ילין לפידות | בדיקת גלובס

בית ההשקעות שעוקף את הגדולים בסיבוב ומניב למייסדים רווחי עתק

בית ההשקעות שנוסד לפני פחות מ־20 שנה מציג רווחים יוצאי דופן, המחולקים ברובם כדיבידנדים למנהליו דב ילין ויאיר לפידות, וכן לחברה הציבורית אטראו • "ההתמחות שלהם היא באנליזה של ניירות ערך, והם לא התפשרו על דמי הניהול"

יאיר לפידות ודב ילין / צילום: איל יצהר
יאיר לפידות ודב ילין / צילום: איל יצהר

דב ילין ויאיר לפידות, צמד מייסדיו של בית ההשקעות ילין לפידות, נוהגים להתרחק מאור הזרקורים. הדבר לא מפריע לבית ההשקעות להציג מדי שנה ביצועים כספיים חזקים, המתבססים על תשואות עודפות שהוא מניב בדרך כלל ללקוחותיו.

הרפורמה במסלולי הפנסיה והגמל: הסעיפים לגבי השקעות בחו"ל לא ישונו
ניתוח גלובס | "החמצת ענק": כך תנצלו את הזדמנויות ההשקעה שיש בשוק

ילין לפידות חולש כיום על ניהול השקעות היקף של 95 מיליארד שקל - פחות מגופים מתחרים כמו אלטשולר שחם, מיטב ומור. עם זאת, השווי שמעניק שוק ההון לבית ההשקעות (כנגזר מזה של החברה הציבורית אטראו , המחזיקה ב־50% ממניותיו) עומד על כ־1.5 מיליארד שקל - גבוה משוויו של כל בית השקעות אחר הנסחר בבורסה: אי.בי.אי (1.4 מיליארד שקל), אלטשולר שחם גמל (1.2 מיליארד שקל) ומיטב (1.1 מיליארד שקל).

ילין לפידות

עיסוק: בית השקעות עם פעילויות ניהול תיקי השקעות, קרנות נאמנות, קופות גמל וקרנות השתלמות

היסטוריה: נוסד בשנת 2004 בידי דב ילין ויאיר לפידות (שמחזיקים כיום 50% בחברה). בהמשך, רכשה אטראו שוקי הון 50% מהון מניותיו

נתונים: היקף הנכסים המנוהלים בבית ההשקעות עמד בסוף יוני על 91.4 מיליארד שקל. דב ילין ויאיר לפידות מכהנים כמנכ"לים משותפים בחברה

הצצה לתוצאות ילין לפידות לאורך השנים מגלה מלבד רווחיות גבוהה ועקבית, גם את היקף ההון העצום שהועבר במהלך השנים לידיהם של צמד מייסדיו, המשמשים בו כמנכ"לים משותפים. בפחות מ־20 שנה מאז הקימו את בית ההשקעות, תפחו חשבונות הבנק של דב ילין ויאיר לפידות בכחצי מיליארד שקל, בחלקים שווים ביניהם, בעיקר באמצעות דיבידנדים (370 מיליון שקל) וכן בדמי ניהול. בית ההשקעות מחלק את רוב רווחיו כדיבידנד מדי רבעון, מחציתם לצמד המייסדים (25% כל אחד) והמחצית האחרת לאטראו.

ילין ולפידות הקימו את בית ההשקעות בשנת 2004. השניים הגיעו עם רקע עשיר בעולמות הפיננסים, שניהם רואי חשבון בעלי ניסיון נרחב בשוק ההון. ילין כיהן בעבר כשותף וכמנהל בכיר בחברת דש ני"ע וניהל את ההשקעות בקופות הגמל ובקרנות ההשתלמות שלה בין השנים 1994-2003. לפידות שימש במשך 13 שנים כמנכ"ל חברת הייעוץ נשיונל קונסלטנטס (N.C) מקבוצת בנק לאומי.

ילין ולפידות מחזיקים בחלקים שווים במחצית ממניות בית ההשקעות, כאשר היתרה מוחזקת כאמור על ידי אטראו (לשעבר לידר שוקי הון), שרכשה את מניותיה בילין לפידות בשנת 2006 תמורת כ־16 מיליון שקל בלבד. בעלת המניות העיקרת באטראו היא לידר החזקות שבשליטת יורשי דן דוד. בעלי מניות נוספים הם מוסדיים ובהם הראל ובית ההשקעות המתחרה אלטשולר שחם.

