שישי שעבר הראו תוספת מתונה של מקומות עבודה, פחות מן הצפוי. במקום אכזבה פרצה תרועה, מפני שאם הפדרל ריזרב ישתכנע שעליות השכר מתמתנות, אולי יפסיק להעלות ריבית.

בהמשך השבוע נרשמה עלייה מפתיעה במדדי שירותים וייצור, ומדדי הבורסה ירדו שלושה ימים רצופים. פתאום לא ברור אם הנחיתה הרכה תהיה רכה מספיק.

2 הרכבת המשוריינת מצפון קוריאה

השבוע קיבלנו דוגמה מדהימה למדי לחולשתה של רוסיה: ה"ניו יורק טיימס" גילה כי רודנה המבודד של צפון קוריאה, קים ג'ונג און, עומד לעלות החודש על הרכבת המשוריינת שלו - הוא שונא מטוסים - ולקפוץ אל עיר הנמל הרוסית ולדיבוסטוק, לפגישת פסגה עם רודנה המבודד של רוסיה, ולדימיר פוטין.

קים ג'ונג און עושה את דרכו ברכבת לרוסיה, ב־2019 / צילום: ap, Alexander Khitrov
 קים ג'ונג און עושה את דרכו ברכבת לרוסיה, ב־2019 / צילום: ap, Alexander Khitrov

על הפרק תעמוד עסקת נשק בכיוון הפוך מן הצפוי: מעצמת העל הרוסית תרכוש מכל הבא ליד מן התעשייה הצבאית הצפון־קוריאנית. אמנם מיליונים בצפון קוריאה נמצאים בסכנת רעב, אבל קווי הייצור של הרודן פולטים בדיוק מה שהולך ונעלם ממאגרי רוסיה - קליעים, פגזים, רקטות.

שיתוף הפעולה הביטחוני בין שתי הארצות המנודות עומד בסימן עלייה. שר ההגנה הרוסי ביקר בפיונגיאנג, משלחת צבאית צפון־קוריאנית קפצה לרוסיה. זה מה שבדידות עושה לארצות.

3פגזים מדולדלי אורניום

ארה"ב העשירה השבוע את מחסני אוקראינה בפגזי אורניום מדולדל, כדי לשפר את ביצועי האייבראס, הטנקים שארה"ב התחילה לספק לאוקראינה. אין לפגזים כל קשר לנשק גרעיני. המדולדל ההוא רק מעניק להם את היכולת לחדור שריון ביתר אפקטיביות.

כמה זמן ארה"ב תוכל להוסיף ולמלא את מחסני אוקראינה? 52% מן המרואיינים בסקר שהתפרסם השבוע העניקו ציונים שליליים למדיניותו של הנשיא ביידן כלפי אוקראינה. רק 42% תמכו בה.

טנק אמריקאי שסופק לאוקראינה, ביולי האחרון / צילום: Reuters, Matthias Merz/dpa
 טנק אמריקאי שסופק לאוקראינה, ביולי האחרון / צילום: Reuters, Matthias Merz/dpa

באוקראינה עצמה ניתנו השבוע סימנים של משבר פוליטי, כאשר הנשיא זלנסקי הדיח את שר ההגנה שלו. השר היה מסמלי המאבק האוקראיני בשנה וחצי האחרונה, אהוד על עמיתים במערב וחביב התקשורת. הערכות מדברות על אי־הצלחתו לבער שחיתות. מחליפו הוא תעשיין טאטארי, בן המיעוט המוסלמי דובר הטורקית.

4בנו של השושבין

דרמה מיוחדת במינה התפתחה השבוע בגוואטמלה, הארץ המאוכלסת ביותר במרכז אמריקה. יש לה אפילו זווית ישראלית קטנה.

מפלגת אופוזיציה החליטה לסכל את השבעתו של נשיא, שניצח שבוע קודם בבחירות כלליות. כל המשקיפים הזרים סמכו את ידיהם על תקינות ההצבעה. האופוזיציה ערערה. שופט השעה את מפלגתו של המנצח, והסיר את חסינותם של חברי ועדת הבחירות המרכזית, כדי שהאופוזיציה תוכל לתבוע אותם לדין. ארה"ב מגנה בתוקף את הניסיון לחטוף את הדמוקרטיה בארץ שבהיסטוריה שלה הייתה מעט מאוד דמוקרטיה.

הנשיא הנבחר בגוואטמלה, השבוע / צילום: ap, Moises Castillo
 הנשיא הנבחר בגוואטמלה, השבוע / צילום: ap, Moises Castillo

שמו של המנצח בבחירות הוא ברנרדו ארוואלו (Arevalo), המבטיח טיפול שורש בשחיתות המסיבית. ארוואלו הוא בוגר האוניברסיטה העברית, שימש קונסול גוואטמלה בישראל, מדבר עברית; והוא גם בנו של חואן חוסה ארוואלו, הנשיא הדמוקרטי הראשון של גוואטמלה מאז ומעולם, שנבחר לפני כמעט 80 שנה. אבא ארוואלו היה אחד השושבינים של החלטת האו"ם על הקמת מדינה יהודית ב־1947.

5האם נשיא צריך לדעת לקלל?

ספר חדש על נשיאות ביידן מגלה השבוע מה חושב הנשיא הזקן ביותר מאז ומעולם על אחד הנשיאים הצעירים מאז ומעולם, אובמה, שהיה הבוס שלו בבית הלבן במשך שמונה שנים. לפי ביידן, אובמה ישב כל חייו במגדל שן, ולא למד אפילו איך לקלל כמו שצריך. למשל, לדברי ביידן, המובאים בספר, אובמה אפילו אינו יודע איך להגות את הצירוף האנגלי הקלאסי f*** you. ביידן, לעומת זאת, שנולד למשפחה עובדת בעיר שדה קטנה, הוא מקלל מדופלם. המתיז את המילה ההיא בהצלחה וללא כל היסוס.

רשימות קודמות בבלוג וב-יואב קרני. ציוצים (באנגלית) ב-טוויטר.