שלד בורסאי | ניתוח

בורסת השלדים: יזם הנדל"ן שפועל להשתלט על שתי חברות ציבוריות

חברת הבנייה ז.ק בסט מקדמת שתי עסקאות להעברת קרקעות בתמורה למניות השליטה בחברות ערך פיננסים וווינד באז • המנכ"ל יוסי קצנלבוגן: "הרכישות יעצימו את פעילותנו בתחומי הליבה שלנו, גם כמענה לצורכי הסקטור הדתי והחרדי"

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock
בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

היובש המתמשך בשוק ההנפקות, אשר "נועל" את הבורסה בתל אביב בפני חברות חדשות המבקשות לגייס בה הון, מספק רוח גבית לריבוי דיווחים אודות עסקאות מתוכננות למיזוג פעילויות לתוך שלדים בורסאיים בתקופה האחרונה. עוד ועוד חברות, הפועלות בעיקר בתחום הנדל"ן על סוגיו השונים, מנסות להיכנס לבורסה בדרך זו.

התוכנית של המפקח החדש נחשפת: חיזוק חברות האשראי על חשבון הבנקים
ניתוח גלובס | מספר חברות הקנאביס ממשיך להצטמצם וזו לאו דווקא בשורה רעה לענף

מדובר בעסקה שבה מוכנסת פעילות עסקית פרטית לבורסה "בדלת האחורית", באמצעות מיזוג לחברה נסחרת שלה פעילות דלה או ללא פעילות כלל. מיזוג שכזה מאפשר לפעילות המתמזגת הצטרפות למסחר בבורסה ללא פרסום תשקיף והנפקה לציבור. במהלך המיזוג, הופכים בעלי הפעילות לבעלי השליטה בחברת השלד לשעבר (באמצעות הקצאת מניות).

להיווצרותם של אותם שלדים בורסאיים אחראי בין היתר גל הנפקות הטכנולוגיה בבורסה בשנים 2020-2021, שהכניס לזירת המסחר עשרות חברות הייטק בוסריות, בעלות פעילות דלה והפסדים כבדים. הללו הגיעו לשוק על גלי הריבית האפסית וחלומות טכנולוגיים בועתיים שהתנפצו בשנתיים האחרונות, והותירו רבות מהן ללא יכולת להמשיך ולממן את פעילותן. קטליזטור נוסף לריבוי השלדים הוא קריסתן של חברות שפעלו בתחום הדועך של קנאביס רפואי.

 

אשראי לקבוצות רכישה

בשבוע שעבר דיווחו שתי חברות ציבוריות דלות פעילות - ווינד באז וערך פיננסים , על מגעים לעסקאות שבהן יקלטו פעילות חדשה כנגד הקצאת מניות שליטה, שתיהן לאותו גורם - קבוצת הנדל"ן ז.ק בסט, המתמחה בייזום פרויקטי נדל"ן לציבור הדתי והחרדי. באתר האינטרנט שלה נכתב כי הקבוצה הוקמה בשנת 2013 ומנהלת כיום כ־8 פרויקטים בביצוע עם למעלה מ־600 יחידות דיור.

ז.ק בסט התקשרה במזכר הבנות עם חברת ווינד באז, העוסקת בפיתוח מנגנון לייעול ייצור החשמל בטורבינות רוח, הנסחרת כיום לפי שווי של 33 מיליון שקל (לאחר ירידה של 43% במניה בשנה החולפת). במסגרת המהלך המתוכנן יעבירו מייסדי ז.ק בסט - יוסי קצנלבוגן (המנכ"ל) ושותפו יוני פוגל, לווינד באז מניות של חברה ייעודית, המחזיקה בקרקע בשווי 26 מיליון שקל שעליה ניתן להקים בין היתר טורבינות רוח. השלמת העסקה תלויה בהסכם שייחתם בין מייסדי ז.ק לבין מנחם כהן, בעל השליטה ומנכ"ל ווינד באז, להסדרה של שליטה משותפת בחברה.

במקביל הודיעה חברת האשראי החוץ בנקאי המקרטעת ערך פיננסים, הנסחרת בשווי של 21 מיליון שקל בלבד (לאחר ירידה של 88% במניה בשנתיים האחרונות) ונמצאת בשליטת אבינועם בן נון, נאור אליהו ויוסי וסרמן, כי הגיעה להבנות עם אותה ז.ק בסט על עסקה שבה תעביר לידי האחרונה סכום של 10 מיליון שקל לצד נכסי מקרקעין, בתמורה להקצאת מניות שיהוו 75% מההון של ערך פיננסים.

מז.ק בסט נמסר כי בכוונתה להפוך את ערך פיננסים לזרוע פעילות במתן אשראי בתחום הנדל"ן למגורים. בקבוצה מציינים כי ברשותה נכסים בהיקף של כחצי מיליארד שקל, וכי היקף האשראי שנדרש לקידום קבוצות הרכישה המנוהלות על ידי ז.ק מוערך בכמיליארד שקל בשנתיים הקרובות.

