הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה מעורבת בבורסה; מניית שיכון ובינוי קפצה ב-7.6%

מדד ת"א 35 ננעל בעלייה של כ-0.1%, ואילו מדד ת"א 90 סגר בירידה של כ-0.1% • עליות חדות רשמו בין השאר טבע, אלקטרה צריכה, לייבפרסון, בזק, מטריקס ונכסים ובניין • מדד המחירים לצרכן בארה"ב יפורסם ביום רביעי

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock
בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

15:53

נעילה מעורבת בבורסה. מדד ת"א 35 ננעל בעלייה של כ-0.1%, ואילו מדד ת"א 90 סגר בירידה של כ-0.1%.

מניית שיכון ובינוי  קפצה ב-7.6%. עוד רשמו עליות חדות, בין השאר, טבע , אלקטרה צריכה , סקייליין, ישראייר גרופ , לייבפרסון, בזק , מטריקס  ונכסים ובניין.

מנגד, ירידות בולטות רשמו נובה , פוקס , אודיוקודס , קרסו מוטורס  ואלוט.

בשוק האג"ח, מדדי התל בונד הקונצרניים המרכזיים רשמו ירידות של כ-0.1%. גם אגרות החוב הממשלתיות השקליות לטווחים ארוכים רשמו ירידות קלות.

13:52

מגמה ירוקה בבורסה: מדד ת"א 35 ומדד ת"א 90 עולים בכ-0.3% כל אחד. בולט לחיוב מדד ת"א בנקים 5 שמוסיף לערכו כ-0.7%.

חברת אלקטריאון , העוסקת בפיתוח טכנולוגיית "כביש חכם", דיווחה הבוקר כי היא עתידה להקים פרויקט במחוז שאנדונג, המחוז השני בגודלו בסין בפארק התעשייתי של חברת SITEC, שותפתה האסטרטגית של החברה וזרוע החדשנות והיזמות הטכנולוגית של חברת Shandong Hi-Speed Group. עוד דווח כי ההכנסה הצפויה לחברה מהפרויקט עומדת על כ-2.15 מיליון שקל.

12:23

המגמה החיובית בבורסה נמשכת: מדד ת"א 35 עולה בכ-0.2% ות"א 90 מוסיף לערכו 0.4%.

בולטות לחיוב מניות שיכון ובינוי , לייבפרסון , סאפיינס  וטבע .

מנגד, אודיוקודס , זפירוס , נובה  ואלטשולר שחם  נסחרות בירידות שערים.

בשוק האג"ח, מדדי התל בונד הקונצרניים נסחרים בעליות קלות. אגרות החוב הממשלתיות השקליות לטווחים ארוכים נסחרות בעליות קלות.

11:03

עליות קלות בבורסה. מדד ת"א 35 עולה ב-0.2% ומדד ת"א 90 מטפס בשיעור דומה. מדד מניות הבנייה בולט עם עלייה של כ-1.1%.

מניית סקייליין  מזנקת ב-21% במחזור גבוה לאחר שהחברה דיווחה הבוקר על חתימה על מזכר הבנות למכירת מלונות החברה בארה"ב (למעט אתר הנופשBear Valley), בתמורה לסכום של 255 מיליון דולר. הרוכש התחייב להוסיף לתמורה כל סכום נוסף שיושקע במסגרת שיפוץ מלונות רנסנס בקליבלנד ומריוט קורטיארד שמבוצעים בימים אלה ולשאת בכל החוב הקיים בעקבות השיפוצים. מחיר המכירה, ככל שתושלם העסקה, משקף הנחה ממוצעת של כ-11% על שווי הנכסים בספרים. סקייליין מעדכנת במקביל במסגרת ההודעה על התקדמות הסכם הרכישה של פריד את יתרת אחזקותיה בשותפות ועל התקדמות המו"מ על מכירת אתר הנופש Bear Valley בתמורה לכ-19.5 מיליון דולר (שוויו בספרים כ-18.6 מיליון דולר).

חברת טונדו סמארט  העוסקת בפיתוח וייצור פתרונות לניהול ושליטה בתשתיות חכמות במרחב הציבורי, מדווחת על האצת המסחור של פתרונותיה בשוק האמריקאי עם חתימה על הסכם שיתוף פעולה אסטרטגי עסקי עם אחת מחברות הסיבים האופטיים המובילות בארה"ב. על פי ההסכם, חברת הסיבים תשווק את פתרונותיה של טונדו ללקוחותיה הקיימים של חברת הסיבים תמורת עמלה מההכנסות.

10:15

עליות קלות בפתיחת שבוע המסחר בבורסה: מדד ת"א 35 ומדד ת"א 90 עולים בכ-0.3%-0.4%.

בולטות לחיוב מניות שיכון ובינוי , לייבפרסון , טבע  ואפולו פאוור .

