הכירו את שוק האיכרים הנודד של גוש משגב

בוריק מושלם ושלל מאפים טוניסאים, כריכי בשר מלאים בכל טוב, פוד טראק פיצה ודוכנים שנודדים בכל שעה ליישוב אחר • יצאנו לסיבוב בשווקים המעניינים בישראל • חגית אברון תופרת יום 

פירות העונה בשוק נתניה / צילום: חגית אברון
פירות העונה בשוק נתניה / צילום: חגית אברון

שווקים הפכו זה מכבר למקום בילוי מענג המשלב בין קניות, קולינריה וגם הזדמנות להכיר קהילה מקומית. לכבוד השנה החדשה בחרנו לבקר בשלושה שווקים שהנצו בשנים האחרונות ובעוד אחד ותיק שלא נס לחו.

חגית אברון תופרת יום | במושבה הוותיקה מצאנו מאפה מושחת וכוורן שחזר מהשבי הסורי
חגית אברון תופרת יום | בקיבוץ קטן בעמק יזרעאל מצאנו את הסנדוויץ' המושלם
חגית אברון תופרת יום | בעיר הזאת מצאנו את הקפה המושלם וגם סדנה שעוררה את כל האיברים שלנו מחדש

הנודד: שוק האיכרים של גוש משגב

אחרי שוק האיכרים של גוש משגב הייתי צריכה לרדוף. כשאני אומרת "לרדוף" אני מתכוונת לכך במלוא מובן המילה. בכל יום חמישי בשבוע, בשעות אחר הצהריים, מתרחשת הסצנה הבאה: שורה של מכוניות וטנדרים מתמקמת באחד מיישובי גוש משגב (שכניה־יעד־חנתון־אלון הגליל), חקלאים ויצרני מזון פורקים את מרכולתם במרכז היישוב, תושבים עם סלים מגיחים כהרף עין מבתיהם בתזמון מתוזמר היטב, רוכשים את מיטב התוצרת החקלאית הטרייה, ובתוך שעה, בום. שיירת השוק הנודד מתקפלת ועוברת ליישוב הבא.

שוק משגב / צילום: חגית אברון
 שוק משגב / צילום: חגית אברון

השוק של משגב הוא תופעה המקדשת את הקשר הישיר בין החקלאי לצרכן. חני גילהר הקימה אותו לפני כמה שנים בשל הצורך להנגיש תוצרת חקלאית טרייה ליישובי הגוש. מאז ועד היום הוא מתנהל תחת מעטה חשאיות ובקבוצות ווטסאפ של היישובים. מי שבכל זאת יתעקש מוזמן לנסות להגיע בימי חמישי מהשעה 16:00 לאחד מיישוב משגב.

קונים: תוצרת טרייה ועונתית ישירות מהרכב של החקלאי. עכשיו בעונה, אבוקדו ישירות מהעץ, תמרים מהבקעה, וכל מיני ירוקים ועלים מיוחדים.

אוכלים: מיטב האופים, המגבנים והיצרנים הקטנים מציגים את מרכולתם בשוק, כך שאפשר לרכוש כיכר לחם טרי, חריץ גבינה, זיתים ולפעמים גם כיסונים טיבטיים, לתפוס פינה יפה עם נוף ולנשום אושר.
שוק משגב, בכל יום חמישי מהשעה 16:00, ביישובים שכניה, יעד, חנתון ואלון הגליל

המפתיע: יריד האיכרים של עמק חפר

יריד האיכרים של עמק חפר כבר אוזכר בעבר במדור זה, והוא מפציע מעת לעת. היריד הוא יוזמה ברוכה של המועצה המקומית עמק חפר, שבשטחה עסקי חקלאות וקולינריה רבים. את כל טוב התוצרת ארזו בהאנגר 9 שבפארק התעשיות, שחזותו אינה מעידה על כל טוב הססגוני החבוי בו. הפעם יתקיים השוק לאחר החגים, ויציג את מרכולתם של מיטב היצרנים, גבנים, דבוראים וחקלאים שבעמק חפר.

