אחרי שהזהיר מירידה חדה בשווקים: לכלכלן המפורסם יש תחזית חדשה

בראיון לבלומברג השבוע טען הכלכלן פרופ' נוריאל רוביני כי "העידן של ההתמתנות הגדולה של אינפלציה נמוכה מ-2% וצמיחה יציבה נעלם", ואישר מחדש את תחזיתו כי ירידה של 10% בשוק המניות היא תרחיש סביר

פרופ' נוריאל רוביני / צילום: Reuters, Lucy Nicholson
פרופ' נוריאל רוביני / צילום: Reuters, Lucy Nicholson

"העידן של ההתמתנות הגדולה של אינפלציה נמוכה מ-2% וצמיחה יציבה נעלם" - כך טען הכלכלן פרופ' נוריאל רוביני בראיון שנתן לבלומברג ביום שני השבוע.

רוביני אמר כי הוא לא צופה שהכלכלות המתקדמות בעולם, כולל ארה"ב, בריטניה וצרפת, יחזרו לאינפלציה של רמות כאלה בטווח הקרוב. "הנורמלי החדש עשוי להיות בין 3% ל-4% עבור כלכלות מתקדמות לאורך זמן - כמובן לא בין-לילה", אמר.

ההמלצות של ״מכונת הכסף״ או מדד S&P 500: איפה הרוויחו יותר?
משקיע העל מזהיר: זו תהיה הטעות הענקית של השווקים
המיליארדר שחושף: זו הטעות שמשקיעים תמיד עושים

בראיון דיבר רוביני על "שינויים מבניים" בכלכלה העולמית המרמזים שהאינפלציה תהיה גבוהה בהרבה לטווח הארוך יותר. תנאים הקשורים לייצור במשק - ביניהם סכסוך גאופוליטי, הזדקנות אוכלוסיות, הגבלות הגירה ומגפות - צפויים להשפיע על הצמיחה הכלכלית ועשויים להוביל להגדלת עלויות הייצור. במקביל, בצד הביקוש "ההוצאות צפויות להיות גבוהות יותר ככל שמתרחב הטיפול בשינויי אקלים, התמודדות עם המגפה וניהול חוסר השוויון שיצרו הגלובליזציה והבינה המלאכותית", אמר רוביני. גורמים אלה משני הצדדים יהפכו השגת רף אינפלציה של 2% ל"משימה בלתי אפשרית", לדבריו.

בטור שפרסם מרקטווץ' בסוף יוני, רוביני דן באפשרות של "התכווצות" כלכלית קצרה יחסית ולא חמורה במהלך השנה הבאה, שלדעתו סבירה יותר. עוד הוא הביע דאגה שמאמצי הבנקים המרכזיים לשליטה באינפלציה יובילו לאי-יציבות כלכלית משמעותית, שבתורה תביא קובעי מדיניות ברחבי העולם לסגת ממאמצי המלחמה באינפלציה ולאפשר לאינפלציה לעלות מעל רמות היעד.

ירידה של 10% בשוק המניות - תרחיש סביר

בראיון לבלומברג רוביני גם אישר מחדש את תחזיתו כי ירידה של 10% בשוק המניות היא תרחיש סביר. "זה אפשרי מאוד, בהתחשב במה שקרה בארה"ב, בכלכלה העולמית, וכשעליות מחירי הנפט והאינפלציה מתמידות, והפדרל ריזרב ובנקים מרכזיים אחרים עדיין לא סיימו", אמר (לפי ביזנס אינסיידר).

אך לצד התחזית של ירידה ב-10% בשוק המניות בארה"ב, "שאר העולם במצב גרוע אף יותר", חידד. "בארה"ב אולי תהיה לך נחיתה צורמת. אבל בגוש האירו ובבריטניה אנחנו מדברים על אינפלציה ועל סטגפלציה של מיתון". מסיבה זו, הסביר רוביני, הבנק המרכזי של אנגליה והבנק האירופי המרכזי יעשו טעות אם יתחילו להוריד את הריבית.

"הם לא יכולים לומר שהם סיימו. האינפלציה הכללית עולה, מחירי הנפט עולים, יש פוטנציאל שתהיה עלייה נוספת", אמר רוביני, והעריך כי הפד ישמור על ההידוק המוניטרי לכל הפחות עד אמצע 2024, הזמן המוקדם ביותר לדעתו שבו הפד הוריד את הריבית.