המשקיע המפורסם מול המנכ"ל הישראלי הצעיר: הסערה בקרן הגידור הגדולה בעולם

פרסום שלפיו ריי דליו, מייסד ענקית הגידור, שוקל לחזור מפרישתו נתקל ככל הידוע בהתנגדות מנהלי הקרן, ובראשם המנכ"ל ניר בר-דעה • בינתיים דליו מכחיש: "רבנו על הרבה דברים, והכול באהבה"

ריי דליו, מייסד ברידג'ווטר / צילום: BRENDAN MCDERMID
ריי דליו, מייסד ברידג'ווטר / צילום: BRENDAN MCDERMID

המיליארדר האמריקאי ריי דליו נחשב לאחד מהמשקיעים המוכרים והמצליחים ביותר בעולם. ב-1975 הקים את Bridgewater Associates (ברידג'ווטר), ובמשך עשורים לאחר מכן, הוביל אותה והפך אותה לקרן הגידור הגדולה ביותר בעולם, שמנהלת נכון להיום נכסים של משקיעים מוסדיים בהיקף של כ-124 מיליארד דולר. במשך שנים כיהן כמנכ"ל, יו"ר ומנהל השקעות ראשי של ברידג'ווטר, תפקידים שמהם החל להיפרד ב-2017.

ניתוח | הבנקאית או הפרופסור: מי יתיישב בקרוב על כיסא יו"ר לאומי. ומה קורה בבנק דיסקונט? 
ניתוח | וול סטריט נצבעת באדום: האם שוק המניות משנה כיוון? 

בתחילת 2022, כשהמנכ"ל שהחליף את דליו בתפקיד החליט לפרוש, מונו שני מנכ"לים משותפים - אחד מהם הוא הישראלי ניר בר-דעה, בנו של מנכ"ל שטראוס לשעבר גיורא בר-דעה ואחיו של מנכ"ל הבנק הדיגיטלי One Zero גל בר-דעה. כיום, ניר בר-דעה מכהן כמנכ"ל יחיד של ענקית הגידור.

אלא שבימים האחרונים התחוללה סערה קטנה, כשה-New York Times פרסם דיווח שלפיו המייסד, דליו בן ה-74, שוקל לחזור לפעילות בקרן, כשנה לאחר שעזב אותה סופית. לפי הדיווח, החוזה שלו מאפשר לו לחזור לפעילות אם ישנה ירידה בתוצאות הקרן, ומאז עזיבתו, הקרן המרכזית של ברידג'ווטר נמצאת במגמה שלילית, כך לפי פרסום ברויטרס מהחודש שעבר.

תחת ניהולו של בר-דעה, התפקיד שהיה קודם של דליו הועבר לוועדה של שלושה אנשים. לפי ההערכות, הקרן המובילה של ברידג'ווטר הניבה מאז תשואה ממוצעת שנתית של 10% אחרי עמלות.

ב-New York Times נכתב עוד, כי כשאפשרות חזרתו של דליו עלתה, בקרן נוצר קונפליקט פנימי. עם זאת, צוין כי דליו לא בהכרח מכוון לחזרה לניהול ברידג'ווטר עצמה, אלא מעוניין להקים קרן חדשה בתוך ברידג'ווטר, במטרה להגדיל את התשואות.

מכל מקום, העיתון ציין שההצעה נתקלה בהתנגדות מצד חברי הנהלה ודירקטוריון, בראשות בר-דעה שחשש למעמדו, והובילה מספר בכירים לאיים שיעזבו אם כך יקרה. בר-דעה קודם ומונה על ידי דליו, ולפי הדיווח הבטיח לו שלא ימשיך להיות מעורב, אלא שההצעה להקים קרן נתפסה כדרך לחזור ולבסס שליטה בברידג'ווטר.