יוסי קצנלבוגן, מנכ"ל קבוצת ז.ק, אמר לגלובס כי בקבוצה "בחנו מספר עסקאות שהוצעו לנו במהלך השנה, ובחרנו את ערך פיננסים בתחום המימון ואת ווינד באז בתחום האנרגיה מתחדשת. הרכישות יעצימו את פעילותנו בתחומי הליבה שלנו, גם כמענה לצורכי הסקטור הדתי והחרדי שבו אנו פועלים, ובכלל".

לדבריו, "משפחות רבות שנאנקות תחת סיטואציה שהן צריכות להביא הון עצמי (לרכישת דירה) ומתקשות בכך - רצינו להציע להן מערך של פתרונות באמצעות מיזוג עם גוף שכבר עוסק במתן אשראי. לכן החיבור לערך פיננסים נראה טבעי".

באשר למגעים למיזוג עם ווינד באז, אומר קצנלבוגן כי "אם הטכנולוגיה של זו תצליח, תהיה אפשרות לספין־אוף, כלומר להנפיק מתוך החברה את עסקי האנרגיה המתחדשת שלה".

מקנאביס לנדל"ן בת"א

מיזוג נוסף שהגיע לישורת האחרונה הוא של חברת אינטליקנה , שעסקה בעבר בתחום הקנאביס ומניותיה נסחרות לפי שווי של 10.2 מיליון שקל. זו הודיעה בשבוע שעבר למשקיעים כי התקיימו התנאים המתלים למיזוג בינה לבין חברת ריי טי.אל.וי נדל"ן, של אבי רומנו וזיו פופלבסקי. המיזוג בוצע לפי שווי של 143 מיליון שקל לחברה הממוזגת, והשלמתו עדיין כפופה לאישור הבורסה.

על פי תנאי המיזוג, מייסדי החברה - רומנו, פופלבסקי ואון גולדשטיין, יחזיקו ב־86.5% מהון המניות המונפק והנפרע של החברה הממוזגת, וזו תחזיק ב־100% מהון המניות המונפק והנפרע של ריי טי.אל.וי. לאחר השלמת המהלך, רומנו ישמש כיו"ר הדירקטוריון של החברה הבורסאית ופופלבסקי כמנכ"ל שלה.

ריי טי.אל.וי נוסדה לפני שלוש שנים והיא מתמחה ברכישה והשבחה של קרקעות ונכסים מורכבים בת"א, בעלי פוטנציאל תכנוני משמעותי. החברה מקדמת שבעה פרויקטים בהיקף של מעל 300 אלף מ"ר בעיר, בין היתר בשכונות רמת החייל, נווה שאנן, יד אליהו, ציר יגאל אלון ואחרות.

אחד נכשל, 3 מתקדמים

מספר השלדים הפוטנציאליים בשוק ההון עדיין משמעותי. בבורסה ישנן כיום מעל 540 חברות ציבוריות, כשקצת מעל ל־50 מהן נסחרות בשווי שוק שנמוך מ־20 מיליון שקל ו־83 חברות שנסחרות מתחת לשווי של 30 מיליון שקל. נתונים אלו דומים לממצאי בדיקה מוקדמת יותר שערך גלובס בחודש מאי, ומלמדים על הרעה קלה במצב החברות בשווי נמוך.

בחלק מהמקרים נכשל המיזוג, כמו במקרה של השלד הבורסאי טכנופלס שבעברו פעל בהשקעות בהייטק. השנה ניהל מגעים להתמזג עם חברת התעופה ארקיע של האחים נקש, אך ב־20 באוגוסט הודיעה טכנופלס כי נכשל המיזוג המתוכנן והמגעים עם ארקיע הופסקו. מקרה אחר, שבו המגעים עוד נמשכים, הוא המיזוג של ברק בית ההשקעות, של שי ברק, לתוך השלד הבורסאי של חברת הקנאביס הרפואי פנאקסיה. המיזוג עדיין נמצא בהליכים משפטיים וטרם כונסו אסיפות בעלי המניות לאישורו.

עסקה שכן נמצאת בשלבים מתקדמים היא למיזוגה של חברת אינטו השקעות, העוסקת בגיוס הון ממשקיעים פרטיים להשקעות נדל"ן בחו"ל, לתוך השלד הבורסאי נלה דיגיטל  שפעל בתחום חנויות הפופ־אפ והחנויות הדיגיטליות. אינטו הוקמה באמצע העשור הקודם על ידי ערן רוט ושותפו לשעבר ומנכ"ל בנק הפועלים כיום, דב קוטלר (קוטלר אינו מעורב באינטו כבר 4 שנים). בסוף אוגוסט אישרו בעלי המניות בשלד את המיזוג.

עסקה אחרת שמתקדמת לישורת הסופית היא בקנזון ישראל, שפעלה בעבר בתחום הקנאביס הרפואי. החברה חתמה ביולי על הסכם למיזוג עם אולדר קפיטל, מתחום הדיור להשכרה בארה"ב ובפורטוגל.