שוקלים לעשות שינוי בקריירה? אלה שמונה השאלות שאתם צריכים לשאול

עידן הקריירה האחת חלף, והסבת מקצוע נפוצה כיום מאי פעם • כיצד תדעו אם אתם בשלים לשינוי ומה סיכויי ההצלחה שלו, מה יעזור לכם לאתר את הדבר הבא, ואיך תקבלו החלטה מושכלת במהלך שהוא ברובו הימור?

הרווארד בגלובס. השאלות שאתם צריכים לשאול את עצמכם אם תשקלו לשנות קריירה / צילום: Unsplash, Pierre Bamin
הרווארד בגלובס. השאלות שאתם צריכים לשאול את עצמכם אם תשקלו לשנות קריירה / צילום: Unsplash, Pierre Bamin

אודות מגזין הניהול של הרווארד (HBR)

מגזין הניהול של אוניברסיטת הרווארד יוצא לאור מזה מאה שנה ומאגד מאמרים מבוססי מחקר ונתונים. עם כותביו נמנים מיטב המומחים הבינלאומיים לניהול ולעסקים במגוון תחומים, ובהם מנהיגות, משא ומתן, אסטרטגיה, שיווק, כספים ותפעול. מאמרי Harvard Business Review מתורגמים ומתפרסמים בגלובס שלוש פעמים בשבוע: בימים שני, רביעי וחמישי (מגזין G).

אודות הכותב

תומס צ'מורו-פרמוזיק הוא סמנכ"ל חדשנות בקבוצת מנפאואר.

שינויי קריירה נפוצים כיום יותר מאי פעם. חלפו השנים בהן אנשים בחרו מה ללמוד על פי בחירות מקצוע ברורות. התוכנית הטובה ביותר, כך נראה, היא לא לתכנן כלל - או פשוט לשמור על כל האפשרויות פתוחות.

לפי מחקרים אקדמיים, בניגוד למה שחושבים אנשים שינויי קריירה תלויים הרבה פחות בגיל מאשר בגורמים ארגוניים, פסיכולוגיים או גורמים של הקשר. במילים אחרות, אין "גיל אידיאלי" לשינוי; במקום זה, צריך להתחשב בגורמים אחרים.

עמיתתי הרמיניה איברה בביה"ס לעסקים של לונדון, מההוגות המובילות בתחום, סיכמה את המניעים העיקריים לשינוי קריירה וחילקה אותם למניעים נסיבתיים (חיצוניים) ואישיים (פנימיים). הנסיבתיים כוללים כוחות שוק, שינויים ארגוניים והזדמנויות חדשות, שלרוב נראות כגורמי "משיכה". האישיים כוללים את "הכישורים, הכישרונות, ההעדפות, ניסיון מהעבר, השלב ההתפתחותי ותפיסות עצמיות שאנשים מביעים לתפקידם בעבודה ולקריירה"; רשתות אישיות; ו"טריגרים" והזדמנויות שמניעים אנשים לעבר חיפוש דרכים חדשות.

כשהכיוון לא מתאים לזהות

מה שחשוב במיוחד הוא הרעיון של "זהות מקצועית", בייחוד בכל הנוגע לתפיסה העצמית. למעשה, הזהות שלנו מושפעת לא רק מחוויות העבודה שלנו בעבר, אלא גם מאלה הצפויות. כשאנו חשים שאנו הולכים בכיוון שאינו תואם את התפיסה העצמית שלנו, יש לנו מוטיבציה לפעול ולבצע שינויים.

 

אבל מה מגדיר את התפיסה העצמית והזהות שלנו? רשתות ממלאות תפקיד מרכזי. בני אדם הם מכונות הזקוקות למשמעות והמקור העיקרי למשמעות הוא אנשים אחרים. לא היינו יכולים להבין את העולם או כל דבר אחר אילולא העובדה שאנו מסוגלים לקבל, להבין ולהשתמש במערכות משמעות שאחרים כבר עיבדו עבורנו. ככל שהרשתות יותר נרחבות, דחוסות ועשירות, כך גם הרשתות החברתיות, ויש יותר סיכוי שתפתחו תפיסה עצמית מורכבת שמתאימה גם למוניטין שלכם וגם לתפיסת השוק לגבי הכישורים והפוטנציאל שלכם.