"פורסם דיווח כוזב"

בתגובה לכתבה ב-New York Times טען דליו שאין לו כוונה לחזור לנהל את הקרן, וכשנשאל על מתחים בהנהלת ברידג'ווטר השיב, כי "רבנו על הרבה דברים, תוך כדי שאנחנו עדיין אוהבים אחד את השני - כמו משפחה איטלקית" (דליו עצמו הוא ממוצא איטלקי). עם זאת, בתגובתו לכתבה הוא לא התייחס להקמתה של קרן חדשה בתוך ברידג'ווטר.

גם בפוסט שהעלה דליו ללינקדאין זמן קצר לאחר הפרסום, הוא חזר והכחיש את הכוונה לחזור לנהל את ברידג'ווטר, אך לא התייחס לנושא הקרן החדשה. "פורסם דיווח כוזב שלפיו אני מבקש לחזור לנהל את ברידג'ווטר, ומספר אנשים שאלו אותי האם זה נכון", כתב דליו בפוסט. "זה לא נכון. אני מבטיח שאין לי שום רצון לנהל או לשלוט שוב בברידג'ווטר. אני שמח וגאה שברידג'ווטר נמצאת היום בידיים של הנהלה חזקה שמנהלת אותה כראות עיניה".

תהליך השינוי של בר־דעה

בראשות אותה הנהלה עומד כאמור בר-דעה בן ה-42. בר-דעה, בעל תואר MBA מאוניברסיטת וורטון ותואר ראשון במימון מהמרכז הבינתחומי, החל את דרכו במחלקת המחקר של ברידג'ווטר, ולפני מינויו למנכ"ל כיהן כמשנה למנכ"ל ברידג'ווטר, תפקיד שבו היה אחראי על כל התנהלות הקרן בתקופת מגפת הקורונה. לפני שהצטרף לברידג'ווטר בשנת 2015, היה בר-דעה יועץ למשלחת הישראלית לאו"ם, וכן פעל בתחום השקעות הנדל"ן והיזמות.

בעבר התראיין בר-דעה לערן גפן בגלובס, ואמר: "חלק מהקטע, בכנות, הוא שאנחנו (ברידג'ווטר) לא וול סטריטיים. כמו שאתה רואה אותי לבוש עכשיו, ג'ינס וחולצה מכופתרת, ככה אני הולך לבוש לעבודה. בוול סטריט לובשים חליפה".

הוא סיפר על מודל של שקיפות: "יש משהו באתוס הזה של שקיפות קיצונית, שאומר שאין מניפולציות, אין רכילות, אין 'אמרתי או לא אמרתי'". כדוגמה הוא נתן את העובדה שכל פגישה בקרן מוקלטת: "אם השם שלך נאמר, ולא משנה באיזו פגישה, אתה תקבל את ההקלטה באופן אוטומטי. כלומר, אם למישהו היה משהו להגיד עליך, אז אנחנו רוצים שהוא יגיד לך את זה דבר ראשון בפרצוף. אם יש קונפליקטים, הם נחשפים מאוד מהר".

אגב, בכירה נוספת מישראל היא קרן קרניול-טמבור, שמונתה לפני מספר חודשים לתפקיד מנהלת השקעות ראשית בברידג'ווטר (לצד עוד שניים).

תחת ניהולו של בר-דעה החלה ברידג'ווטר בתהליך שינוי. בכתבה בבלומברג לפני כחצי שנה צוין כי הנהלת הקרן מאמצת אסטרטגיה שאפתנית להגדיל תשואות ולפתח מקורות הכנסה חדשים. במקביל פוטרו 100 עובדים (מתוך 1,300). עוד נכתב כי בר-דעה שם דגש על חדשנות, כולל השקעות ב-AI, למידת מכונה וקיימות.

ניר בר-דעה, מנכ''ל ברידג'ווטר / צילום: איל יצהר
 ניר בר-דעה, מנכ''ל ברידג'ווטר / צילום: איל יצהר

ובחזרה לדליו: שווי ההון שלו נכון להיום הוא 15.4 מיליארד דולר, מספר 108 ברשימת עשירי העולם לפי מגזין פורבס. לפי אתר האינטרנט של ברידג'ווטר, דליו גדל בשכונה של המעמד הבינוני בלונג איילנד, בן לאם עקרת בית ולאב מוזיקאי ג'אז.