מנגד, בולטות לשלילה מניות אודיוקודס , נובה ,כלל עסקי ביטוח  ואלטשולר שחם .

חברת שיכון ובינוי  דיווחה אמש כי היא צפויה להציג ברבעון השלישי של השנה רווח ענק לאחר שפרסמה כי היא צפויה למכור את חברת הבת שלה לחברת ACS, חברת הזכיין בפרויקט כבישי האגרה בטקסס, בסכום של כ-1.57 מיליארד שקל. בהתאם, החברה צופה כי תרשום בדוחותיה הכספיים לרבעון השלישי לשנת 2023, רווח (לאחר מס) בסכום של כ- 970 מיליון שקל.

07:35

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה בתל אביב

1. שוק המניות

שבוע המסחר בת"א צפוי להיפתח בעליות שערים קלות. ביום חמישי האחרון, התנהל יום המסחר במגמה שלילית, זאת על רקע התגברות האי-ודאות הפוליטית. לאחר שבמהלך השבוע המסחר התנהל על רקע האפשרות לפשרה בנוגע לחקיקה המשפטית, בסוף השבוע היה נראה שאין פשרה כזו באופק. בהתאם לכך, מדדי המניות ירדו והשקל נחלש מול המטבעות המרכזיים. 

רוצים להיכנס לשוק ההון? כך תתחילו לסחור 

בסיכום שבועי, מדד ת"א 35 רשם ירידה שבועית של 1.1%, ומדד ת"א 125 רשם ירידה שבועית דומה. מתחילת השנה, מדד ת"א 35 הציג תשואה חיובית של כ-2%, לעומת עליות חדות יותר במדדים בחו"ל - לדוגמה, מדד S&P 500 טיפס מתחילת 2023 ב-16.3% ומדד נאסד"ק עלה ב-40.7%.

מדד ת"א נפט וגז עלה ביום חמישי ב-1.8% בניגוד למגמה הכללית בשוק, ורשם עלייה של 42% מתחילת השנה. מדדי הנדל"ן והבנייה נחלשו ביום חמישי ב-0.8%-1.3%.

השאלה בנוגע להמשך קדנציה נוספת של נגיד בנק ישראל פרופסור אמיר ירון ממשיכה לרכז עניין. היום (א') צפוי ראש הממשלה בנימין נתניהו ונגיד בנק ישראל להיפגש כאשר הרקע המרכזי לדיון הוא הודעתו המתוכננת של ירון במהלך השבועות הקרובים בנוגע לקדנציה נוספת בראשות הבנק המרכזי, ובשאלה האם נתניהו מתכוון להאריך את כהונתו. עם זאת, בפגישה בין השניים צפויות לעלות גם כמה סוגיות כלכליות בוערות, כמו ההמשך היחלשות השקל ודירוג האשראי של ישראל.

הפגישה תתקיים לאחר שככל הנראה נתניהו וירון נפגשו, כל אחד בנפרד, עם משלחת של סוכנות דירוג האשראי מודי'ס המבקרת השבוע בארץ, לקראת פרסום הודעת הדירוג של ישראל בחודש הבא. לפי דיווח ב-N12, נתניהו נפגש ביום רביעי בשבוע שעבר עם נציגי מודי'ס, שהתעניינו במצב החקיקה המשפטית והמגעים לפשרה.

בוול סטריט, המסחר בסוף השבוע האחרון ננעל בעליות קלות. מדד הנאסד"ק רשם עלייה של כ-0.1% והדאו ג'ונס רשם עלייה של כ-0.2%. מדד S&P 500 טיפס בכ-0.1%. 

"הדוב" של וול סטריט בטוח: שוק המניות באשליה, המיתון יגיע 

בסיכום שבועי, ה-S&P 500 ירד ב-1.3% והנאסד"ק איבד מערכו 1.9%. הדאו ג'ונס ירד בכ-0.8%.

בהמשך השבוע, יתפרסמו בוול סטריט מספר מועט של דוחות כספיים, בין היתר של החברות אורקל ואדובי, ששנת הכספים שלהן שונה והן ידווחו כל אחת על הרבעון הפיסקאלי שהסתיים בסוף אוגוסט. בנוסף, חברת הטכנולוגיה הביטחונית הישראלית קוגנייט, תפרסם דוחות על הרבעון הפיסקאלי שלה שהסתיים בסוף יולי.

2. שוקי האג"ח

ביום חמישי האחרון נרשמה בשוק החוב המקומי מגמה שלילית, ורוב מדדי התל גוב והתל בונד נסחרו בירידות. מתחילת חודש ספטמבר (בשבוע שעבר), בלט לטובה מדד תל בונד דולר עם עלייה של 0.75% בעוד שמדד תל גוב שקלי 10+ ירד ב-1.35% ומדד תל גוב שקלי 5+ ירד ב-1%.