 

"בוטיק" לפלח השוק הגבוה

בית ההשקעות ילין לפידות ממוצב כ"בוטיק" הפונה ללקוחות בפלח השוק הגבוה יותר, וצבר מוניטין כגוף ניהול איכותי ששם דגש על אנליזה קפדנית. הפעילויות העיקריות שלו הן ניהול תיקי השקעות, קרנות נאמנות וקופות גמל והשתלמות.

במחצית הראשונה של 2023 הסתכמו הכנסות ילין לפידות ב־294 מיליון שקל, ירידה של כ־9.5% ביחס למחצית המקבילה אשתקד.

לפי הדיווח של אטראו, הקיטון בהכנסות נבע בין היתר מירידה בהכנסות מניהול תיקים, קופות גמל וקרנות נאמנות, בין היתר על רקע שינויים בהיקף הנכסים המנוהל בכל אחד ממוצרי בית ההשקעות. הרווח הנקי נשחק בכ־13% ועמד בסיכום המחצית על 76 מיליון שקל.

בשנת 2022 כולה הציג בית ההשקעות רווח נקי של 173 מיליון שקל (לעומת 182 מיליון שקל ב־2021), והוא חילק בגין רווחים אלו דיבידנדים בסכום מצטבר של מעל ל־100 מיליון שקל, מחציתם לשני המייסדים. עלות שכרם המצרפית של ילין ולפידות כמנכ"לים משותפים עומדת על 6.5 מיליון שקל לשנה, בחלקים שווים, כנגזר מחוק שכר הבכירים בפיננסים.

גורם מוסדי בכיר אומר כי "ילין לפידות מתמקד מאז הקמתו ביתרונות היחסיים שפיתח. בניגוד לבתי השקעות גדולים אחרים, הם לא התפזרו על עוד מיליון דברים אחרים כמו קרנות גידור, השקעות אלטרנטיביות וכו', אלא נשארו בתחומי הליבה של ניהול כספים בגמל, בתיקי השקעות ובקרנות נאמנות".

מה מאפיין את פעילות ההשקעות שלהם?
הגורם המוסדי: "ההתמחות שלהם היא באנליזה של ניירות ערך, בעיקר ישראליים. יש להם מחלקת מחקר טובה, וליאיר לפידות יש מוניטין של מקצוען בתחום ההשקעות.

"עם זאת, הם קצת נפגעו בשנים האחרונות מכך שלא היו להם מערכי הפצה חזקים.

"הם בדרך כלל מבצעים השקעות ממוקדות, שמתבססות על אנליזה. הם פותחים פוזיציות ונשארים בהן לרוב לפרק זמן ארוך. ההצלחה בניהול ההשקעות הביאה לבית ההשקעות עצמו רווחיות יפה, והם גם לא התפשרו על דמי הניהול".

חשיפה מזערית לעולמות הלא־סחירים

ניתוח שביצע גלובס לאחרונה, באשר להעברות הכספיות בין קופות הגמל, מלמד גם הוא על הבולטות של ילין לפידות. בעוד שבית ההשקעות מור שתפס את הפסגה בהיקפי ההעברות אליו בשנתיים האחרונות, איבד את הבכורה ורשם העברה של 345 מיליון שקל בחודש יולי השנה, אל המקומות הראשונים הגיעו מיטב (העברות של כ־1.1 מיליארד שקל), ולאחריו ילין לפידות עם העברות של 943 מיליון שקל מכספי הגמל לניהולו.

המיקום הגבוה של ילין לפידות בהעברות כספי הציבור בגמל הוסבר בתשואות הטובות שהשיג מתחילת השנה במסלולים הכלליים והמנייתיים.

הן ילין לפידות והן אנליסט (במקום השלישי בהיקף ההעברות בגמל) התמקדו בהשקעות בעולם הסחיר, והחשיפה שלהם לתחום הלא סחיר (נדל"ן והייטק למשל) קטנה בהרבה מבשאר הגופים, עד לא קיימת כלל.

כך בילין לפידות ובאנליסט נהנו מהתשואות הגבוהות שרשמו שוקי המניות והאג"ח הסחירים, ללא המשקולות של העולם הלא סחיר, והשיגו תשואה ממוצעת הגבוהה בכ־2% מהממוצע הענפי במסלולי ההשתלמות הכלליים, וב־4%־5% מהממוצע במסלולי המניות.