תקציב המדינה יקוצץ בחצי מיליארד שקל למימון הסכמים קואליציוניים

ועדת הכספים של הכנסת אישרה קיצוץ רוחבי של 600 מיליון שקל • הכספים המקוצצים מכל משרדי הממשלה יועברו בחלקם הגדול למימוש הסכמים קואליציוניים עם המפלגות החרדיות והדתיות

ועדת הכספים של הכנסת / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
ועדת הכספים של הכנסת / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

ועדת הכספים של הכנסת אישרה היום (שלישי) קיצוץ רוחבי בהיקף של כ-600 מיליון שקל בתקציב המדינה. הכספים המקוצצים מכל משרדי הממשלה יועברו בחלקם הגדול למימוש הסכמים קואליציוניים עם המפלגות החרדיות והדתיות.

בית ההשקעות שעוקף את הגדולים בסיבוב ומניב למייסדים רווחי עתק
הפועלים מרחיב את רכישות המט"ח בביט ומצמצם חלק מפעילות הארנק הדיגיטלי

האישור בכנסת מכניס לתוקף קיצוצים רוחביים עליהם כבר הכריזה הממשלה בחודשים האחרונים. הכספים הקואליציוניים יועברו, בין היתר, להגדלת תמיכת הממשלה בישיבות ומוסדות תורניים. עם זאת, לא כל הכספים ינותבו לצרכים מגזריים, כאשר חלק מהסכום יועבר למערכת החינוך.

עם הקמת הממשלה הנוכחית סוכם על חלוקת 12.5 מיליארד שקל לכספים קואליציוניים מתקציב המדינה לשנים 2024-2023. אלא שבליל אישור התקציב הצליחו המפלגות השותפות בממשלה להוציא התחייבות להגדלת הכספים הקואליציוניים בכמיליארד שקלים נוספים, ובהמשך לחצו לקבל עוד כ-150 מיליוני שקלים. חריגות אלה אילצו את האוצר להכריז על הקיצוצים כדי לממן את הדרישות השונות.

בתקציבי משרדי הממשלה נשמר סכום כולל של כמיליארד שקל כרזרבה לשנה הנוכחית, למקרה שיתממשו סיכונים שונים. הסיכון המרכזי שנלקח בחשבון היה תרחיש שבו קק"ל לא תעביר למדינה סכום של כ-1.5 מיליארד שקל שהיו במחלוקת. לבסוף הסכום התקבל, אבל במקום להפשיר את הכספים לשימוש המשרדים כפי שתוכנן, הוחלט להשתמש ב"קופה" להעברת כספים קואליציוניים.

האישור היום בוועדת הכספים ניצל כמחצית מהרזרבה שהוקצתה. הכסף שיישאר בקופה צפוי ללכת בעיקר למימון החלטת הממשלה מיולי האחרון, להענקת תקציב מיוחד לעיר אשקלון, בהיקף של כ-300 מיליון שקל. סכום נוסף של כ-40 מיליון שקל מתוכנן לסיוע לפליטים מאוקראינה שאינם זכאי עלייה לפי חוק השבות.