ההמלצות של ״מכונת הכסף״ או מדד S&P 500: איפה הרוויחו יותר?

בפברואר האחרון מייקל ברי, משקיע ה-"ביג שורט", פרסם ציוץ אזהרה נגד שוק המניות האמריקאי שהצליח להרים לא מעט גבות • כעת מנהל המחקר של Pension Partners יוצא נגד המלצות ההשקעה שלו ומזהיר: הימנעו מביצוע שינויים בתיקי ההשקעות 'על סמך ציוץ'

מייקל ברי
מייקל ברי

"עדיף למשקיעים היה לקנות את מדד ה-S&P 500 ולהרוויח תשואה ממוצעת של 34% בחצי שנה האחרונה במקום להקשיב לציוצי האזהרה של משקיע ה-'ביג שורט', מייקל ברי, בשנים האחרונות". כך טען השבוע, צ'רלי ביללו, מנהל מחקר ב-Pension Partners, בפוסט שהעלה לרשת החברתית X (עד לא מזמן טוויטר).

סין עסוקה מדי בשביל לפלוש לטייוואן והאמירה שהדהימה את ניו יורק 
האינפלציה בארה"ב עלתה חודש שני ברציפות. איך זה ישפיע על הפד? 

על פי אתר yahoo finance ביללו קורא למשקיעים להימנע מביצוע שינויים בתיקי ההשקעות "על סמך ציוץ". הוא מתכוון למבחר הציוצים של מייקר ברי בין השנים 2019 ל-2023, בהם המשקיע פרסם שורה של אזהרות קשות על נפילות בשוק ההון.

ברי, שהימר נגד בועת הדיור בארה"ב ב-2008 וייסד את קרן הגידור Scion Capital, התפרסם בספר "The Big Short" (בתרגום לעברית: "מכונת הכסף"), אשר יצא לאור ב-2010 ותיעד את הסיבות להתפתחות משבר הסאב-פריים ב-2008. ברי ידוע באזהרותיו מפני בועות נכסים ומפלות ענק בשוק ובין היתר הימר נגד טסלה של אילון מאסק ונגד קרן ARK של קת'י ווד.

הציוץ האחרון של מייקל ברי: "תמכרו"

ההימור של ברי על מיליארד דולר נגד בועת הנדל"ן שהובילה להתרסקות שוק הדיור בארה"ב בשנים 2008-2009 סחפה אחריו קהל של עוקבים ברשת החברתית טוויטר, שם הוא נוהג לפרסם את המלצות ההשקעה שלו לעוקביו. בקיץ 2021, הוא הזהיר מ"הבועה הספקולטיבית הגדולה ביותר בכל הזמנים", וחזה את "אם כל ההתרסקויות".

גם לפני מספר חודשים, בסוף ינואר האחרון, פרסם בטוויטר ציוץ בן מילה אחת: "תמכרו". ברי למעשה הזהיר את המשקיעים לא להסתנוור מההתאוששות בשוק המניות שניזונה בעיקר מירידה באינפלציה, פריחה בתחום הטכנולוגיה וציפיות השוק שהבנק הפדרלי יתחיל בקרוב להוריד את הריבית.

עם זאת, הסנטימנט בוול סטריט המשיך להיות חיובי כאשר מדד ה-S&P 500 עלה בכ-16% מתחילת 2023. זאת הודות להתלהבות המשקיעים מתחום טכנולוגיות הבינה המלאכותית שנוצרה בין היתר מהסחרור מתוכנת ChatGPT של OpenAI, שהובילה לנהירה של סוחרים רבים להשקיע במניות מתחום ה-AI, כולל אנבידיה, אפל ומיקרוסופט.

ברי ממשיך להמר נגד וול סטריט

נראה כי ברי עדיין לא השתכנע מהראלי שנרשם בוול סטריט מתחילת השנה. לפי דיווחים לרשות ניירות הערך האמריקאית שפורסמו בחודש שעבר, לקראת סוף הרבעון השני של 2023, קרן הגידור של ברי קנתה אופציות מכר בשווי מוערך של 739 מיליון דולר נגד קרן הסל הפופולרית Invesco QQQ Trust ETF (QQQ.O), המבוססת על השקעות במדד הנאסד"ק; בעסקה נפרדת, קנתה הקרן אופציות מכר בשווי מוערך של 886 מיליון דולר נגד קרן הסל SPDR S&P 500 ETF (SPY.P), המבוססת על השקעות במדד ה-500 S&P. 

מכיוון שאין חובה של גילוי של סכומי רכש אופציות לרשות ניירות הערך האמריקאית, לא ידוע כמה כסף שילמה הקרן של ברי כדי לבצע את המהלך. כמו כן, לא ברור האם האופציות נרכשו לבדן, או כחלק מעסקה גדולה יותר שכוללת ניירות ערך נוספים.

נוסף על כך, נודע גם שהקרן של ברי מכרה מניות של שתי ענקיות הסחר המקוון הסיניות, עליבאבא ו-JD.com , וכן של מספר בנקים קטנים בארה"ב. במקביל, הקרן הוסיפה לפורטפוליו שלה נכסים בתחומי האנרגיה, התשתיות והמשאבים הטבעיים.