לפני 50 שנה, אולי פשוט היינו מסתמכים על העצה של השכן או הדוד שלנו להקדיש את חיינו המקצועיים העתידיים לקריירה אחת, בלי לבדוק אף פעם אם בחרנו נכון. כיום, אנו מופצצים באינספור הצעות ויש לנו גישה לקטלוג נרחב של מידע, הזדמנויות ותחזיות מהתעשייה. זה יוצר מורכבות רבה מדי ומה שכלכלנים התנהגותיים מכנים "פרדוקס הבחירה"; ככל שיש לנו יותר בחירות, כך יותר קשה להיות מסופקים מהן ובטוחים בהן. רתימת הרשתות הנכונות והקשבה למנטורים נבחרים ולעמיתים שיכולים להבין את הפוטנציאל שלנו (ולזהות לו שימוש מוצלח יותר) יכולים לעזור לנו להגדיר את תוכנית הפעולה.

ישנם גם יסודות אוניברסליים מסוימים לקביעת ההצלחה של שינויי קריירה, המספקים רשימה שימושית אם אתם רוצים להעריך את הפוטנציאל שלכם לשינוי. רוב המודלים מדגישים גורמים ברמה האישית, כמו מודל "5C", המדבר על שליטה, סקרנות, מחויבות, ביטחון, ודאגה (control, curiosity, commitment, confidence and concern). לפי המודל, לאדם יש סיכויים רבים יותר להצליח בשינוי כשיש לו יותר שליטה לגבי המקצוע והקריירה, יותר סקרנות לחקור אפשרויות אחרות (כולל נתיבים לא שגרתיים), כשהוא מתחייב לשינויים שהחליט לבצע וכשהוא מציג שילוב בריא של ביטחון ביכולות ודאגה שנחוץ שיפור. משתמע שאם אחד מהרכיבים האלה חסר, לשינוי הקריירה יתלוו אתגרים נוספים.

בחנו את עצמכם

אולי תרצו לחשוב על השאלות האלה להערכה עצמית ראשונית שתסייע להעריך מהם הצרכים שלכם:

● מה אני הכי אוהב בתפקיד הנוכחי/הקודם שלי?

● איזה מקצועות או קריירות מרתקים אותי, מעניינים אותי או נראה לי שאנשים מצליחים בהם?

● איזה כישורים ייחודיים אנשים רואים בי, ומה האינדיקטורים הספציפיים שגורמים לאנשים לראות אותם (תעודות, התנהגויות, ניסיון וכו')?

● מה המרכיבים הכי מרשימים בקורות החיים שלי? (התמקדו בהישגים ייחודיים וקשים להשגה).

● איזה כישורים הייתי שמח לרכוש בתוך שלוש עד חמש שנים?

● מה אני הכי פחות אוהב לגבי התפקיד הנוכחי/הקודם שלי?

● איזו משרה או קריירה חדשות מצריכות את הכישורים ותחומי העניין שלי?

● אילו תרבויות ארגוניות מוצאות חן בעיניי, משוםשהן תואמות את הערכים שלי, הסגנון שלי וההעדפות שלי?

בסופו של דבר, שינויי קריירה הוא הימור, וכמו בכל הימור, התוצאה תיקבע בעתיד. הדבר הטוב ביותר שאתם יכולים לעשות הוא לקבל החלטה מושכלת: היו ברורים לגבי מה אתם מנסים להגשים - בייחוד שינויים בעצמי המקצועי או הזהות המקצועית שלכם - ונתחו את היתרונות והחסרונות של האפשרויות הזמינות אל מול הכישורים שלכם, תחומי העניין והאישיות. מציאת האיזון בין תשוקה להתנסות בראש פתוח ומיקוד אסטרטגי לבין כנות עצמית כשאתם מעריכים את תוצאות הבחירות שלכם - תאפשר לכם להמשיך להתקדם ולפתח את הפוטנציאל שלכם. ודאו שהשגיאות שאתם עושים הן "כישלונות חכמים", מבחינה זו שהם מקדמים את האפשרות להעסיק אתכם בעתיד ואת ההצלחה שלכם בקריירה. אחרי ככלות הכל, התקדמות לא נעשית בקו ישר.

© Harvard Business School Publishing Corp