שוק האיכרים בעמק חפר / צילום: חגית אברון
 שוק האיכרים בעמק חפר / צילום: חגית אברון

קונים: גבינות מצוינות ממחלבות קטנות, נקניקיות תוצרת בית, פירות הדר, אבוקדו, דבש מופלא, פרחים טריים ושאר הטוב שמפיקים בעמק חפר.

אוכלים: מאפים וכריכי בוקר בעגלת הקפה שבמתחם, טעימות נדיבות של שלל הדוכנים שבשוק.
שוק עמק חפר, ביום שישי 13.10 14:00-8:00, האנגר 9, אזור התעשייה עמק חפר

הקהילתי: BASTAS בניר עקיבא

השאלה הראשונה ששאלתי כשסיפרו לי על השוק בניר עקיבא, הייתה "היכן ממוקמת ניר עקיבא על המפה". "במרכז הארץ", מחייכים המקומיים ומסבירים שאם מקפלים את המפה בדיוק באמצע, בין מטולה לאילת, שם שוכנת ניר עקיבא. אם לשפוט לפי כמות האנשים שזרמה אל ההאנגר במרכז היישוב בשישי בבוקר, מדובר במרכז העולם.

Bastas, בשוק בניר עקיבא / צילום: גדי יונתן
 Bastas, בשוק בניר עקיבא / צילום: גדי יונתן

BASTAS אף הוא שוק קהילתי שתכליתו להנגיש תוצרת חקלאית מובחרת לתושבי היישובים שבאזור. השוק מתקיים בכל יום חמישי אחר הצהריים ובימי שישי בבוקר ומציע שפע מסחרר של דוכני מזון, משקה ותוצרת חקלאית. היזם תושב ניר עקיבא, גדי יונתן, מספר שהקמת השוק נולדה בעקבות תהליכי צריכה שהשתנו במהלך הקורונה. כאלף איש מגיעים בכל שבוע לבית האריזה העצום שמאכלס עשרות דוכני מזון, משקה וכמובן ירקות ופירות.

קונים: ירקות ופירות מובחרים, גבינות ממחלבות מקומיות, דבש יוצא דופן, שוקולד מתוצרת יצרן מקומי, יינות של יקבים אזוריים.

אוכלים: כריכי בשר דשנים, מאפים משגעים של קונדיטורית מקומית, אוכל ביתי מוכן, פוד טראק של פיצה וכמובן טעימות יין ושוקולד בחדר הטעימות.
Bastas, בכל חמישי אחר הצהריים ובכל שישי בבוקר, ניר עקיבא

הלא מתחנף: שוק נתניה

שוק נתניה היה ונותר אחד מהשווקים העירונים שלא עברו תהליך ג'נטריפיקציה והוא עדיין שומר על ייעודו המקורי - שוק קניות בטעם של פעם. זהו שוק לא מתחנף, של מוכרים וקונים וותיקים, וכדי לערוך בו קניות של תוצרת טובה ובמחירים הוגנים חשוב להכיר אותו. העיקרון בשוק דומה לעיקרון נדל"ני ותיק הגורס - מסעדות בקו ראשון למים יותר יקרות. כלומר: כל השדרה הראשית של השוק אוצרת את הדוכנים היותר מובחרים ויקרים של התוצרת, ואילו במעלה הסמטאות המקורות אפשר להשיג מגוון סחורה במחירים ובאיכויות משתנות.

קונים: ירקות, פירות, דגים טריים, בשר, סלטים, תבלינים ופיצוחים. מומלץ לקפוץ למאפיית "מלך הפיתות - מלכה" המוכרת מאפים ולחמים שזקני טוניס ולוב מתגעגעים אליהם.

אוכלים: שוק נתניה הוא גן עדן קולינרי לכל חובבי מסעדות הפועלים, דוכני הבוריק, הסנדוויץ', הטוניסאי וכל מעדני טריפולי וטוניס התכנסו להם בשלל דוכנים צבעונים. כדאי לשים לב לחור בקיר המכונה פלפל אושר ומציע בוריק נהדר בפיתה או בצלחת, שלצידו חמוצים נפלאים.
שוק נתניה, בכל יום מלבד שבת