בשוק האג"ח האמריקאי, תשואות האג"ח הממשלתיות רשמו עליות קלות בסוף השבוע האחרון. התשואה על אג"ח ארה"ב ל-10 שנים נסחרה סביב רמה של 4.26% והתשואה על אג"ח לשנתיים נסחרה סביב 4.98%.

עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר מקבוצת הראל ביטוח ופיננסים, העריך השבוע כי גוברים הסיכויים שהריבית בארה"ב תישאר ללא שינוי בעוד כשבועיים, משום ששוק העבודה בארה"ב פחות הדוק. מנגד, לדבריו באירופה הבנק המרכזי יצטרך להעלות את הריבית.

3. שוק הסחורות והמטבעות

במסחר במטבע חוץ נפל השקל ביום חמישי בשיעור חד מול הדולר והאירו, כשהדולר המשיך לשבור שיאים והגיע לכ-3.85 שקל, גם ביום שישי השקל נסחר סביב רמה של 3.844 שקלים. לשם השוואה, בסוף השבוע שעבר שער הדולר עמד על קצת פחות מ-3.80 שקל, ובסוף השנה שעברה השער היה 3.52 שקל בלבד. אירו נסחר ביום חמישי בכ-4.12 שקל, דומה לשערו בסוף השבוע שעבר ולעומת 3.75 שקל בסוף 2022. היחלשות השקל מיוחסת בין היתר להיעדר פשרה פוליטית ולנאומו של יו"ר הכנסת ח"כ אמיר אוחנה השבוע, שהגבירו את האי-ודאות הפוליטית.

מה יקרה לשקל אם תהיה פשרה: התחזיות של ארבעה כלכלנים בכירים 
הגורם שריסן עד כה את העלייה של הדולר והסכנה שמחכה מעבר לפינה 

בשוק הסחורות, מחירי הנפט נסחרו בעליות קלות ביום שישי האחרון. מחירה של חבית נפט מסוג ברנט נסחרה ביום שישי סביב 90.4 דולרים.

בבנק לאומי העריכו השבוע כי בהמשך השנה מחיר הנפט יהיה סביב רמה של 80-90 דולר. לדברי הכלכלן הראשי של הבנק, ד"ר גיל מיכאל בפמן, בטווח הבינוני צפוי מחיר הנפט להיות מושפע בעיקר מהחלטות של קבוצת OPEC+ בנוגע למכסות הייצוא של כלל חברות הקבוצה, וכן בנוגע לקיצוצים וולונטריים בייצור או יצוא, של ערב הסעודית ורוסיה.

4. מאקרו

נתוני מאקרו שיתפרסמו בשבוע הקרוב ברחבי העולם כוללים, בין היתר, את מדד המחירים לצרכן בארה"ב שיפורסם ביום רביעי. ביום חמישי תפורסם החלטת הריבית של הבנק המרכזי באירופה (ECB). עוד נתונים שצפויים במהלך השבוע: מדדי המחירים לצרכן בספרד ובברזיל, נתוני הלוואות בסין, נתוני ייצור באיטליה, שיעור האבטלה והצמיחה בתמ"ג בבריטניה, והייצור התעשייתי באיחוד האירופי. בישראל תפרסם הלמ"ס בשבוע הקרוב את נתוני סחר החוץ לחודש אוגוסט ואת מדד אמון הצרכנים.

5. תחזית

מחירי האלומיניום נמצאים כיום בירידה, וכך גם ייצור המתכת, כותבים כלכלני בנק אוף אמריקה. בסקירה שפורסמה לפני כמה ימים כתבו בבנק כי הביקוש העולמי לאלומיניום מתכווץ. מנגד, בסין הביקוש נותר חזק, בעיקר בסקטורים ספציפיים, כך שיש "תמיכה" לשוק האלומיניום. יחד עם זאת, בשאר העולם הצריכה נחלשת. לפי נתוני בנק אוף אמריקה, מתחילת השנה ירד היקף הייצור, וההיצע ביולי ירד ב־0.5% ביחס לשנה שעברה. אולם במחוז יונאן בסין ישנה חזרה לייצור לאחר תקלות, כך שהייצור הזה צפוי להגיע לשווקים בהמשך. "צפויות לכך השלכות: לדוגמה, אם הביקוש לא יתחזק, חלק מהחומר בסין לא יימצא לו ביקוש, מה שיוביל לכך שהסביבה ליצרנים תישאר מאתגרת", נכתב בסקירה.

עם זאת, בסה"כ בבנק "שוריים" בנוגע למספר סחורות וחומרי גלם. תחזית כלכלני הבנק היא למחיר של 2,353 דולר לטון אלומיניום ב-2023 ועלייה ל-2,875 דולר ב-2024. המחיר כיום הוא כ-2,200 דולר.