כבר בגיל 12 נמשך לעולם ההשקעות, וחסך כסף לרכוש את המניה הראשונה שלו - מניית חברת התעופה Northeast Airlines, שנבחרה משום שעלתה אז פחות מ-5 דולרים. "בתיכון, הוא לא התעניין בלימודים אלא המשיך 'לשחק בשווקים'", נכתב באתר ברידג'ווטר.

למרות זאת התקבל לקולג' ללימודי מימון, ומשם המשיך לתואר שני במינהל עסקים (MBA) באוניברסיטת הרווארד. תקופה קצרה עבד בשתי חברות בוול סטריט עד שהקים את ברידג'ווטר, שפעלה תחילה מדירתו של דליו בניו יורק. באותה תקופה הוא ייעץ לגופים מוסדיים, ושלח ללקוחותיו תובנות על השוק. עם הזמן צבר לקוחות חדשים, הקרן הפכה לגדולה בעולם, ודליו נכנס לרשימות המשפיעים של מגזינים בולטים.

ברידג'ווטר | תעודת זהות

תחום עיסוק: חברת השקעות אמריקאית
היסטוריה: נוסדה ב־1975 על ידי ריי דליו, שניהל אותה כמנכ"ל, יו"ר ומנהל השקעות ראשי עד השנים האחרונות. כיום מנוהלת על־ידי ניר בר־דעה. מנהלי השקעות ראשיים: בוב פרינס, גרג ג'נסן, קרן קרניול־טמבור
נתונים: מנהלת 124 מיליארד דולר עבור מוסדיים. ממוקמת בקונטיקט, ארה"ב. מעסיקה כ־1,200 עובדים

"הטעות של המשקיעים"

עקרונות ההשקעה שלו מבוססים על הבנת מחזורי השוק. לדבריו השוק נע במחזורים שנובעים מהתנהגות אנושית, שהבנתם יכולה לעזור לקבל החלטות מושכלות. הוא נחשב למשקיע מאקרו ובונה את הפורטפוליו במטרה לספק תשואות בכל תנאי שוק - גיוון של אפיקי השקעה, ממניות ועד סחורות, במטרה להפחית את החשיפה לסקטור מסוים ולהשיג יותר יציבות לאורך זמן. בעבר סיפר שאנשים נוטים להגיב לנעשה בשוק, אך הוא משתדל לא להיתפס לנקודה בזמן.

לאחר פרישתו, דליו פרסם ספר ששמו "עקרונות לניווט משברי חוב גדולים" (Principles for Navigating Big Debt Crises) ובו הציג את התיאוריה שלו תוך התמקדות במספר משברים גדולים. לדבריו מחזורי אשראי מניעים מחזורים עסקיים, ומשברי חוב קורים כשהחוב עולה מהר יותר מההכנסות הנחוצות כדי לשלמו.

כששוקי ההלוואות החדשים צומחים במהירות - זהו תסמין לבועה. החמרת מדיניות הבנק הפדרלי היא כמעט תמיד הדקירה שמפוצצת אותה. אחד מהעקרונות שלפיהם דליו פועל: "מכיוון שרוב הדברים חוזרים על עצמם בגרסאות מעט שונות, באמצעות לימוד מקרים רבים של משהו, אפשר להבין את יחסי הסיבה והתוצאה של פעולתו ולדעת כיצד להתמודד איתו".

לאחרונה השתתף דליו בוועידת אסיה של מכון Milken, ושם אמר: "הטעות הגדולה ביותר של משקיעים היא לחשוב שאפיקי השקעה שהציגו ביצועים טובים הם השקעות טובות, ולא שהם יקרים". במצב הנוכחי של הכלכלה הוא ממליץ להחזיק במזומן, אם כי לא לאורך זמן, וכן לגוון השקעות ברמה הגיאוגרפית ועל אפיקי השקעה שיוצרים טכנולוגיות חדשות.