השוק לא מתרגש כמו בעבר: מה עשה גל הקורונה למניות של חברות החיסונים

ה-FDA אישר את חיסוני הקורונה המעודכנים של מודרנה ופייזר • אז למה המניות לא מזנקות?

צילום: shutterstock
צילום: shutterstock

לפני כשבוע אישר מינהל המזון והתרופות בארה"ב את חיסוני הקורונה המעודכנים של מודרנה ופייזר, ובקרוב הם יהיו זמינים גם במדינות נוספות. לכאורה צפוי לחברות המפתחות רווח משמעותי, אך מה זה עושה למניות שלהן? מתברר שלא המון, אפילו לא במודרנה וביונטק, שהחיסונים הם המוצר המסחרי היחיד שלהן. 

● אחרי שהזהיר מירידה חדה בשווקים: לכלכלן המפורסם יש תחזית חדשה 
מי שסירב להתחסן הרוויח? אין לכך כל הוכחה, ועוד פייקים על זן הקורונה החדש 

1מודרנה: המשקיעים מחכים לדבר הבא

מודרנה , שנסחרת היום לפי שווי של 43 מיליארד דולר, הגיבה לאירוע בעליות של 20% בתחילת אוגוסט, כשהחל גל הקורונה החדש, אך לאחר מכן מנייתה ירדה קלות, ועלתה שוב לאותו מחיר כאשר המוצר המעודכן אושר לשיווק. אבל גם אחרי העליות היא נסחרת בטווח המחירים הנמוך ביותר שלה מאז אמצע 2021, אז הראתה לראשונה שהחיסון שלה יעיל.

מודרנה רשמה ברבעון השני של 2023 הכנסות של 344 מיליון דולר מהחיסון, סכום שמספיק כדי להגדיר אותו כתרופה רבת מכר, אבל רק בקושי, ומדובר בירידה של 94% לעומת התקופה המקבילה.

מודרנה העלתה את התחזיות להכנסות מהחיסון השנה מ-5 מיליארד דולר ל־6־8 מיליארד, אבל מה שמעניין את המשקיעים בחברה הוא המוצרים החדשים שלה: תרופות וחיסונים מבוססי RNA שצפויים להזרים לה הכנסות יציבות וארוכות טווח. כרגע, החיסון לקורונה הוא פרת מזומנים מאוד מתגמלת, שנועדה לממן את הפיתוח של המוצרים החדשים.

2 ביונטק: נתח מוגבל מהעוגה

בביונטק  הדפוס דומה. מחיר המניה עלה ב-25% עם תחילת הגל, ולאחר מכן ירד, ובמקרה שלה האישור אפילו לא הוביל לעלייה מחודשת. החברה נסחרת לפי שווי של 27 מיליארד דולר. הפער ממודרנה נובע מכך שביונטק חולקת את הכנסותיה מהחיסון עם פייזר. זהו החיסון המוביל בעולם, כך שהעוגה גדולה יותר, אבל ביונטק מקבלת ממנה רק נתח. גם ביונטק מפתחת מוצרים נוספים מבוססי RNA, ולשתי החברות כיסים מלאים מאוד למימון המיזמים האלה.

3פייזר: חזרה לימי טרום חיסון

כשהתחיל הגל באוגוסט, מניית פייזר  עלתה 16%, אך מאז נפלה מתחת למחיר שרשמה לפניו. לא רק הקורונה מטלטלת את מניית פייזר. ב־19 באוקטובר תחליט רשות התחרות בגוש האירוא אם לאשר את עסקת הענק לרכישת חברת הסרטן Seagen ב-43 מיליארד דולר, או להתחיל בחקירתה לעומק. בגזרת הקורונה, משקיעי פייזר רואים שוק יציב יחסית לתרופה פקסלוביד והחברה מצפה להכנסות של כ-8 מיליארד דולר ממנה (לעומת 13 מיליארד מהחיסון). פייזר גם מתכננת להשיק מוצרים אחרים שאינם קשורים לקורונה, אך המניה שלה חזרה למחיר שרשמה לפני שכל האירוע התחיל ב-2021.

4Novavax: החברה שמאחרת לנשף

החברה הזאת היא הביש-גדא של חיסוני הקורונה. מצד אחד היא הדהימה את השוק כשהגיעה לקו הסיום של המרוץ לפיתוח החיסונים לצד חברות גדולות וממומנות יותר ממנה, אך במנגנון ייחודי לה. עם זאת, היא תמיד צעד אחד מאחור. החברה סבלה מבעיות ייצור ועד שזה הסתדר, העניין בתחום החל לדעוך. החברה רשמה הכנסות של 2 מיליארד דולר מהחיסון, ועכשיו היא שוב משתרכת אחרי מודרנה ופייזר, ללא אישור למוצר שמתאים לווריאנט החדש.

מניית החברה עלתה קלות מתחילת אוגוסט, אחרי שפרסמה תוצאות שהראו יעילות לחיסון שלה נגד הווריאנטים החדשים, אך היא שבה וירדה כשהתברר שהיא המאחרת לנשף.